lucvhaaster Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Hoi, Ik heb frigoplanten van aardbeien gekregen en geplant. Nu komen er na een we of bloemetjes aan. Moet je die weghalen voor een sterkere plant of kan je die gewoon laten uitgroeien tot aardbeien Groetjes moestuinier lucvhaaster Quote To plant a garden is to believe in tomorrow Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Welke soort?Je bent trouwens vrij laat, met dit weer zal de plant een behoorlijke drang hebben om bloemen te zetten lijkt mij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucvhaaster Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 Hoi, Ik weet niet welk ras het is want van degene van wie ik ze gekregen heb wist het ook niet.Maakt dat erg veel uit ? Groetjes moestuinier lucvhaaster Quote To plant a garden is to believe in tomorrow Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 die frigoplanten denken dat het lente is, meestal zijn het eenmaaldragersals ze nog klein zijn zou ik de bloemen wegknippen voor een oogst volgend jaar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Het is wel goed te weten of het eenmaal-junidragers of doordragers zijn. Dit i.v.m. het volgend jaar al dan niet wegplukken van de eerste bloemen:aardbei-ostara-bloemen-verwijderen-t4499.html#p82255"De gever weet het ook niet": hij heeft ze toch ook ergens vandaan? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucvhaaster Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 Hoi, Hij weet niet welke soort het is omdat hij ze al erg lang heeft.Het enige wat hij weet is dat zo doordragend zijn. Groetjes moestuinier lucvhaaster Quote To plant a garden is to believe in tomorrow Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 "omdat hij ze al erg lang heeft"Dan zijn het toch geen frigostekken meer?Wellicht ooit zo begonnen, maar nakomelingen ervan worden niet meer frigostek genoemd. Tenzij de nakomelingen ook weer met blote wortel onder optimale omstandigheden gekoeld bewaard worden door professionele telers. Frigo is Belgisch voor koelkast. Doordragers dus. Dat is in ieder geval goed om te weten. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucvhaaster Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 Hoi, Oke nu snap ik er niks meer van.Wat ik kreeg waren wortels met zo'n plantje erboven, dat zijn toch gewoon frigoplanten?! Groetjes moestuinier lucvhaaster Quote To plant a garden is to believe in tomorrow Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 De benaming "Frigo" heeft te maken met het feit dat die planten in grote koelkasten worden opgeslagen tot het moment van verkoop. Zoals Henk al uitlegde. Dus heeft verder niets te maken met of het een plantje met wortels is of welk soort oid. Dus de vraag is dan of "de gever" ze in de koelkast had liggen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucvhaaster Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 Hoi, Ik weet niet of ze in een koelkast lagen. Ik zal het vragen als ik hem morgen weer zie. Groetjes moestuinier lucvhaaster Quote To plant a garden is to believe in tomorrow Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Aardbeien planten kweker verkoopt planten t/m 10 juli om dit jaar van te oogsten ! (Over 8 weken) Het gaat er eigenlijk om hoe groot dik je planten zijn boven de wortels. ( rimozoom) Het is me niet helemaal duidelijk of je planten al veel blad hebben?Hoeveel wortels ze hebben? Ik denk dat de gever je wel kan vertellen of het verstandig is om dit jaar nog voor aardbeien te gaan of dat je beter voor volgend jaar kunt gaan. rechtsboven zoekfunktie aardbeien-in-bakken-t16767.html#p264766via de link zie je mijn oude planten en de nieuw gekochte het grote verschil Frigo planten hebben eigenlijk geen blad en die van jouw hebben ook al bloemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Ik weet niet of dit hiervoor geldt en of sommige rassen er zich beter voor lenen, maar kwekers leveren ook soorten aardbeien uit de koeling die later dit jaar nog kunnen dragen. (Geen doordragers) Dit wordt gedaan om een groot deel van het jaar, evt. jaar rond, onder zeer gecontroleerde omstandigheden kleine hoeveelheden verse aardbeien voor aanzienlijk hogere prijzen aan restaurants e.d. te kunnen leveren. Verleden jaar in juli gekochte planten van het ras Karona droegen zo in september van dat jaar nog op een bed buiten bij een aantal kennissen die samen planten inkochten. Of ze dit jaar ook weer in juni (redelijk) gedragen hebben weet ik niet. Betwijfel het ook sterk en verwacht dat ze pas een jaar later weer aanpikken dan bij de natuurlijke bloeicyclus. Maar blijkbaar is het mogelijk dus om (gekoeld en uitgesteld) ook later in het jaar aardbeien te forceren. