Jump to content

Moerbei

aseel
 Share

Recommended Posts

@Perma en Sparky bedankt! Ik heb beide exemplaren van 5l naar 30l verpot, maar ik denk dat Nectarinus Flavortop aan zijn laatste seizoen bezig is in de kas. Het tweede exemplaar laat ik eerst nog een jaar of wat op hoogte in komen, zodat ie later bij de slootkant gezet kan worden.

• 2 years later...
  • 2 weeks later...

Ik heb er een aantal in  pot staan die ik ooit nog eens moet gaan uitplanten!

De beste vind ik: Morus 'Gerardi Dwarf' (vermoedelijk Morus alba x Morus rubra). Langzaam groeiende boom waar toch grote vruchten aankomen. Wordt uiteindelijk 3-4 meter hoog en voor een moerbei is dat klein. Smaak vind ik goed (over smaak valt zeker te twisten!). Is goed winterhard en dat kan men van Morus rotundiloba 'MojoBerry' niet zeggen aangezien die maar winterhard is tot -10. Aan 'Gerardi Dwarf' is helaas moeilijk aan te komen.

Nog een die ik in pot heb staan is 'Dwarf Everbearing'. De vruchten zijn wat groter dan 'Nana Issai' maar overtuigt mij nog niet. Geeft wel vruchten over een lange periode.

Verder nog een 'Wellington' die vaak als een Morus nigra soort wordt aangeboden maar dat niet is (= M. alba x M. rubra). Is te jong om al vrucht te geven.

Tot slot nog een echte Morus nigra die te jong is om vrucht te geven.

Er zijn weinig fruitsoorten waarover zoveel verwarring en onduidelijkheid bestaat als de moerbei. Veel mensen denken dat een moerbei die zwarte vruchten geeft ook een echte zwarte moerbei (Morus nigra) is. Fout! De meeste moerbeien met zwarte vruchten zijn zwartvruchtige vormen van de witte moerbei (Morus alba) of kruisingen tussen Morus alba en Morus rubra.

Zaailingen van Morus alba kunnen zowel mannelijk als vrouwelijk zijn. Dit wordt meestal na 8 tot 10 jaar duidelijk. Een mannelijke plant geeft geen vruchten, een vrouwelijke plant wel. Wil je zeker zijn van vruchten dan is het kopen van een benaamde soort bij een betrouwbare kweker aan te raden.

Morus macroura 'Pakistan' lijkt mij op basis van gegevens uit de Verenigde Staten onvoldoende winterhard voor Nederland tenzij je de plant in een kas hebt staan. Laatste winters waren zacht dus geen echte test. Vroeg of laat zal het toch weer eens 10 of 15 graden vorst geven en dan weten we meer.

• Like 2

• 3 weeks later...

Morus rubra (gevoelig voor kanker)

Morus alba (gevoelig voor kanker en loopt slecht uit na strenge voorjaars vorst / takbreukgevoelig / vruchten over het algemeen lekkerder dan Morus rubra)

Morus nigra (gevoelig voor kanker)

Morus macroura (in koude kas prima / goede smaak / niet ziektegevoelig)

Morus acidosa (kleine maar heerlijke vrucht, lijkt niet ziektegevoelig / grote struik)

(6 jaar ervaring)

Over het algemeen sterke struiken, waar je normaal gesproken ieder jaar wel oogst van kunt verwachten. Bij strenge voorjaarsvorst moet je wel een mager jaar verwachten. Verder zijn het sterke planten, dus ook met kanker erin lijken ze zich toch staande te houden.

Edited by permanatuurtuin
  • Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Morus rubra: is zelden soortecht te krijgen. Geen enkele Amerikaanse zaadboer garandeert de zuiverheid van Morus rubra zaad aangezien Morus rubra zich in de VS massaal heeft gekruist met Morus alba. Sheffield's Seed Company heeft vers zaad van Morus rubra maar als je naar de soortechtheid vraagt dan zijn zij ook niet 100% zeker.

Jonge exemplaren van Morus alba zijn vorstgevoelig. Dat komt mede doordat jonge planten lang blijven doorgroeien en het hout in de herfst onvoldoende afrijpt.  Wat oudere exemplaren zijn prima winterhard en verdragen in rust zeker 20 tot 25 graden vorst. Late nachtvorst is een probleem maar op basis van eigen ervaringen concludeer ik dat ze zich daar in de regel tamelijk snel van herstellen.

• Like 1

• 3 months later...

Oef wat een informatie. Wilde gewoon ‘ff een moerbei kopen’. En dacht hier aan tips te komen voor standplaats, snoei, etc. Maar had me niet beseft dat er naast een zwarte en een witte ook nog tientallen andere soorten lijken te zijn. Die ook nog es niet kunnen zijn wat ze lijken. :crazy:
Ik ga nog maar weer es wat lezen...

(Ik heb van de week gedroogde witte moerbei gegeten. En vond dat erg lekker, vandaar de spontane wens ;) )

wees bevriend met kleine dingen

Als iemand mij in de loop der tijd eens wat takjes kan versturen, zal ik erg blij zijn. Takjes worden gebruikt voor rijpen van druiven / pruimen destilaat.