Jump to content

Hoe staan de tomaten er bij in 2016

MartinH
 Share

Recommended Posts

Vanmiddag in de miezerregen ben ik nog eens alles nagelopen, en ik heb wel wat verdorde blaadjes maar geen tekenen van de gevreesde ziekte. Er hangen giga mooie trossen groene tomaatjes her en der. Ik durf bijna niet te hopen dat dat zo blijft en dat ik daadwerkelijk tomaten kan oogsten.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

De mijne produceren eindelijk miniscule tomaatjes

IMG2016070215374866751467467553.jpg

Kim, bij mij staan de ook gewoon in de open lucht zonder iets van bescherming en zijn, zoals te zien is op de foto, ook pas net op gang gekomen na ruim een week bloeien. Die van jouw komen ook nog wel

Ik zie toch al wat leuke foto's voorbij komen!!!

@kim, sterven die bloemetjes ook niet af dan? Als ze niet bevrucht zijn dan vallen ze er toch ook af? Ik weet ook niet hoelang zo'n tomaten bloem open blijft staan voor bevruchting, dat zal toch niet oneindig zijn?

Hier gaat alles tot nu toe goed, ik heb al onwijs veel tomaten en flinke ook al, maar ze verkleuren nog niet

Helaas, toch zieke tomaten. Ik ga morgen alles eruit halen. Aan de andere kant van de tuin staan ook nog wat tomatenplantjes, misschien blijven die onaangetast.

Maar ik heb al wel veel flinke (groene) tomaten hangen. Kan ik proberen die te laten afrijpen of wordt dat niks?

Enjoy, ja, dat is ook nog een optie. Groene ketchup is wel een grappig idee, Heinz had dat jaren geleden heel even op de markt, maar dat was geen succes geloof ik. Terwijl het niet vies was, het zag er alleen vreemd uit.

Maar aan mijn Tigerella hangen al wat tomaten die volgens mij al bijna 'af' waren. Die zou ik misschien nog wel rood kunnen krijgen in een doos met een banaan erbij (heb ik net gegoogled ).

Maar voorlopig is het plan om morgen alle planten langs te gaan, en dan ga ik per plant besluiten of hij er helemaal uit gaat of dat ik het er nog even op waag en alleen alle blaadjes met vlekken verwijder. Ook alle blaadjes die gemineerd zijn door iets ga ik eraf halen:

030716-00393901467582675.JPG

030716-00669251467582744.JPG

Want aan de ene kant is duidelijk dat die schade aan deze blaadjes door dat beest komt, tegelijkertijd lijkt het toch ook een aantasting door de ziekte. Zou een plant vatbaarder worden als er zo'n insect bezig is?

denk het niet

infectie gebeurt door sporen uit de lucht als het blad meer dan 4 uur nat is bij hoge luchtvochtigheid en de temperatuur zo boven de 12 graden of via de grond uit overgebleven sporen van een vorige besmetting

de sporen dringen het blad binnen via de celwand of de huidmondjes, niet per sé in verwondingen of insectenschade;

zó:

05_encysted_zoospore.png

ieuwgh

uit de huidmondjes komen ook de nieuwe sporendragers, dat is het wittige pluis dat je kunt zien als je een blad opsluit in een zakje

voorkomen kan dus alleen door een relatieve lage luchtvochtigheid in de kas,

snel opdrogend blad door wijd te planten, de onderste bladeren weg te halen

resisitente rassen kiezen

eventueel in de morgen van een droge dag bespuiten met een versterkend middel als heermoesthee

grondsporen verwijderen door ontsmetten of vervanging van de grond

in deze natte juni werkt dus alles tegen: veel nattigheid, relatief hoge temperatuur, sporen zijn er altijd wel ergens op een complex, in de grond (een jaar of 3-4 ), in de lucht (van medetuinders of composthopen met phyt)

@Pippi

De vlekken van de mineervlieg vind ik niet eruitzien als phytophthora, om die vlekken zou ik mij dan weer niet druk maken.

Helaas, mijn kastomaten (en niet de tomaten die buiten staan gek genoeg) zijn ook aangetast door phytophthora. Ik dacht dat ik het met het weghalen van de aangetaste bladeren wel in toom zou kunnen houden, maar helaas. Elke dag zie ik nieuwe bruine plekken, nu ook op de stam. Mijn tomaten haal ik er vandaag uit. Zo ontzettend jammer! Als leek zie je er niks van, maar ik hou nauwlettend elke vlek in de gaten en zie het helaas dagelijks toenemen.