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucvhaaster Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 Hoi, Spike, ik zal morgen wel vragen wat hij er van vind.De wortels waren ongeveer 15cm en het aantal blaadjes verschilt per plant. Van 1 tot 8.Ik kreeg de planten met wortels en 1 groen stukje dat later een blaadje werd. Groetjes moestuinier lucvhaaster Quote To plant a garden is to believe in tomorrow Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 weet je al meer? wij zijn wel benieuwd wat je gaat doen? je kunt natuurlijk ook kiezen voor een gedeelte wel de bloemen weg te halen en een gedeelte te kijken hoe de aardbeien zich gaan ontwikkelen.Anders heb je alleen maar groene aardbeiplanten in de tuin.Misschien heb je wel meer ruimte voor nog meer aardbeiplanten en kom je nog aan meer plantenstekjes van jezelf of dat je er krijgt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucvhaaster Posted July 11, 2015 Author Share Posted July 11, 2015 Hoi, Ik heb van de helft van de planten de bloemen weggehaald en zie nog geen verschilqua groote en sterkte van de planten. Alleen heb nu nog een probleem.Bij elke plant beginnen een aantal jonge blaadjes bruin te kleuren. Is dit een ziekte of is het niet erg? En als het een ziekte is, hoe bestrijd ik het dan? Groetjes moestuinier lucvhaaster Quote To plant a garden is to believe in tomorrow Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Heb je geen foto's Luc, dat is wat makkelijker mee kijken.Naar ik aanneem heb je ze nog geen voeding gegeven en staan ze niet in de volle middag zon?Ik heb de mijne juist een andere plek gegeven, waar ze rond drie uur schaduw hebben, want ik kon merken dat het jonge blad verbrandingsrandjes kreeg door de felle zon.Hoe lang staan de aardbeiplantjes eigenlijk nu bij jou in de grond? Want dat heb ik niet meegekregen. Ik ben zelf ook nog laat (31 mei) een tweede ronde in bakken begonnen, omdat m'n eerste zwaar mislukt was.Dit is een verzameling van 7 verschillende soorten enkeldragers en 1 doordrager (van elk twee planten).Vond het gelijk een leuke test om te zien welke het het beste zou doen, nog laat in het seizoen.Daarnaast wilde ik me niet uit het veld laten slaan en toch nog een poging wagen om een geslaagde oogst in bakken te krijgen (de vaste grond aardbeien hebben het gewoon goed gedaan). Normaal wordt aanbevolen bij doordragers bloemen te verwijderen, zodat de plant meer energie stopt in zijn algehele groei.Ik heb geen bloemetjes verwijderd uit mijn doordragers (Evie 2) en die planten zien er verder goed uit.Dit heb ik gedaan met de achterliggende gedachte, dat de lichtintensiteit nu hoger is als in het voorjaar en dat daardoor de aanmaak van bladeren beter zal zijn.Verder zal de drang van die plant om te gaan bloeien veel groter zijn als In het voorjaar, door de hogere temperatuur en de lengte daglicht.Naar mijn idee zal het afremmen van die bloei, dan ook veel moeilijker zijn als in het voorjaar, een extra reden voor mij om er verder af te blijven, want stress stagneert de groei. Het gaan bloeien van een plant is meestal een combinatie van temperatuur en lengte daglicht (door te verduisteren of bij te lichten, kan die bloei dus beïnvloed worden).We zitten nu in een tijd dat qua temperatuur en lengte daglicht, elke Frigo aardbeiensoort z.s.m. zou moeten gaan bloeien. Ik kan dat ook merken bij de verschillende soorten die ik heb; er is niet veel onderscheid geweest in de periode dat ze bloemen zijn gaan geven. Afijn, veel van bovenstaande opmerkingen zijn gestoeld op aannames en ervaringen met andere planten, we zullen zien waar het schip strand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucvhaaster Posted July 11, 2015 Author Share Posted July 11, 2015 Hoi, Ze staan er nu 30 dagen. Ze hebben vanaf het licht is tot 4 uur in de zon.Heb ze inderdaad nog geen voeding gegeven. Ik zall proberen een foto te uploaden maar de vorige keren lukte het niet dus niet boos worden als er geen foto bij is. Groetjes moestuinier lucvhaaster Quote To plant a garden is to believe in tomorrow Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucvhaaster Posted July 11, 2015 Author Share Posted July 11, 2015 Hoi, Hierbij stuur ik de foto's (hopelijk) Groetjes moestuinier lucvhaaster Quote To plant a garden is to believe in tomorrow Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucvhaaster Posted July 11, 2015 Author Share Posted July 11, 2015 Oke ik probeer het nog een keer Quote To plant a garden is to believe in tomorrow Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucvhaaster Posted July 11, 2015 Author Share Posted July 11, 2015 Het lukt niet om foto's te sturenIk doe het via mijn mobiel. Huawei ascend y330Bij mij staat er dan " foto's toevoegen" daar klik ik dan opEn dan kan ik dus foto's kiezen uit mijn galerie maar dan staat er 0/1 bestanden geupload en er staat nergens uploaden ofzo. Groetjes moestuinier lucvhaaster Quote To plant a garden is to believe in tomorrow Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Naar ik aanneem kan je ze wel naar iemand mailen?Anders geef ik je even m'n email via de pb door en dan plaats ik ze wel voor je. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucvhaaster Posted July 11, 2015 Author Share Posted July 11, 2015 Hoi, Graag zo ik uw email hebben zodat u ze er op kan zetten.Bedankt. Groetjes moestuinier lucvhaaster Quote To plant a garden is to believe in tomorrow Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Als het goed is dan moet je de pb al hebben ontvangen Luc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucvhaaster Posted July 11, 2015 Author Share Posted July 11, 2015 Pb? Quote To plant a garden is to believe in tomorrow Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucvhaaster Posted July 11, 2015 Author Share Posted July 11, 2015 Ik kan alleen sturen via email Quote To plant a garden is to believe in tomorrow Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts