Jump to content
Sign in to follow this  
Anonienke

Domme vraag?

Recommended Posts

Hoi. Ik ben nieuw op dit forum, maar ga zeker niet snel weg. Ik ben dol op fora, en dit is dus een van de nieuwe op mijn lijstje

Ik ben nog niet zo ervaren en had een vraag over kruiden. Ik heb regelmatig een potje bieslook, munt, peterselie etc. op mijn aanrecht. Maar als ik hier regelmatig (dagelijks) wat afknip om te gebruiken, is het plantje snel op en gooi ik het weg. Zijn zulke kruiden voor eenmalig gebruik of kunnen die weer aangroeien zoals aardbeien en groentenplanten? Hoe gaat dit in zijn werking als ik het in mijn tuin wil zetten in de volle grond met dingen zoals sla, rucola, bieslook, munt etc..

Ben best wel slim, maar voel me op dit gebied redelijk blond

Bieslook in de tuin zetten, dan heb je het hele jaar door voldoende bieslook. Hetzelfde met tijm en munt. De opbrengst is veel groter en het kan prima tussen de andere planten staan.

Dat verschilt per plant. Bieslook kan je tot een paar cm boven de grond knippen en groeit alsnog verder.

munt is een woekeraar, veel mensen zetten deze plant daarom niet in de volle grond maar in een pot.

Bij bijvoorbeeld kropsla moet de groeikern in het midden heel blijven, door telkens alleen de buitenste bladen te plukken blijft de plant groeien.

Bedoel je potjes uit de supermarkt? Want die overleven het vaak niet in de volle grond. Zelf opgekweekte kruiden is een ander verhaal.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

kruiden uit de supermarkt gaat hier anders prima. ik heb de kruiden met grond rond de wortels.

Kruiden uit de supermarkt kunnen het wel doen, maar staan veel te vol in hun potje.

Als je voorzichtig de kluit uit elkaar haalt en verdeelt over meerdere potjes,gaat het meestal goed.

Je moet ze ook niet zomaar buiten zetten, want het zijn kasplantjes. Als je dat nu doet, heb je een grote kans dat ze het loodje leggen.

Dus: pas als het buiten lekker weer is kun je ze gaan 'afharden': laten wennen aan kou, wind en zon. Elke dag wat langer.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.