Jump to content

Het paprika en peper topic 2016

balkontuinder
 Share

Recommended Posts

Ik ben een tijdje afwezig geweest op dit forum. Inmiddels ben ik verhuisd. Mijn nieuwe woning heeft een hele zonnige hoek rond een vide, grenzend aan een dakterras, met ramen van 3,5 meter op het westen. Tot 's avonds laat zon. Ik heb hier een aantal paprikaplanten in balkonbakken geplaatst. Ze doen het heel goed.

De zaadjes waren afkomstig uit een oranje zoete puntpaprika en een gewone blokpaprika van de markt. De blokpaprika is later gezaaid wat het verschil in grootte tussen de plantjes verklaart.

Het eerste bloemetje is bevrucht. De foto is genomen vlak nadat de bloemblaadjes er af zijn gevallen.

IMG088780991461431368.JPG

Verder verschijnen er al heel wat knopjes

IMG088528891461431350.JPGIMG088664801461431359.JPG

Overzicht van de situatie. Er staan ook een paar bananen (dwarf cavendish), een limoen (citrus aurantifolia), een koffieplant en een paar granaatappelstruikjes die ik heb opgekweekt uit zaad.

IMG089055191461431385.JPG

IMG089190501461431394.JPG

Linked Image

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Oh, die van mij staan er ook zo bij, hoor! Die zijn zelfs nóg iets kleiner:). Ik heb wel op tijd gezaaid (begin maart), maar in een vrij koud huis en zonder speciale lampen enzo, is het blijkbaar niet anders. Ach, het komt vast nog wel goed, we kunnen onze pepers altijd binnen laten overwinteren!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Oh, kan gelukkig geen kwaad dus! Deze zijn ook wel op tijd gezaaid, maar kwamen pas na 3 weken eens boven kijken

Ze gaan straks de kas in, kunnen ze mooi de schade inhalen!

Ik was al zo trots dat er uberhaupt nog iets uit kwam, gezien ik dit allemaal voor het eerst doe!

Hallo iedereen,

ik ben hier volledig nieuw en ook in het ganse moestuinieren, want we hebben dit jaar voor het eerst een moestuin en een serre geplaatst. Voor mij is het dus nog wel wat zoeken en proberen. Nu heb ik twee vraagjes:

- ik heb in mijn serre twee paprikaplanten, één rode peperplant en één tomatenplant gezet in volle grond twee weken geleden. Als ik alles hier zo wat lees, waarschijnlijk wat te vroeg en aangezien de seizoenen blijkbaar geen vaststaand feit meer zijn en het nu bijna weer vriest, denk ik dat dit helemaal geen goed plan was. De plantjes zien er nog steeds goed uit, groen en fitte blaadjes, maar... ze groeien niet meer. Nu las ik dat dit aan de temperatuur ligt, dat er dan groeistagnatie optreedt. Mijn vraag is: gaat de groei daarna weer verder? Of zijn mijn plantjes verloren? Kan ik iets doen? Serre verwarmen is geen optie en vind ik een beetje te ver gaan...

- de rode peperplant doet het eigenlijk het beste, die groeit wel nog wat denk ik. Maar daar zijn nu zwarte stipjes te zien aan de onderkant van elk blad. Ik las al over witte stippen en blauwe stippen, maar nergens over zwarte. Wat zou dit kunnen zijn en wat doe ik ermee?

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoord!!

Groetjes

Hoi hoi, geen paniek:). Zolang je planten er gezond uitzien zíjn ze dat ook. Wat je zelf al zegt: ze wachten op het mooiere weer dat ze nodig hebben om te kunnen groeien.

Als je je bezorgd maakt zou je eventueel ringen uit zwart plastic kunnen knippen (dus een cirkel met een gaatje in het midden en een opening daar naartoe) en die rond de planten kunnen draperen. Dat helpt warmte vasthouden aan de voet van de plant. Maar of het nu nog de moeite is? Vanaf vrijdag wordt het warmer.

Die vlekjes, daar zou je eigenlijk even een foto van moeten maken om hier goede tips te krijgen.

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Je moet anders eens de temperatuur meten in je serre. Vooral de nachttemperatuur is belangrijk. Het mag zeker niet vriezen. Als de temperatuur onder 10 graden zakt dan zal de groei van de plant tot stilstand komen. Dan gaat de plant als het ware wachten op beter weer.

