Jump to content

Sperciebonen zoet-zuur

Emmy

Recommended Posts

Sperciebonen 2 min. koken en koud afspoelen

ongeveer 10 potten met schroefdeksel, afgewassen met sodawater of in de afwas machine, vullen met een teen knoflook en een stukje chili peper (naar smaak) Daarna vullen met de sperciebonen.

Breng aan de kook: 1 liter azijn.

1,7 liter water

150 gram suiker( of een half dopje zoetstof)

50 gram zout

Dit mengsel kokend in de potten gieten, potten goed dicht draaien en op de kop af laten koelen.

Ditzelfde zoet-zuur mengsel kan gebruikt worden voor de inmaak van augurken en komkommer.

Doe dan een stukje ui, 4 kruidnagels, 5 peperkorrels, 2 laurierblaadjes en 2 theelepels mosterdzaad in de pot.

• 4 months later...

Ik zie dat dit een heel oud topic is; toch wil ik het even naar boven halen! Voor de suiker; moet je wit of bruin gebruiken? Zijn die kruidnagels noodzakelijk? Ik kan de rest namelijk wel vinden, kruidnagel is alleen in poeder hier te verkrijgen! Weet iemand hier een antwoord op?

Kruidnagels zijn puur voor de smaak dus noodzakelijk is het niet. Je kunt met inmaken vol op variëren: jeneverbessen, citroenschil, korianderzaden etc. net wat je lekker vindt bij het hoofdproduct.

Wat voor suiker maakt niet heel veel uit, kan alleen wat donkerder van kleur worden, iets van riet suiker kan heel goed geeft meer smaak, gebruik ik zelf ook. Met basterdsuiker moet je denk ik rekening houden met andere smaak en andere zoetheid.

Even a broken clock is right twice a day

Het blijft natuurlijk zuur, maar je kunt echt wel heel veel verschil maken door te variëren. Naast de keus van kruiden of suiker zoals ik al schreef kun je ook met de azijn variëren: wijn, rijst en bv. appel-azijn lukt allemaal.(een balsamico is vaak niet zuur genoeg het moet een azijnzuurpercentage hebben van minstens 5%)

Even a broken clock is right twice a day

• 5 months later...

De bonenplanten zijn flink aan het produceren en ik wil morgen eens een probeerpotje gaan maken van het recept van Emmy. Nou heb ik alleen een stomme vraag. Als ik de pot over een tijdje weer openmaak, dan moet ik de bonen toch eerst koken tot ze gaar zijn? Of is dat niet meer nodig? Tja, het is vast een erg stomme vraag.....

• 10 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Hi Jasmin, is een beetje de standaard zoals ze hier in Oostenrijk worden ingemaakt, aangezien ik de potten gewoon koop aangezien ik zelf niet genoeg bonen tot nog toe heb gehad kan ik zeggen dat ze prima smaken... Ik gebruik ze om door een salade te doen meestal.

Ik denk niet dat het nodig is om ze nog extra te wecken, gezien de hoeveelheid conserveringsmiddelen (azijn, suiker, zout) maar voor diegene die eht nog een beetje eng vinden kun je natuurlijk eventueel 20 minuten wecken voor de zekerheid.

Ik hoop dit jaar genoeg spekbonen te hebben om het zelf eens uit te proberen.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Bedankt voor de reacties. Vorig jaar had ik nauwelijks boontjes, maar dit jaar ga ik wel voor extra bonen. Door de salade was ook mijn idee.

Ik wil ze in het zuur inmaken, omdat ik a. geen vriezer heb, en b. dat ik bang ben dat het wecken gaat mislukken, en dat zou ik jammer vinden van alle moeite en inspanningen...

WEcken heb ik nog nooit gedaan, en op zuur inmaken wel. en daarvan weet ik dat het zowiezo goedgaat (en bonen kunnen 'verkeerd' gaan met wecken. )

Volgens mij zit ik elk jaar met dit idee te spelen, en nooit echt gedaan. Driemaal is een scheepsrecht... dit jaar...

Hi Jasmin, hier een oostenrijks recept.

voor 2 liter

1.5 kilo boontje, net geplukt

20 gr zout

1 bosje dille

Beetje azijn, 25 tot 50 ml is voldoende volgens mij of je moet ze zuurder willen

1tl suiker

10 peperkorrels

3 knoflookteentjes.

Boontjes afspoelen en ontdoen van puntjes en eventuele draden en in 2 a 3 cm lange stukken snijden

1 Liter water koken met 10 gr zout en daarin de boontje 5 minuten blancheren, de boontjes uitnemen emt een schuimpsaan en afdruipen laten.

Resterend water met resterend zout, de geschilde knoflook, de peper, suiker en azijn aan de kook brengen en op een laag vuurtje 10 minuten laten trekken.

Door een fijne zeef gieten, bonen in goede schone potten geven en de glazen vullen met het vocht, goed sluiten en daarna 45 minuten wecken.

Zorg dat je weckketel klaar staat en op temp, voor je de glazen er in doet dan geef een paar glazen koud water erin zodat de temp ongeveer gelijk is aan de warme potten die je er in gaat zetten. Schroefdoppotten moeten onder staan als ook blikken, echte weckpotten tot drievierde in het waterbad.

Probeer eens een paar kleine potjes te maken als proef, en de rest kun je dan gewoon wecken, dus met water en zout

MVG

Danuta

MVG

Danuta

• 1 month later...
Zorg dat je weckketel klaar staat en op temp, voor je de glazen er in doet dan geef een paar glazen koud water erin zodat de temp ongeveer gelijk is aan de warme potten

Even een vraagje Danuta: bedoel je hier misschien een paar glazen warm water, of begrijp ik het verkeerd?

Ik ben ook van plan dit recept te maken over een weekje als de sperzie`s en de snijbonen nog iets verder gegroeid zijn...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Yep, terugbrengen met koud water naar ongeveer de temperatuur van de net gevulde potten, en dat doe je met koud water in de kokende weckeketel, of als je een hele mooie hebt dan temp op 80/85 zetten, dan net gevulde potten erin en aan de kookbrengen en de tijd volmaken )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

• 9 years later...
  • 1 year later...
Op 18-8-2022 om 00:53, fre3ke zei:

Nee, ze zijn gaar genoeg. Ik gebruik een ander recept, zonder suiker en met rode peper. De boontjes zijn knapperig en zuur, en lekker bij een boterham met kaas o.i.d.

Zelf in gemaakte groenten kunnen de botulisme bacteri bevatten. Het is dus heel verstandig om de groenten eerst 15 min te verhitten tot 85 graden celcius, dan aflaten koelen als je de groente koud wil eten.