lionne Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 (edited) Hoe weet ik nou wanneer ik iets moet/mag kan oogsten? Van de aardbeien en tomaten is het duidelijk, als de vruchten rood zijn. Van het overige fruit lukt het ook nog wel. Maar de groenten vind ik erg lastig. Wanneer zijn aardappelen rijp, en sla en spinazie en zo? Edited June 20, 2016 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Oooh dank je wel Lionne... heb echt zitten schaterlachen om je vraag. Niet omdat het een domme vraag is ofzo maar omdat ik me nooit heb gerealiseerd dat dit een probleem kan zijn. Maar het antwoord is ook wel erg moeilijk te geven omdat het voor elke groente weer anders is.En met tomaten is het ook niet zo gemakkelijk als je denkt... er zijn namelijk ook gele, paarse, oranje en groene tomaten... Een vaste tijdsduur van zaaien tot oogsten is er ook niet te geven omdat het door de weersomstandigheden niet te voorspellen valt. Spinazie kan bijvoorbeeld bij de verkeerde temperaturen snel gaan uitlopen (bloeien) en dan ben je dus te laat. Van aardappels heb je diverse variaties: vroege, halfvroege, halflate, late ... En die oogst je allemaal na een bepaalde tijd in de grond maar ook weer allemaal verschillend en dan ook nog weer een keer afhankelijk van de weersomstandigheden en aanwezigheid van eventuele ziektes enzo.Voor de vroege aardappels staat zo'n 90 dagen na poten dus dan zou je er een plant kunnen uittrekken om te kijken hoe het er voor staat. Het lijkt me leuk als je de titel van dit topic aanpast in: Kan ik deze groente al oogsten? (kan met Edit in je eerste bericht) en dat je dan steeds een foto plaatst van de groente waar je niet zeker van bent.Op die manier leer je dan vanzelf wanneer de boel eetrijp is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Over die aardappels: je kunt er gewoon eens een paar opgraven en de plant nog laten staan.Ik oogst alleen wat ik nodig heb, en laat de rest in de grond tot in december, als er geen ziekte in komt.En van sla en spinazie kun je alvast de buitenste blaadjes oogsten. Als ze beginnen te schieten (= bloeien) ben je bijna te laat.Het meeste leer je door het zelf te ervaren en uit te proberen. Succes Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnekeW Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Aardappelen, sla, spinazie en boontjes smaken prima als je ze vroeg oogst. Ze hoeven dus niet te rijpen zoals fruit. Alleen vinden veel mensen het dan nog te klein en wachten ze liever totdat ze wat meer hebben. Als je niet de hele plant oogst, komt er vaak nog meer. Dus oogst gerust vroeg als je daar zin in hebt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paeonia Immaculee Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 En sugar snaps? Wanneer zijn die eetbaar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnekeW Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Ook wanneer je maar wil. Hoe kleiner hoe lekkerder. Het is aan jezelf of je het de moeite al waard vindt, of dat je nog even wil wachten tot ze groter zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lionne Posted June 20, 2016 Author Share Posted June 20, 2016 Oooh dank je wel Lionne... heb echt zitten schaterlachen om je vraag. Niet omdat het een domme vraag is ofzo maar omdat ik me nooit heb gerealiseerd dat dit een probleem kan zijn. Maar het antwoord is ook wel erg moeilijk te geven omdat het voor elke groente weer anders is.En met tomaten is het ook niet zo gemakkelijk als je denkt... er zijn namelijk ook gele, paarse, oranje en groene tomaten... Een vaste tijdsduur van zaaien tot oogsten is er ook niet te geven omdat het door de weersomstandigheden niet te voorspellen valt. Spinazie kan bijvoorbeeld bij de verkeerde temperaturen snel gaan uitlopen (bloeien) en dan ben je dus te laat. Van aardappels heb je diverse variaties: vroege, halfvroege, halflate, late ... En die oogst je allemaal na een bepaalde tijd in de grond maar ook weer allemaal verschillend en dan ook nog weer een keer afhankelijk van de weersomstandigheden en aanwezigheid van eventuele ziektes enzo.Voor de vroege aardappels staat zo'n 90 dagen na poten dus dan zou je er een plant kunnen uittrekken om te kijken hoe het er voor staat. Het lijkt me leuk als je de titel van dit topic aanpast in: Kan ik deze groente al oogsten? (kan met Edit in je eerste bericht) en dat je dan steeds een foto plaatst van de groente waar je niet zeker van bent.Op die manier leer je dan vanzelf wanneer de boel eetrijp is. Ik ga woensdag weer naar de tuin en maak foto's (ik ben blij dat ik gezorgd heb voor een lach op een dag met dit weer om te huilen ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lionne Posted June 20, 2016 Author Share Posted June 20, 2016 Aardappelen, sla, spinazie en boontjes smaken prima als je ze vroeg oogst. Ze hoeven dus niet te rijpen zoals fruit. Alleen vinden veel mensen het dan nog te klein en wachten ze liever totdat ze wat meer hebben. Als je niet de hele plant oogst, komt er vaak nog meer. Dus oogst gerust vroeg als je daar zin in hebt. Hoe oogst ik dan bijvoorbeeld rucola zodat hij blijft doorgroeien. Manlief heeft van één bosje alle blaadjes kort geknipt, gaat dit nog wat doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnekeW Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Als je alleen de buitenste blaadjes afknipt, groeit hij van binnenuit gewoon verder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lionne Posted July 3, 2016 Author Share Posted July 3, 2016 we hebben de aardappels op 9 mei in de grond gedaan. moeten die nog blijven staan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 3, 2016 Share Posted July 3, 2016 Er moet niets Als je ze laat staan, groeien ze nog een tijdje (als ze geen Phyto krijgen).Als je veel trek hebt of weinig geduld: Over die aardappels: je kunt er gewoon eens een paar opgraven en de plant nog laten staan. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted July 3, 2016 Share Posted July 3, 2016 Het oogstmoment bij aardappels hangt ook af van welke aardappels je in de grond hebt gestoken. Zijn het vroege, midvroeg/late, of late aardappels? Welk soort?Voor vroege aardappels staat dat ze zo'n 90 dagen in de grond moeten zitten voordat je gaat oogsten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts