Jump to content

Moestuin info bijhouden

Archer
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik vroeg me af of jullie gegevens ivm de moestuin bijhouden zoals tijdstip van zaaien / planten, plantafstand, soorten, tips, ziektes, wat een grote oogst geleverd heeft en wat niet, ... ?

Nog nooit echt goed bijgehouden en dan kom je op bepaalde momenten in het moestuinjaar met de vraag 'Had ik dat niet later geplant vorig jaar?' of 'Had ik dat probleem vorig jaar ook?', ... Als je telkens kan vergelijken met hoe je het vorige jaren gedaan hebt kun je enkel maar verbeteren denk'k. Daarom ben ik van plan om vanaf volgend jaar voor elk gewas een 'fiche' bij te houden waar ik zo'n zaken noteer.

Hoe doen jullie dat? Met een eenvoudig schriftje of hebben jullie een papier 'database'. Of gebruik je een goed computerprogramma of noteer je alles bv in een blog ofzo? Alle tips en voorbeelden zijn welkom

Iets soortgelijks wel.

Ik hou gewoon in een tekst bestand op mijn computer bij wat de oogst is. Ik weeg dus iedere keer alles. Je pluk dagelijks een paar tomaten. Het lijkt niet veel maar van een paar planten is nu al meer dan 9 Kg afgekomen. Zo ook met ander fruit. Ongemerkt een goede opbrengst. Ik zie dus ook dat peultjes het ieder jaar minder doen.

Groetjes,

Bram

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ik heb het een jaar in Excel bijgehouden, maar ben overgestapt naar een papieren schrift (harde kaft).

Per jaar de tuinindeling uittekenen op de 1e pagina van dat jaar en verder alle handelingen zoals zaaien, uitplanten, bemesten etc. opschrijven. De gewassen onderstreep ik zodat ik makkelijk en snel kan zien om welke groente/plant het gaat.

Grote voordeel van een schrift vind ik is dat je het makkelijk even erbij pakt en ook notities maakt. Met Excel moet ik altijd weer eerst m'n laptop opstarten. Het schrift blijft overigens in huis en gaat nooit mee naar de tuin.

Ik ben nu begonnen met alles in excel te zetten. Vorig seizoen had ik alleen gekochte planten en moest ik maar afwachten wat het zou worden.

Komend seizoen ga ik alles zelf zaaien enz, dus kan ik dat gaan bijhouden.

Verder heb ik een sheet met mijn zaadvooraad en de houdbaarheid, een database van de tomaten en van de pepers en de knoflook.

Verder heb ik zaaikalenders digitaal en in mijn boekje met informatie.

Ik ben benieuwd of ik alles blijf volhouden

Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.

Ik houd nu al 3 jaar een tuindagboek bij in een schrift met harde kaft. Ik schrijf niet dagelijks,

maar wel *wat heb ik gezaaid ?waar ? voortgang van groei

* bijzondere waarnemingen van planten , dieren , en het weer

* onderhoudswerkzaamheden

* Wat heb ik geoogst ? wanneer ? Hoe is de opbrengst ?

* creatieve ideeën met van alles uit de tuin/erf

* bouwplan volgend jaar

Ik kan nu dus terug lezen wanneer ik bv bollen gepoot heb vorig jaar, 2 jaar terug

en 3 jaar terug (om maar wat te noemen) of wanneer die hittegolf was 2 jaar geleden .

Dat is erg leuk , maar ook leerzaam ,nou ja en ik schrijf een maal graag dan is het helemaal leuk

Ik zet het in mijn (google)agenda wanneer ik wat moet zaaien en laat deze melding jaarlijks (of andere periode instellen voor bijv. sla) herhalen. Bij de beschrijving kan in zonodig wat details toevoegen. Ik krijg dus op mijn telefoon een melding wanneer ik gepland heb om iets te zaaien.

Met vriendelijke groet,

Wim.