Jorieke123 Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 Ik ga hier weer zo nu en dan wat updaten, als ik weer eens wat bedenk of tegenkom in mijn tuin -- Kweepeertjes van de Japanse sierkwee. Ik maak er zelf vaak gelei van, erg lekker! Maar ik heb nog aardig wat van die potten staan, en de nieuwe peertjes zijn alweer rijp. Dus ik kan best wat van die mooie gele vruchten ruilen. -- Ik heb mijn oerprei geoogst, en ik heb wel leuk wat bolletjes over. Kleintjes, om een veldje oerprei mee op te starten. En ik heb ook leuk wat broedbolletjes van de olifantenlook. Die bolletjes die dus onderaan de grote bollen hangen, en die je eerst even moet pellen voordat je ze poot -- Eieren van onze boomgaardkippen Verschillende formaten en kleuren, maar allemaal even lekker. -- Ik kan een heleboel salie drogen, mocht iemand dat willen. Ik heb grote struiken die ik binnenkort wil snoeien. Het gaat dan vooral om de variant met paars blad, en een variant met dikkere bredere bladeren. Wel eetbaar uiteraard. --Ik heb in ieder geval wel venkel zaailingen. De vaste, kruidvenkel dan. Zowel brons als groen. -- Verse zaden van Brave Hendrik, eigen oogst. --Ook heb ik flink wat zaad van Barbarakruid (winterkers). Ze bloeiden toen er nog geen (voor zover ik weet) koolsoorten in bloei stonden. Dus dat zit wel goed, hoop ik --(wortel)Stukken van mijn flinke rabarber. --verse zaden van zwartmoeskervel. Net geoogst. Beste tijd om te zaaien: september. --zaailingen van rode weegbree. -- Ik heb heel wat grondscheuten van een lekkere zomerframboos. Ik weet niet welk ras, maar hij groeit als een gek (in dit geval ook op een plek waar hij echt niet hoort) en de vruchten zijn vrij groot en los. Goed om te verwerken, wat te los om als mooie vruchtjes voor de sier te dienen in toetjes ofzo --Ik heb ook potjes reuzel, die ik wel wil ruilen tegen pakken suiker. Er zijn kleinere potjes (200ml) met niervet, dat gebruiken de Engelsen bijvoorbeeld veel voor (hartige)taartbodems en dat soort zaken.En dan zijn er wat grotere potjes (370ml) met rugvet. Om in te bakken bijvoorbeeld. Er schijnt net wat meer smaak aan te zitten dan het niervet, al ruik ik dat zelf niet zo. Het vet is uitgekookt en heet in hete potten gedaan. Het is dus lang houdbaar, en na openen hoeft het pas in de koelkast. Ik zou graag 2 pakken suiker ruilen tegen 1 potje reuzel. Vraag: - goudsbloemzaden - Bergamotkruid / monarda plantjes. - bijenwas, mag vies zijn, ga ik zelf mee aan de slag. - witlofwortels - Bieten, gewoon voor onszelf (dus geen kuub voor de varkens... al mag dat wel hoor ). Ik heb ze niet echt (er staan er een aantal, niet om te bewaren maar om meteen te eten) geteeld. Dus wat bewaarbieten zou lekker zijn. - groeiknollen van appelwortel. Ik wil ze toch maar weer eens zetten. Mooie plant, en op zich, na enige tijd opslaan, ook lekkere wortels. - Suiker. Gewone doodnormale kristalsuiker. Daar gebruiken we heeeeel wat kilo's van per jaar. Voor VEEL inmaken, het maken van wijn en bier, etc. We maken per jaar erg veel liters limonadesiroop bijvoorbeeld. Met veel fruit, maar er moet toch ook echt suiker doorheen. - Zaailingen, of gewortelde stekken/afleggers van snelgroeiende inheemse struiken/bomen. Hazelaar, vlier, wilg, vlinderstruik, etc. Liefst spul wat iets eetbaars levert, of veel insecten trekt. Zaailingen van fruit of andere noten is ook goed, dan maakt het niet uit of het kruisingen zijn (en dus voor de mens niet lekker genoeg zal zijn). - ik ben verder ook nog op zoek naar bijv. smeerwortel, ooievaarsbek, longkruid, gevlekte (meerjarige) dovenetel, of ander groen spul wat zich lekker uitbreid in de (half)schaduw. Er groeit nu gras in een nieuw-aangelegd-bosje, en zo langzaamaan poot ik overal pollen met leuker spul. Zodat we er over