Jump to content

Compost voor een gezonde en vruchtbare tuin


weknow
 Share

Recommended Posts

heb het even opgezocht over mijn buurman's compostmethode.

 

de meest duidelijke beknopte uitleg is via www.demeanderbrummen.nl/compost.

de gebruikte methode werd de cmc methode genoemd en werd ontwikkeld door ehrenfried pfeiffer

 

je kan ook zoeken via google naar jaap bakker compost. dan krijg je meer artikelen die over hem en adri misset zijn verschenen en hun achtergronden van het hoe en waarom.

 

ze werkten vanuit de bio dynamische landbouw methode. laat je niet afschrikken.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link to comment
Share on other sites

Na het gedeeltelijk lezen van dat boekje van Persica ben ik eens gaan kijken wat we hier aan compost krijgen van de gemeente.

Die is Vlaco gekeurd en het is groencompost.

Keukenafval en/of papier komen er niet binnen.

Hier vind ge de gemiddelde samenstelling en daaruit blijkt dan dat ik best wat kippenmest onder die compost kan mengen.

http://www.vlaco.be/professionele-verwerking/eindproducten/gemiddelde-samenstelling

 

Of ben ik weeral eens mis?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link to comment
Share on other sites

wat mij opvalt is dat er in de link van De Meander gecomposteerd wordt en de hoop belucht wordt om het gevormde CO2 te laten ontsnappen (de meeste literatuur die ik ken zegt dat er juist CO2 wordt vastgelegd??); dat zwaardere CO2 zou de zuurstofminnende organismen doden,

 

dussss, de composthoop/bak/ton aan de onderzijde laten luchten voortaan?

Link to comment
Share on other sites

wat ik weet is zuurstof essentieel voor het proces. je moet vermijden dat er zuurstofloze omzettingen [rotting] plaats vinden.

helaas zijn jaap en adri al overleden dus kan ik veel dingen niet meer na navragen.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link to comment
Share on other sites

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Denk dat ik het volgende al eens gevraagd heb, ik word vergeetachtig hoor, eigen aan oude peetjes.

Dat mulchen, kan dat ook met stalmest waar veel stroo in zit?

Dacht dat iemand zei dat het geen goed idee was maar ik snap het niet goed waarom het niet goed zou zijn.

Stalmest krijg ik gratis, stroo moet ik kopen en anders heb ik niet genoeg eigen mulch materiaal.

Op pagina 68 van dat boek staat ook dat de mulch veel pissebedden, oorwormen en slakken aantrekt en als die, zoals nu gebeurt, niet doodvriezen, ze na een jaar, zeker na twee jaar, in veel te grote aantallen aanwezig zijn en dan de planten opvreten.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link to comment
Share on other sites

willy dat is bij mij in de kas wel een probleem, als ik ruwe compost gebruik. de pissebedden vinden in de ruwe compost[ wat ook een soort mulch is] een ideaal milieu, vochtig en veel schuilplaatsen, om zich voort te planten. het zijn net konijnen.

ze vreten flink aan uitlopende abrikozen knoppen.

pas als in de zomer de compost fijn is verteerd, en ook minder vochtig is, gaan ze op de loop. vandaar dat ik in de kas nu enkel fijne compost gebruik die ik met de kerst al erin krui. buiten heb ik geen problemen, maar ik heb daar enkel fruitbomen en slakken.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link to comment
Share on other sites

Nu zijn onze vinger nog niet zo heel groen maar hetgeen ik hier lees klinkt heel aannemelijk

Maar nu de hamvraag, als je dan per jaar alleen compost toevoegd, hoe dik is de laag die je toevoegd en krijg je dan niet uiteindelijk dat je na x jaar zoveel hebt toegevoegd dat je tuin omhoog komt of lost dat zover op (door beestje en culturen dat dit niet het geval is.

 

of schep je wellicht ook elk jaar een laagje af voor er een nieuwe aan toe te voegen ?

Link to comment
Share on other sites

ik zit op hele humusarme kalkrijke zavelgrond, dus ik doe ieder jaar 10cm compost waar het nodig is. dus vooral bij de vruchtdragende bomen.

wat je eraf haalt moet er ook minimaal weer bij. ik ben altijd weer versteld hoe snel het wordt afgebroken door het bodemleven en in de grond verdwijnt.

mijn bedoeling is ook om het humus gehalte van 3 % naar 10% te brengen. maar dat zal enkel lukken als ik de dikke laag houtsnippers van het terras afgraaf en in de tuin breng.

en de grond stijgt iets, maar dat komt voornamelijk doordat de grond steeds dieper steeds losser wordt.

compost heb ik altijd te weinig.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link to comment
Share on other sites

Ik moet me steeds inhouden om niet tussendoor te reageren. Zou eerst mijn verhaal moeten afmaken en voorkomen dat er allerlei detaildiscussies ontstaan waardoor het overzicht er niet komt.

