Jump to content

Is dit de aardappelziekte?

Recommended Posts

Oh dat ziet er wel heel akelig uit. (Ik kan maar 1 foto zien trouwens.)

Ik zou zelf die plant of planten uit de grond halen en kijken hoe de aardappels eruit zien. Beter nu nog redelijke goeie kleine aardappels dan dalijk ellende. En goed op de rest letten, misschien valt het allemaal reuze mee.

Nattigheid. Kijk het even aan; zonde om nu al je aardappels op te spitten als het niet nodig is, het is zeker geen aardappelziekte. Zorg voor afwatering, als je op kleigrond zit kan je proberen 1 meter van de planten vandaan wat diepe gaten te maken. In Zuid-Limburg vast geen probleem, maar er is wél regen gevallen geloof ik. Inderdaad de rest goed in de gaten houden! Als het zich vanuit één punt verspreidt zou ik me ook zorgen gaan maken.

Wat je ook doet is van geen enkel belang, maar het is erg belangrijk dát je het doet

Dat ziet er wel verdacht uit.

Er zijn veel varianten en zo moeilijk te beoordelen.

Je moet in ieder geval het loof zo snel mogelijk er af halen en weg brengen, doe dat met alle zieke of verdachte planten.

Als het phytophthora is spoelt het van het blad op de knollen die dan aangetast worden.

Zit het er net in dan zijn de knollen nog niet aangetast en die kunnen nog na rijpen.

Loof z.s.m. afvoeren in groene of grijze bak.

Tip: zet de aardappels ruim en zonnig/ winderig zodat ze snel kunnen drogen.

Hou ze vrij van veel onkruid. Nattigheid is rottigheid.

Gezien dat planten in de zon prima zijn, en die in de halfschaduw mislukten.

@mijnunbiet : waar baseer jij je advies op? Dit moet je zeker niet aankijken

https://www.google.nl/search?q=aardappel+phytophthora&espv=2&biw=1242&bih=615&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwij_ofa5KbNAhXKHJoKHe9ND50Q_AUIBigB

Oh no dat ziet er voor mij uit als aardappelziekte ja het verbaast me trouwens niets met dit weer om eerlijk te zijn... het is maar een weekje lekker droog geweest en nu weer volop regen en wanneer het even niet regent is het vrij vochtig... ik houd nu alle tomaten een aardappels goed in de gaten hier.

Ik heb verder eigenlijk niet veel aan te vullen op het advies van Patrijs. Behalve dat als je er niet tegen bent om de overige gezonde aardappelen planten te spuiten tegen phytophtora... (wel als het droog is anders spoelt het gewoon weg).

Ik ben wel overtuigd, zeker na de foto's van Roelie. Toch, mijnunbiet?

Ik zal het loof zo snel mogelijk gaan verwijderen. Maar eh, zonder groen zal de knol ook niks meer doen. De aardappels dan maar rooien?

Er is zo ontzettend veel regen gevallen hier in zuid Limburg, het verbaast me ook niet hoor. Wel erg jammer..

Resistentie en het juiste pootgoed voor je grond is belangrijk, net als vroeg poten van de vroege rassen.

Ik ben al een tijdje mijn vroege aardappels aan het oogsten, ze zijn groot zat en ben zo de besmetting voor.

Als late heb ik Texla, een zeer resistent ras.

Ik heb dit ook door schade en schande moeten leren, dit jaar is bijzonder droog hier aan de kust, maar het is regelmatig prijs.

Als je aardappels nog goed zijn let dan goed op dat ze niet beschadigen tijdens het rooien, anders zit het ook zo in de knol.

Hier nog wat leesvoer:

phytoftora-2014-t14543.html

Helemaal eens met Patrijs. Ik heb nog nooit pytophtora gehad gelukkig, maar ik ga aanstaand weekend de eerste groep vroege aardappels uit de grond halen, en dan mag de Texla nog lekker een tijdje blijven staan, die is volgens de kenners zo goed als resistent.

Ik begrijp ook niet heel goed waarom er zoveel pootaardappelen worden verkocht die zo bevattelijk zijn voor die ziekte, want het wordt zo toch alleen maar erger? Vooral ook omdat er vrijwel constant met klonen wordt gewerkt en niet met zaad. Het is me ook een raadsel waarom de commerciële aardappelteelt niet massaal overstapt op een zo resistent mogelijk ras. Maar nee, daar spuiten ze de boel gewoon helemaal vol met gif.

Ik heb dit jaar ook 'wilde' aardappelen gezaaid, en aan mijn Opperdoezertjes zitten al zaadbolletjes. Daar laat ik er een stuk of wat van staan tot dat zaad rijp is, en het lijkt me helemaal geweldig als ik die in de komende jaren kan kruisen, wellicht ook nog die Texla eroverheen (die heeft nog geen zaadbollen, ik hoop wel dat die komen), en misschien is het naïef gedacht, maar ik denk dat je door telen met zaad uiteindelijk sterkere planten gaat krijgen dan door telkens weer diezelfde klonen van diezelfde klonen te poten.

Het is interessant allemaal, en we zullen het zien.