Nog een trucje om de temperatuur 's nachts te verhogen in de serre. Is het plaatsen van gevulde gieters en watertonnen in de serre. Die zullen overdag opwarmen en 's nachts zullen ze geleidelijk hun warmte afgeven.

De vlekjes kunnen mogelijks wijzen op een te lage temperatuur.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Bedankt voor jullie reacties!!

Ik heb een temperatuurmetertje liggen in de serre en het koudst dat er ooit geweest is, is 0,7 graden. Oef!

Ik heb een foto van de vlekjes genomen, iemand die weet wat dit is?

IMG2016042711542378301461752842.jpg

Alvast heel erg bedankt!

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Wauw , bij mij zijn er wel al knopjes, maar er staat nog geen enkele open. En als de eerste open bloeit zal ik met pijn in mijn hart hem eraf halen.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Mijn paprika's en pepers staan er mooi bij. Behalve Madame Jeanette. Die lijkt wat ziekjes naar het blad te oordelen.

DSC639040043441462368258.jpg

DSC639540036951462368260.jpg

Het wordt met de dag erger. Ik zie geen beestjes lopen, wel rare gele vlekken.

Ik heb Madame 3 januari gezaaid. Zag er steeds mooi uit. Heeft een paar maanden lekker warm binnen gestaan en groeide prachtig. Wij waren er een aantal weken niet en toen is de peper verplaatst naar de kas op het moment dat er een paar mooie dagen waren. Later werd het weer kouder. Zelfs rond het vriespunt. Maar de peperplant bleef in de kas tot wij terug kwamen, 10 dagen geleden. Ik was verbaasd dat alles er zo goed uit zag. Ik heb de plant weer binnen gezet, ook omdat het nog steeds zo koud was, vooral 's nachts. En sinds een paar dagen zie ik steeds groter wordende vergeling en aantasting van het blad.

Gelukkig heb ik nog genoeg peperplanten over maar niet de Madame.

Wat is hier aan de hand? Ik heb de plant apart gezet en nu vraag ik me af is deze nog te redden?

Wie heeft een advies wat te doen. En wat kan de oorzaak zijn van deze ongezonde ontwikkeling? Grote temperatuurwisselingen misschien?

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

• 2 weeks later...

De paprika´s (north star / Ivory white) zijn gezaaid op 16 februari en hebben 2 plantjes (Gourmet) van fruitlent staan. De eerste vruchten zijn al gezet op de door onszelf gezaaide planten, de planten van fruitlent lopen een aardig stukje achter. De plantjes hebben last van trips, na het pinkster weekend gaan we wat roofmijten bestellen om te proberen die rot beestjes in de hand te houden.

Meloen (Pelstar / minnasota midget) - Gourmet - Ivory - North star

paprika-en-melon-14-05-1611291463237916.JPG

North star

north-star-14-05-1620861463237936.JPG

Ivory

Ivory13831463237972.jpg

Ik heb enkele weken geleden uit zakjes van het tuincentrum enkele paprika en peperplantjes in de vermiculiet gezaaid (geen idee welke soort, ik wilde het gewoon eens proberen).

Ze ontkiemden vrij snel en staan nu in plastic potjes. Ik wil ze niet buiten zetten maar in een grote pot in de keuken achter glas houden.

Ik kwam zojuist dit topic tegen en vraag me e.e.a gelezen te hebben af:

1. Kunnen ze ook gewoon in een pot groot worden? Op warme dagen wil ik ze buiten zetten, verder blijven ze binnen, net als mijn meloen (die al heel groot is).

2. Ben ik te laat met zaaien? Wat zijn de consequenties?

3. Wat kan ik nog extra doen om het te laten slagen? (warmte, vocht, zonlicht, bemesting?)

Paprika's zijn zeer geschikt om in een pot te zetten. Je kan ze zelfs per twee of per drie zetten, maar dan moet de pot wel groot genoeg zijn(minstens 18 liter pot).

Hoe lang is enkele weken geleden? Als je ze in een pot zet kan je ze in het najaar binnen zetten en de paprika's zo verder laten rijpen. Dus dan is het niet te laat.

Als het kouder wordt binnenhalen en de paprika's nooit in de volle wind zetten (kunnen ze niet goed tegen), maar op een zonnig beschut plekje.

Zo zou het moeten lukken. Een site die ik heel goed vind (en velen op dit forum):

http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/paprika/

http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/peper/

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!