Gek genoeg heeft één tomatenplant er geen last van in de kas en dat is nog wel een tomaat die helemaal achterin staat, temidden van wel besmette planten. Die laat ik nog even staan, tenzij ik sporen van aantasting vind bij die plant, maar die heb ik tot en met vandaag nog niet gezien. Deze soort heet "De Bareo Rood", geen idee hoe die zal smaken of niet. Tot nu toe heb ik welgeteld 2 rijpe tomaten geoogst uit de kas, te weten 2x Artisan Purple Bumble Bee. De tomaten van deze soort scheuren snel bij teveel nattigheid en de smaak vind ik ook niet super. Dus deze soort komt niet meer terug volgend jaar, dat weet ik in ieder geval wel. De overige soorten (Kasachstan Häfele, Rose de Bern, Black Krim, Black Cherry en Green Zebra) zijn nog lang niet rijp, daar ga ik maar chutney van maken.

520911467627930.jpg

393281467627925.jpg

Zo ziet het er nog voor de ruiming uit:

174331467627920.jpg

Foto's van aangetaste tomatenplanten:

296701467627923.jpg

480671467627927.jpg

678501467627932.jpg

Om het niet gelijk een grote klaagzang te laten worden; de vrijgekomen ruimte kan ik nu weer gebruiken voor iets anders. Heb teveel wat ik voorgezaaid heb en daar heb ik straks weer wat plek voor.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

wat Robo zegt in combi met een te kleine pot.

als ik het goed zie meerdere planten in 1 emmer? 1 plant per emmer gaat waarschijnlijk beter, dus zo'n 10liter grond per plant. daar doe je nu weinig meer aan maar voor volgend jaar.

voor nu zou ik bijvoeden. hier op het forum zwerft ook ergens een linkje rond met afbeeldingen van verschillende tekorten.

@Pippi

Helaas, mijn kastomaten (en niet de tomaten die buiten staan gek genoeg) zijn ook aangetast door phytophthora. Ik dacht dat ik het met het weghalen van de aangetaste bladeren wel in toom zou kunnen houden, maar helaas. Elke dag zie ik nieuwe bruine plekken, nu ook op de stam. Mijn tomaten haal ik er vandaag uit.

dacht dat tomaten welke droog zijn dit niet kunnen krijgen.

geef je ze van boven water of heb je last van condens waardoor regen in de kas ontstaat?

@Pippi

Helaas, mijn kastomaten (en niet de tomaten die buiten staan gek genoeg) zijn ook aangetast door phytophthora. Ik dacht dat ik het met het weghalen van de aangetaste bladeren wel in toom zou kunnen houden, maar helaas. Elke dag zie ik nieuwe bruine plekken, nu ook op de stam. Mijn tomaten haal ik er vandaag uit.

dacht dat tomaten welke droog zijn dit niet kunnen krijgen.

geef je ze van boven water of heb je last van condens waardoor regen in de kas ontstaat?

Ze krijgen zelden water en als ze het krijgen, dan krijgen ze het van onder. De oorzaak is denk ik, dat het heeft ingeregend (kas dichthouden geeft snel condens, want plastic tunnelkas) op de bladeren van een plant en die heeft er inderdaad het eerste last van gekregen. Dat ga ik volgend jaar sowieso anders aanpakken, minder planten in de kas en verder van de ingang af. De planten zelf zijn verder altijd droog gebleven, want condens heb ik zo goed als niet gehad, omdat ik de kas goed open hield.

Ik heb nu zo ongeveer elk topic over tomaten en Phytophthora van de afgelopen jaren door zitten lezen en het valt me toch op dat ook tomaten in kassen het regelmatig oplopen, en dat het vaak wat later in het jaar toeslaat dan nu (maar dat is niet raar met al die regen), en dat struiktomaten met kleine tomaatjes (misschien ook omdat die vaak in potten zitten en niet in de grond?) de meeste kans hebben om het niet op te lopen of om het te overleven. Als dat verkeerde conclusies zijn hoor ik het graag!

(Het viel me ook op dat ook beginners zich nu wel meer bewust zijn van de risico's van verspreiding. Ik las iets over iemand die, ik meen in 2011, zijn zwaar aangetaste planten had gerooid en een stuk verderop onder een boom had gegooid. )

Volgend jaar ga ik het in elk geval ook anders doen, en ik heb dus de indruk dat kleine, vroegrijpende struiktomaatjes in potten onder een afdak het minst risico lopen. We zullen het zien in 2017.