 

Even zondigen toch maar tegen mijn eigen voornemen en reageren, naar beste kunnen, op de CMC-compostmethode die Windindewilgen naar voren brengt en enkele reacties daar op.

 

In mijn verdere bijdragen zal ik - totdat ik van anders overtuigd ben - op het standpunt staan dat alle goed gemaakte compost voldoet. Om de gewenste omzettingen te verkrijgen en een resultaat waarin voedingsstoffen worden "opgeslagen" in een groot aandeel stabiele koolstofverbindingen, is het nodig dat er voldoende stikstof en koolstof aanwezig is (in vormen die door micro-organismen gebruikt of gemaakt kunnen worden uit het verterende materiaal) en daarnaast ook zuurstof (lucht....uit de omgeving) en water (deels uit verterend materiaal, deels op andere manier). Zorg dus dat je in een min of meer gunstige verhouding "bruin" (voor de koolstof vooral) en "groen"(voor de stikstof vooral) in je composthoop/bak/vat hebt; dat je voor zuurstof zorgt (losse opbouw, luchtgaten, omzetten of de roerstok....) en dat het voldoende vochtig en niet te nat is......dan kan het eigenlijk niet fout gaan. Dan ontstaat er niet alleen verterend organisch materiaal, maar nog iets extra's ... COMPOST...langdurig gebonden en voor bodemleven toegankelijke koolstof waarin tevens een aanzienlijke voorraad voedingsstoffen voor handen is. Als het proces echter niet een min of meer evenwichtige toevoer van koolstof en stikstof verschaft, te weinig lucht er bij kan of de massa te nat is ontstaat niet echt compost of kunnen er zelfs ongewenste chemische verbindingen ontstaan. Te droog werkt vertragend of het doet niets. Of je nu denkt of werkt met de Mango-principes van Velt ( https://www.moestuinforum.nl/compost-hoe-lang-heeft-het-nodig-t7608-10.html) doet wat Vlaco adviseert

(http://www.vlaco.be/kringloop-tuinieren/thuiscomposteren), de niet eens zo uitgebreide aanwijzingen van Charles Dowding m.b.t. het maken van compost opvolgt of de meer gesofisticeerde werkwijze van Jeff Lowensfell's "Teaming with Microbes", vertaald door Marc Siepman als "Het bodemvoedselweb" ...en er zijn nog een hele reeks andere goede handleidingen te noemen....allemaal geven ze een prima eindproduct. Zo ook de al oude CMC-methode, die sterk verbonden is met de antroposofische beweging en biodynamisch tuinieren.

 

Voor de kwaliteit van de omzetting als zodanig maakt de snelheid van het proces niet zo veel uit. En ook de noodzaak om hoge temperaturen te halen is niet zo zeer van belang voor het al of niet goed lopen van de omzettingsprocessen als zodanig, maar kan gewenst zijn om ziekteverwekkers te voorkomen of de verspreiding van (onkruid)zaden via de compost. Dat CMC, vrij grootschalig en met speciaal ontwikkelde machines waarin veel geïnvesteerd is, heel arbeidsintensief in ruim 2 maanden voor prima compost zorgt. Ja! Mijn commentaar op deze methode: Mijn moeder wilde alleen maar bakken met Blue-band margarine omdat die alleen zo goed en lekker zou zijn. Ik bak gerust ook met andere margarine een cake of koekje.

 

Hoe het zit met CO2? Eerlijk gezegd vond ik de beschrijving van wat CMC-compostering zou zijn in de link naar de Meander niet eens zo duidelijk. Beschrijvingen van methode (en resultaten in opgegeven waarden) zijn bovendien zeker niet overal identiek, zeker als je ook buitenlandse sites raadpleegt. Dit vind ik zelf een vrij duidelijke in Het Nederlands. http://www.cupcompost.nl/cmc.htm Eerlijk gezegd snap ik het stukje dat Robo aanhaalt ook niet zo goed: Maar als ik het opvat als: "Zorg ook door later af en toe te blijven omzetten voor voldoende zuurstof i.p.v. alleen CO2 die ontstaat, omdat er anders onvoldoende opbouw van gewenste complexe verbindingen gebeurt....de compost niet "stabiel" kan worden, geen echte compost dus". De strikte scheiding tussen een afbraakfase en een opbouwfase waarin moleculen gerangschikt worden in complexe verbindingen komt op mij wat "schools" over..."oei, als we ons niet precies aan het recept houden zou het fout kunnen gaan"....die processen gaan meer geleidelijk en niet zo strikt gescheiden. Maar voldoende frisse lucht is steeds nodig, want wat niet echt wordt gebonden, zal direct of binnen afzienbare tijd alsnog vrijkomen als snelle voeding of worden uitgestoten of uitgespoeld zoals bij een gewone vertering van organisch materiaal.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
  • 1 month later...