een tijdje niet meer hoeven te maaien. - oude zaden, die je anders toch weg zou gooien. Zie ook hier: gevraagd-oude-zaden-van-van-alles-eetbaars-t16158.html - Zout, en dan de gewone variant. Geen grof zeezout ofzo. Onmisbaar bij het verwerken van vlees, maken van worst, zouten van spek. En natuurlijk bij het inmaken van augurken, het maken van zuurkool, en ga zo maar door. En: bij het maken van kippenvoer/legmeel. Mag ook nitrietzout zijn - Misschien stom: maar keukenrol komt ook goed van pas! - Koffie - (gebroken) schelpen, gewoon van het strand (niet van het paadje van je buurman... ). Die geven we aan onze kippen voor kalk. Kost zo'n 5 euro voor 20 (dacht ik?) kilo bij de Welkoop, en aan het strand loop je soms op een enorme laag. Lekker met een emmertje naar het strand dus! - Eend, konijn, haas, of ander lekker vlees? Ik krijg de indruk dat hier op het forum wel wat 'lui' zitten die dat kunnen leveren haha. - (rauwe) melk van (eigen) koeien, schapen, geiten. Ik maak graag kaas namelijk! Ik haal normaal koeienmelk bij onze buurman, maar als je zelf een koe hebt of kent, is dat natuurlijk NOG leuker - (gedroogde) zelf geteelde paddenstoelen. Mocht je veel teveel moeten oogsten, dan hebben wij daar wel oren naar! - 'afval' voor onze varkens. Oud brood, opgespaarde schillen (in vriezer bijv.), etc. - korianderzaad, mag van eigen oogst. Liefst een mooi zakje vol, want ik wil het gebruiken in de keuken. En niet in de tuin. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 Hey jorieke, Je had laatst een foto laten zien van een allium, met hangende rozeachtige bloemetjes. Ik had die ook besteld in zaadjes, maar daar komt helaas niets van op. .zou jij misschien wat zaadjes voor mij kunnen opvangen? Heb jij verder nog wensen? mijn ruiltopic komt nog....moet ffgaan nadenken wat ik ga aanbieden Gr cis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 9, 2015 Author Share Posted July 9, 2015 Ik ga wel even een boel zaadjes opvangen, maar het is even afwachten of daar echt precies dezelfde uitkomen. Omdat ik zoveel soortjes heb staan. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 toppie....Ach dan wordt het een verrassing...of een nieuwe alliumsoort? Ben allang blij..had al een geschikt plekje uitgezocht hier achter huis....laten de zaadjes het afweten ben benieuwd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted July 10, 2015 Share Posted July 10, 2015 Heb je ook een wensenlijstje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 10, 2015 Author Share Posted July 10, 2015 Ja, vast wel ik ga even wat zaken bedenken. Zeker wat oogst, omdat ik weinig teel dit jaar. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Hoe is het eigenlijk met je vijver kun je al vijverplanten gebruiken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 11, 2015 Author Share Posted July 11, 2015 Nee, maar als iedereen nou even een stukje komt scheppen die 26e? Dan wel Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Als er honderd man komen, dan heb je straks een eigen Lago Maggiore. Ik probeer te komen en las dat je ook nog wilgen zocht.Ik heb een kronkelwilg hier staan, waar ik wat kan van vermeerderen.Weet niet of je zoiets zoekt en daar een geschikte (natte) standplaats voor hebt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Nee, maar als iedereen nou even een stukje komt scheppen die 26e? Dan wel Nou dan zou ik zeggen markeer maar waar we moeten scheppen dan zien we wel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enjoy! Posted July 12, 2015 Share Posted July 12, 2015 Bedoel je de ooievaarsbekgeranium? daar kan ik je aan helpen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 13, 2015 Author Share Posted July 13, 2015 Frans, ik kan zeker wat kronkelwilgen gebruiken. Ik