In de tussentijd heb ik die van mij nog niet weg gehaald. Ik kan het gewoon nog niet over mijn hart verkrijgen omdat ze er nog zo dapper bij staan, en ik blijf een beetje - waarschijnlijk tevergeefse - hoop houden dat ze het toch overleven. Ik heb wel weer al het aangetaste blad weggehaald en in de grijze kliko gegooid.

Ik heb ook (zondag al) wat blaadjes met wat water in plastic zakjes gedaan voor de schimmeltest, van verschillende tomatenplanten en ook van de aardappelplanten. Heeft iemand dat eerder gedaan en er foto's van gemaakt? Ik zie nu bij een van de zakjes wel smerige bruine drab ontstaan maar nog geen pluis. Nu foto's maken is lastig zonder de zakjes open te maken en dat verstoort het experiment, dus dat doe ik over een dag of wat. Op Diana's site las ik dat Phytophthora ook heel smerig gaat ruiken dus dat kan ik bij het t.z.t. openmaken van de zakjes ook nog testen. Yay!

Ik duim trouwens dat iedereen die nog gezonde planten heeft dat het mag leiden tot een prachtige oogst! Want wat een triestigheid als het niet lukt zeg, je bent zo lang bezig met die tomatenplantjes opkweken en verpotten en alles, en als ze dan al vol met tomaatjes zitten, dan pas gaat het mis. Ik vind het zelf toch ook wel een enorme domper, niet te vergelijken met het verlies van zaailingetjes van andere planten die je na effe zaaien en verpotten en uitplanten aan de slakken voert of die op een andere manier aan hun eind komen. Maar zoveel tijd en moeite en aandacht en dan toedeledokie...

ik weet niet of het wijs is ivm sporen maar ik heb vorig jaar een besmette plant in de kas flink bespoten met het zuiveringszout/spuitzwavel mengsel en aangetast blad geplukt

de bruine vlekken op de stengel werden daarna niet groter en de plant bleef nog een tijd staan

ik gokte wel op phyt toen en heb aangenomen dat ik het beest had gestopt, maarja, garantie tot de kasdeur

Het viel me ook op dat ook beginners zich nu wel meer bewust zijn van de risico's van verspreiding. Ik las iets over iemand die, ik meen in 2011, zijn zwaar aangetaste planten had gerooid en een stuk verderop onder een boom had gegooid. )

Dit is wel interessant want het is met opgevallen op de volkstuin dat zowel ervaren als beginnende tuinders onverantwoord om gaat met geïnfecteerde planten. Het is iets waar ik me echt enorm aan irriteer. Is het nou gewoon luiheid, geen interesse je goed te informeren of boeit het ze gewoon niet..

Ik vind het zelf toch ook wel een enorme domper, niet te vergelijken met het verlies van zaailingetjes van andere planten die je na effe zaaien en verpotten en uitplanten aan de slakken voert of die op een andere manier aan hun eind komen. Maar zoveel tijd en moeite en aandacht en dan toedeledokie...

Dit gevoel ken ik. Je ziet de mooie (nog net niet rijpe) groene tomaten hangen en denk kom op plantjesy blijf nou gezond je kunt het!

Hier phyto in 1 kas en in de andere kas lijkt het alsof de planten alternaria hebben. Ik heb gister nog even alle ongezonde blad weg gehaald in de hoop dat ze het toch overleven... Heb wel zo een onderbuik gevoel van niet maargoed.

Hier 1 van de ergste bladeren:

2016070313312596671467694450.jpg

Planten lijken nog best gezond wel een beetje kaal nu

2016070420143322941467693836.jpg

En de tomaten deze lacht zelfs:

2016070420153329481467694436.jpg

2016070420151674231467693833.jpg2016070420150514151467693885.jpg2016070420145894801467694441.jpg2016070420144290871467693834.jpg2016070420143957131467694443.jpg

Ook ik heb gisteren wat zitten lezen over pyto en ergens kwam ik tegen dat de schimmel, die jaren kan rusten in de bodem, geactiveerd kan worden door een koudeschok, bijvoorbeeld door koud gietwater. Dit was nieuw voor mij, weet iemand hier meer van?

Ik heb vroeger wel geleerd dat planten niet van koud water houden, maar de link met pyto vond ik interessant.