Jump to content

Wat heb je net gezaaid/geplant? (Seizoen 2016)

Jorg
 Share

Recommended Posts

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ik heb prachtriet (Miscanthus sinensis) en ballonklokjes (platycodon grandiflorus) gezaaid in 9 cm bakjes. Ze staan op een terrarium waardoor ze ongeveer 28C worden. Ik kan geen gebruik maken van mijn vensterbank vanwege ons huiskonijn.

Deze zaden doen er lang over om te ontkiemen dus heb deze als eerste gezaaid.

Eergisteren wat bieslook in de moestuin gezet. Een koop-plantje waar geen grond in de pot zat... Het is vooral bedoelt als test. Er schijnen volgens één overbuur veel konijnen en hazen te zitten die zelfs de geplante bonen uit de grond vreten, de andere buurman ziet zelden konijnen. Eens kijken of de bieslook het overleeft, hoewel ik niet weet of konijnen bieslook lusten..

Als ik buiten ga roken,

is dat meestal op eiken of beuken,

maar ook wel op appel- of kersenhout...

Eergisteren wat bieslook in de moestuin gezet. Een koop-plantje waar geen grond in de pot zat... Het is vooral bedoelt als test. Er schijnen volgens één overbuur veel konijnen en hazen te zitten die zelfs de geplante bonen uit de grond vreten, de andere buurman ziet zelden konijnen. Eens kijken of de bieslook het overleeft, hoewel ik niet weet of konijnen bieslook lusten..

Konijnen mogen geen bieslook hebben. Misschien dat wilde konijnen dus geen bieslook zullen eten uit instinct?

Konijnen mogen geen bieslook hebben. Misschien dat wilde konijnen dus geen bieslook zullen eten uit instinct?

Aha, Dankjewel Nadi, dat geeft wat duidelijkheid. Het zegt dus weinig of niets als er niet aan gevreten is. Ik zal alsnog voorzorg moeten nemen!

Als ik buiten ga roken,

Konijnen zijn dol op bieslook, en ander spul wat ze eigenlijk niet zouden mogen of niet van zouden houden.

Bij ons heeft de bieslook al een wat korter kapsel gekregen.

Gelukkig overleeft bieslook alles. En zijn die ui-achtigen ook niet zo lekker als andere plantjes, dus meestal blijft het dan bij wat bijpunten.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

df033104378e4730789c41b2a068a73c.jpg

Middagje bezig geweest met tomaten. Uien, paprika, prei, sla, kool enzo. 144 x 2 zaden, de tweede batch dus.

Als ik buiten ga roken,

Dank Het was toch meer werk als gedacht, en gezien wat er nog moet komen, hoewel gelukkig niet allemaal voorkiemers meer...

Als ik buiten ga roken,

Rode ui (planruitjes), radijs onder vliesdoek en knoflook (had wat uitgelopen teentjes in mijn knoflookpot).

Ik ben ook maar eens begonnen met zaaien.

Een paar soorten pepers, o.a: Pepperoncini, Jalapeno, Jalapeno Fooled You, Antohi Romanian (nog uit de capsicumzaden envelop van vorig jaar) en mijn nieuwste aanwinst Espelette, een Baskische pepersoort waar ik erg benieuwd naar ben.

Een paar paprikasoorten, o,a: Turkse Dolma Kandil, bio rode puntpaprika, reuzenpuntpaprika, en 2 soorten dunne lange puntpaprika Artist en Lombardo (de laatste 3 ook uit de Capsicumzadenenvelop van vorig jaar).

En 4 soorten aubergine: White Egg, Listada de Gandia, Black Beauty (van Jootje ) en Halflange Violette.

Bij mij staan de mini tomaten, grote tomaten, watermeloen, honingmeloen ,mini paprika, en de grote paprika's, ananaskers en zomerprei al mooi boven, deze staan in een zelfgemaakte kast met thermostaat op waardoor ze niet te warm of te koud staan en toch voldoende licht hebben.

2016030215003314211457086065.jpg

2016030214561832091457086053.jpg

Ook de broccoli en bloemkolen staan al verspeend per potje. Buiten heb ik al worteltjes gezaaid (wel onder een verplaatsbare tunnel) en ook deze beginnen mooi boven te komen.

2016030214562948451457086060.jpg

Het volgende dat ik ga zaaien (waarschijnlijk vandaag) zijn struikboontjes en schulperwtjes.

En misschien ga ik ook blauwe bessen proberen zaaien, dit heb ik nog nooit gedaan en het is blijkbaar zeer moeilijk om ze via de zaai methode te laten bovenkomen.

ik zal trachten om er enkele foto's bij te plaatsen, dat is altijd leuk om zien natuurlijk.

Lekker bezig daar Kurt!

schulperwtjes.
...die kende ik nog niet. Zijn dat sluimererwten ofwel peultjes? Of juist meer mange-tout's? (Van die laatste eet je de peul met de al ronde grote erwten die er in komen samen, bij peulen of sluimererwten laat je de erwtjes juist niet dik worden,, eet je juist het vlies eromheen.)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Wat een verschil met gisteren. Gisteren nog lekker mijn bakken gevuld met compost, vermiculiet en turfstrooisel.

Aardbeien verplant, andijvie verplant (misschien groeit die weer lekker uit, ik zie al groene blaadjes)

Nu wachten op zadenpakket van der wal en zonnig weer.

Dat vermiculiet maakt alles lekker los. Ook in mijn bakken waar veel klei zat, met compost erbij en die vermiculiet veel beter te bewerken.

Gisteren heerlijk op mijn zonnige balkon op het zuiden gewerkt, gewoon zonder jas o.i.d. Ik heb daar vanaf 17 februari al diverse 'koude'bakken staan waarin ik gezaaid heb.

Gaat natuurlijk niet zo heel snel met die koude nachten maar..............kapucijners,doperwten,peulen,ijsbergsla,bietjes,tuinbonen hebben de kou goed doorstaan. Alleen de tuinbonen zijn erg traag daar is nog niets van te zien. Wel zie ik dat de aarde gaat barsten dus nog even wachten en ze komen met de koppies boven. Vandaag paksoy en diverse kruiden o.a venkel, koriander en tijm gezaaid en nog wat doperwten en kapucijners gezaaid. Ik laat het vandaag nog even binnen staan maar morgen gaat de koude bak toch echt naar buiten. Maar zien of het ondanks de kou toch aanslaat. Komende week nog steeds te koud voor de tijd van het jaar zeggen ze maar is dat eigenlijk niet elk voorjaar het geval????

Dirk.

Gisteren kwamen mijn prachtriet zaailingen op. Dit is onverwacht snel, volgens de verpakking zou dit pas pas over 5 weken op zijn vroegst zijn. Ze staan bij 28C dus die hogere temperatuur zal het hem wel gedaan hebben. Ze zijn zelfs eerder dan mijn ballonklokjes die toch bij dezelfde temperatuur staan.

DSCN238818581457171943.JPG

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...