Als niet-abonnee van NRC kan ik het artikeltje over "bacteriën als bodyguards voor planten" jammergenoeg niet lezen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Heb het stuk even overgetypt

 

Bacteriën als bodyguards voor planten

Landbouw Goede wortelbacteriën kunnen voorkomen dat gewassen ziek worden. Ze concurreren ziekmakers weg of helpen de afweer van een plant. Deze probiotica zijn een alternatief voor schadelijke bestrijdingsmiddelen.

• Bron: Marianne Heselmans

9 januari 2016

 

Bruinrot is een gemene plantenziekte, veroorzaakt door de bodembacterie Ralstonia. Aardappelen en bananen krijgen er vieze, donkerbruine plekken van; tomaten worden week en gelig.

Als deze planten door die bodembacterie dreigen te gaan rotten, spoelen de Chinese boeren de bodem schoon met water en methylbromide. Maar dit gif doodt ál het bodemleven. De Chinese overheid zoekt daarom naar milieuvriendelijker bestrijdingsmethodes.

Die wens bracht ecoloog Alexandre Jousset, gastdocent op de Landbouwfaculteit van Nanjing (Zuid-China), een paar jaar geleden op een nieuw idee: hij wilde tomatenplanten gaan beschermen door de wortels te gaan voorzien van ‘goede’ wortelbacteriën. Probiotica dus.

Jousset en collega’s van de universiteiten van Utrecht, Nanjing en York besloten uit te zoeken hoe om tomatenwortels een bacteriebuffer is te bouwen die Ralstonia onder de duim kan houden. Daartoe gingen ze tomatenplanten kweken in gesteriliseerde grond. Aan die grond voegden ze systematisch kunstmest, ‘goede’ bodembacteriën en Ralstonia toe.

Bron: Global Soil Atlas 2015

Bodem zit bomvol met leven

In een kubieke meter grond, gegraven onder een natuurlijk grasland, zou je het volgende kunnen vinden:

100.000.000.000.000

bacteriën

10.000.000.000.000

schimmels

100.000.000

algen

1.000.000

rondwormen

Deze herfst publiceerden ze het resultaat in Nature Communications: één aan de wortel toegevoegde bacteriesoort beschermde de tomatenplant nauwelijks. Maar met vijf goede bodembacteriën rond de wortel bleef de plant, óók als ze flink Ralstonia toevoegden, stevige rode tomaten geven.

Het geheim van dit sterke verdedigingsteam, volgens de Nature-publicatie? Samen eten ze hetzelfde als de ziekteverwekker: de ene goede bacterie eet zijn suiker op, de volgende zijn aminozuren (bouwstenen van eiwitten), en weer een volgende zijn organische zuren. „De teamleden moeten niet dezelfde voedingsstoffen lekker vinden”, zegt Jousset. „Want dan concurreren ze elkaar dood en wint Ralstonia.”

De proef van Jousset illustreert de toegenomen belangstelling voor de goede micro-organismen rond de wortel. Een beetje tuincentrum heeft tegenwoordig een aparte plank voor bodemverbeteraars. Zoals Gazon AZ van Ecostyle, een met wortelbacteriën verrijkte kokosvezel. Of ‘wortelactivator’ RhizaMax, met schimmels erin. Ook de multinationals investeren. Zo startten zaad- en chemieconcern Monsanto en biotechnologiebedrijf Novozyme in 2013 AgBio, een bedrijf voor agrarische wortelorganismen. Afgelopen seizoen heeft het in de VS en Canada 500.000 veldproeven gedaan met 2.000 verschillende bacterie- en schimmelsoorten.

Bodemleven rijker dan darmkanaal

Met de steeds goedkoper wordende chemische technieken zoals sequencing (het in kaart brengen van DNA), is steeds beter in de bodem te zien wat zich zoal rond een wortel afspeelt. En dan blijkt het microleven op en rond wortels van nature nog veel rijker dan dat in onze darmen. In een gezonde darm leven zo’n 10.000 bacteriesoorten. Een gram gezonde bodem kan wel 30.000 soorten bevatten, naast nog duizenden schimmel- en kleine diersoorten (zie kader).

De verhouding tussen micro-organismen en planten is innig, bleek nog in december. In Science beschreven plantkundigen een gen dat planten ontvankelijk maakt voor nuttige wortelschimmels. Uiteenlopende planten van levermossen tot rijst bezitten het gen – zo belangrijk is die schimmelsymbiose voor planten.

Dit microleven blijkt een belangrijke rol te spelen in de weerbaarheid van planten tegen ziektes. Genesteld in de kleine poriën van zand, klei of wortel, helpen bodembacteriën en -schimmels planten met voedingsstoffen en bescherming. Zo is al van een paar bacteriën aangetoond dat ze, in de buurt van een ziekteverwekker, signaalstoffen gaan afgeven die de plant aanzetten tot een verdedigingsreactie. Andere bacteriën maken antibiotica tegen een ziekteverwekker, of ze beschermen de plant door gewoon ruimte in te nemen.

Honderden laboratoria zoeken nu wereldwijd naar goede soorten. In Nederland loopt onder andere het door STW-NWO gefinancierde Back2Roots. De door dit programma betaalde onderzoekers gaan bijvoorbeeld naar Peru. Daar bekijken ze welke bacteriesoorten de wilde aardappel in de bodem aantrekt om zichzelf te beschermen tegen ziekteverwekkers.

Pius Floris, directeur van het Nederlandse bedrijf Plant Health Cure, is adviseur van Back2Roots. Hij was in 1995 een van de eersten in Europa die micro-organismen ging leveren voor boomgaarden. Twintig jaar later adviseert hij ook akkerbouwers en golfbaanbeheerders en levert zijn bedrijf jaarlijks een paar ton bacteriën en schimmels. Zijn bodemverbeteraars bevatten zes bacteriesoorten.

De ene bacterie maakt de fosfaten in de grond vrij, vertelt Floris; de volgende bindt atmosferische stikstof, en weer een andere produceert antibiotica of de wortelgroeibevorderende stof indolylboterzuur. Dat zo’n team kan werken, blijkt uit door de EU gefinancierde veldproeven in een geërodeerd, onvruchtbaar geworden landbouwgebied nabij León. Die proeven doet Floris samen met onder meer de Universidad de Valladolid.

Drie typen proefvelden onderzoeken de partners: twee waarbij haver, wikke en andere gewassen organische mest en een aantal goede schimmels en bacteriën krijgen, en eentje waarbij ze alleen de gebruikelijke hoeveelheid kunstmest krijgen. De eerste twee velden leverden afgelopen zomer opvallend veel meer haver en wikke op, vertelt Flores. De planten zien er beter uit. En ook gaan de wortels dieper, zodat ze in staat zijn grondwater op te nemen en irrigatie niet nodig is. Dit onderzoek is nog niet gepubliceerd in een peer reviewed artikel.

Wisselende behoefte aan diversiteit

In monoculturen, behandeld met kunstmest en bestrijdingsmiddelen, is de diversiteit aan micro-organismen veel lager dan in biologisch beheerde akkers of natuurlijke graslanden, zo leren de eerste vergelijkende studies van het bacterieel DNA. Ook het gebruikelijke diepe ploegen vermindert het bodemleven. Maar wellicht hebben cultuurplanten niet zo’n enorme diversiteit nodig om beschermd te worden, en is al veel gewonnen met een paar soorten. „Daarom onderzochten we voor die Nature-publicatie ook hoeveel soorten nu minimaal nodig zijn om de tomaat te beschermen tegen bruinrot”, vertelt Jousset.

Aan de tomaten en bacteriën die de Utrechtse en Chinese onderzoekers testen wordt geen extra bacterievoedsel toegevoegd. De bodemverbeteraars in de handel bevatten dat vaak wel, omdat moderne akkers en boomgaarden vaak arm zijn aan organische stof. Jousset kan zich voorstellen dat zijn team bacteriën, eenmaal in de handel, ook extra voedsel meekrijgt.

In bodemverbeteraars gaat nu wereldwijd 1,5 miljard euro per jaar om, tegen ruim 200 miljard in kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Ecoloog Jousset zou het toejuichen als die verhouding verschoof richting de bodemverbeteraars. Maar volgens Flores moet daartoe de regelgeving in de EU worden aangepast. Bodemverbeteraars mogen nu alleen nog vage claims opvoeren zoals ‘helpt het bodemleven’, of ‘beschermt de plant’. Specifieke claims die kunnen concurreren met die van bestrijdingsmiddelen, zoals ‘beschermt tomatenplanten tegen bruinrot’, moeten met dure studies worden onderbouwd - trajecten die de grote bedrijven gemakkelijker kunnen ingaan dan de kleine bedrijven. Floris: „Zo blijven onze producten in de alternatieve hoek geplaatst worden”

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Oh, gaaf, dit wordt mijn favoriete topic!

Ben ook een fan van Seifert (van zijn boek over compost, dan, de man zelf schijnt minder bewonderenswaardig geweest te zijn). Zijn inzichten over compost zijn overigens losjes gebaseerd op de inzichten uit de BD.

Ik ben kind aan huis bij de Meander, ze zitten hier om de hoek en ik haal er al twintig jaar mijn groente. Ook veel foto's gemaakt van hun Open Dagen (die staan hier).

Ik ben van plan om in mijn splinternieuwe volkstuintje ook uitsluitend met compost te werken (en met bokashi). Helaas betekent dat natuurlijk dat ik pas over een paar jaar echt weet hoe goed het werkt...

De verleiding om hier meteen in te springen met allerlei meningen is groot, maar ik zal eerst alles moeten lezen, denk ik. Inclusief de links.

Daar ben ik wel even zoet mee .

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Speets, ik weet het niet zeker hoor, maar lijkt mij normaal.

 

Ik wilde van de week wat compost bij de courgette in de voortuin gooien, daar zaten potdorie allemaal slakkeneitjes in. Ik heb ze er zoveel mogelijk tussenuit gevist en vermorzeld, maar bedacht me later dat de compost een beetje dun uitspreiden op een warme zonnige dag wellicht ook een idee is?

 

En ik bedacht me nog iets over compost: is het niet een idee om je compostbakken jaarlijks te verplaatsen? Mijn ervaring is dat de grond om die bakken heen (en eronder!) helemaal geweldig wordt. In mijn achtertuin staan er planten naast die bak en die doen het als een tierelier. In mijn nieuwe volkstuin staan de bakken helemaal achterin, en dat lijkt me eigenlijk zonde (en niet handig, want je loopt er toch wel heel vaak naartoe). Zou de compostbak niet een veel prominenter plaats verdienen in de tuin?

Link to comment
Share on other sites

volgens mij is mijn compost wel klaar, maar er zitten (nog) wormen in.

Betekent dat dat het nog niet helemaal goed verteerd is of is dat normaal?

schreef Speets.

 

Compost is niet klaar als ze verteerd is! Het zo bijzondere van goed gemaakte compost is dat er iets wordt opgebouwd....er vormen zich daarna moeilijk afbreekbare chemisch/biologische verbindingen van de voedingsstoffen en precies die zorgen optimaal voor de voeding van bodemleven en een zeer langdurige en geleidelijke voeding in de tuin. Dat is het grote verschil met alleen verteren van organisch materiaal (zoals bijv. bij mulchen gebeurt)...een deel van de voedingstoffen (met name stikstof en ook wat fosfor) gaat er grotendeels verloren omdat de voorwaarden er niet zijn om stabiele koolstof-verbindingen op te bouwen. Die zgn. humusvorming bereik je alleen optimaal via composteren.

 

Als er veel wormen in je compost zitten is precies die opbouwfase nog in volle gang. De compost moet dan nog "stabiel" worden. De zogenaamde "humificatie", d.w.z. opbouw van complexe verbindingen waarin koolstof wordt gebonden aan andere mineralen is dan nog in volle gang. Dat is wel een indicatie. Als de hoeveelheid wormen sterk is afgenomen...(er zijn er nog wel, maar heel veel minder) is dat een aanwijzing dat de compost stabiel is. Overigens zijn compostwormen niet persee nodig om goede compost te krijgen, maar ze helpen wel enorm daarbij!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

weknow, is het dan ook niet de vraag om wat voor wormen het gaat? In mijn kleine hoeveelheid 'klare' compost zit wel eens zo'n gewone dikke regenworm zal ik maar zeggen. Lijkt mij dat die dan vast is begonnen met wat hij met zijn vriendjes mag afmaken als die compost op de tuin ligt.

Link to comment
Share on other sites

is het dan ook niet de vraag om wat voor wormen het gaat?
schreef Pippi

 

Zie bijv. dit draadje: https://www.moestuinforum.nl/compostwormen-t13700.html

 

Uiteraard om compostwormen. https://www.moestuinforum.nl/wormenbak-waar-vind-ik-wormen-in-den-haag-t20330.html

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...