Jump to content
MartinH

Sint Jansui nu (september/oktober) planten?

Recommended Posts

48350138731_b9ac584096_o.jpg

Het leuke is dus dat je aardig in de hand hebt hoe groot ze worden. Poot je vroeg, dan krijg je allemaal kleintjes, wacht je tot Sept - Okt, dan zitten er ook veel grote tussen. Kleintjes kom je ook nog wel tegen, en de grootsten hebben de neiging om zich verder te splitsen; het wordt een wat rommeliger geheel, maar ik vind het persoonlijk wel een duidelijke vooruitgang ten opzichte van een grote massa kleintjes.

Het kan natuurlijk zijn dat het per grondsoort wel verschilt hoe het uitpakt; de ui-achtigen doen het bij mij op de klei altijd wel aardig.

Nog even de grootste opgemeten voor de volledigheid; diameter 4,6 cm. Er waren er meer die daar tegenaan zaten.

StJmlyts27051564327206.jpgStJmgrut11921564327237.jpg

Ik had inderdaad erg veel kleintjes....en ook vroeg gepoot. Door de geposte foto van roeier, is meteen mijn vraag wanneer ik ze weer moet poten meteen beantwoordt. Eigenlijk dus samen met de knof....

Bedankt Jan

De kleintjes zijn wel leuk om in te maken samen met de augurken of komkommers.

Wat die knof betreft... het late poten om niet zoveel kleintjes te krijgen is iets wat ik van de knoflook heb afgekeken. Ik was ook later met de knoflook vorig jaar, maar nog niet laat genoeg. Ik zal dit jaar vooral in December poten; ik heb liever 4 -8 tenen per bol dan 12 - 20. Of dat betrouwbaar valt te sturen moet nog blijken, maar dat is iets voor het knoflook onderwerp.

Met de St Jans zit je ermee dat ze nu alweer beginnen uit te lopen; ze blijven niet lang in ruste.

De meeste uitjes zijn nu al behoorlijk ingedroogd, de bewaarbaarheid van de St Jans is niet geweldig. Snelle groeiers zijn meestal slechte bewaarders. Zo'n Franse grijze sjalot kiemt veel trager en is veel beter bewaarbaar.

Wat de St Jans dan wel weer heeft is dat die in de herfst prima als bieslook kan worden gebruikt. Ik had een paar bosjes over het hoofd gezien bij het rooien. Lang in ruste blijven ze niet, dus dat zijn nu alweer forse pollen.

Lunchpauze tijdens de postroute met wat St Jans-look op de boterham dus. Een tijdje terug waren het nog tomaten en komkommers, maar zeker die tomaten zijn allang weer geweest.

lunch72321572027198.jpg