heb er al mooi wat van Henk gekregen vorige keer, en die slaan heel goed aan. Maar 3 hectare is groot... Het is hier niet nat, al staat het grondwater wel vrij hoog. Enjoy: ja, de garanium inderdaad mooi verwilderspul Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted July 13, 2015 Share Posted July 13, 2015 Zo'n boom doet aan zelfamputatie (zet zelf takken af), als hij te weinig water krijgt, vandaar de vraag.Ik ga hier in ieder geval binnenkort wat takken op water zetten.Zag dat je ook wat aardbeiensoortjes zocht, zal eens kijken of ik daar wat van voor je heb.Is afhankelijk van wat er nu nog gaat uitlopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 13, 2015 Author Share Posted July 13, 2015 Ik zoek niet echt aardbeiensoortjes hoor, tenzij je echt een soort hebt die je zelf helemaal geweldig vindt. Ik heb nu de 'Tuinaardbei' van de Welkoop, en die bevalt goed voor het inmaken enzo. Ik hoef verder geen doordragers, ik pluk liever een grote lading in een paar weken tijd. Daarna komt er altijd al weer nieuw fruit wat rijpt. En vergeet ik de aardbeien Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted July 13, 2015 Share Posted July 13, 2015 Het meeste wat ik nu heb staan; zijn enkeldragers en nog wat aparte soortjes als de witte aardbei en de framboos aardbei (Frau Mieze Schindler).Ik meld me gewoon wel even een weekje vooraf, dan weet ik wat ik heb en dan hoor ik wel of je er interesse in hebt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 13, 2015 Author Share Posted July 13, 2015 Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kim Posted July 27, 2015 Share Posted July 27, 2015 Ik heb nog wel wat goudsbloemzaad voor je. Mocht je een bronzen venkeltje hebben voor me, heb ik daar wel interesse in . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 28, 2015 Author Share Posted July 28, 2015 Top! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
simke Posted July 28, 2015 Share Posted July 28, 2015 Ik zal kijken of ik nog naar het strand kan gaan. Om schelpen te rapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Oesterschelpen ook goed? Deze dus, 2,5 kg na één minuut rapen. Eén schelpklep weegt ruim 30 gram dus dat schiet lekker op.Ik denk met gemak 20 kg te kunnen rapen (niet zonet, want het was hoogwater). Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 29, 2015 Author Share Posted July 29, 2015 Ja Henk, die moeten we toch met een goede (sloop)hamer ook aan hele kleine stukjes kunnen tikken/slaan. Top!! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
koolrabi Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 (edited) Ik heb wel goudsbloemzaad (houdbaar tot 2016) voor je en plantjes die zich uitbreiden in de halfschaduw, de Persicaria virginiana. Ik vind ze wel leuk.Ze worden 40/50 cm hoog en bloeien rood met kleine bloemetjes op lange steeltjes. Hieronder een paar foto's. Ik hoor wel of ik wat moet uitgraven. Zaailingen genoeg. Edited August 1, 2015 by Guest Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Ik heb hier Monarda staan, wil je daar wat van? Tis een hoge soort....en hij bloeit roze.. (ahum...zie net dat de meeste...lees: alle soorten hoog worden.. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 31, 2015 Author Share Posted July 31, 2015 Ja Ciska, graag. Ziet er leuk uit Koolrabi, doe me maar een stukkie Angela: Ik heb alvast wat Lady Leek zaden kunnen oogsten. Er komen er nog wat, dus er is genoeg. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 31, 2015 Author Share Posted July 31, 2015 Ook de zaden van de zwartmoeskervel zijn geoogst. Er zaten er VEEL aan, dus als iemand een BOS aan wil planten dan kan dat En ook vers geoogst zaden van Brave Hendrik. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts