Jump to content

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

ennuh...3 kg courgette soepbasis in de freezer, 700 g augurk in het zout gezet voor poolse augurken

(dat doen we zo:

Augurken op Poolse wijze

Ingrediënten:

3 kilo augurken

160 gram zout

400 gram suiker

1,5 liter witte wijnazijn (RobO: wij doen zelf 1 l azijn en 0,5 l water en een scheutje witte wijn als het er staat…)

5 laurierbladen

5 uien

1 theelepel witte peper

1 theelepel dille of verse dille

1 theelepel mierikswortel

Bereiding:

Was de augurken goed en snij ze in schijven van 2 cm.

Laat de augurken 24 uur lang in een oplossing van zout met water staan.

(Voor elke liter water moet u 75 gram zout toevoegen). Snij de uien ook in schijven.

Spoel de augurken goed af onder koud stromend water.

Verwarm de azijn, voeg de uien, augurken, suiker, witte peper, dille, mierikswortel en laurierbladen toe en laat even koken.

Vul de weckpotten tot de rand.

Sluit de weckpot goed af en laat het 2 maanden op een koele en donkere plaats staan

Edited by Guest

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

courgettesoep

courgette 2 hele ui foelie stukkoken dan pureren en bouillon toevoegen

ui en foelie eruit vissen

preiringetjes, Pigge soepkruiden, P&Z, runderfond erbij en even doorkoken

buitengewoon lekker, zegt mijn zwager...

Ingemaakte courgette:

Courgette in blokjes van 0.5 x 0.5 cm snijden nadat je de zaden hebt verwijderd. Ondertussen zoveel potten als je nodig hebt uitkoken en zoveel azijn als nodig aan de kook brengen. Om extreem zuur te voorkomen voeg je naar smaak honing toe. Vervolgens potten na uitkoken uit het water halen en voorzien van een laagje mosterdzaad en dillezaad. Courgettestukjes afwisselend met een paar flinterdunne (1 mm x 1 mm ) rode peper. Bovenaan afsluiten met een laagje mosterdzaad en dillezaad. Vervolgens de heftig kokende azijn met de honing daarin opgelost over de courgette heen gieten tot de pot gevuld is. Even wachten tot de lucht eruit is en dan nog eens afvullen tot aan de rand. Deksel erop, pot omdraaien en in spanning wachten tot je 'plop' hoort. Dan is de pot vacuum getrokken en maanden tot jaren houdbaar.

Heerlijk over salades, door tonijnsalade of andere vissige salade heen en gewoon om van te snoepen .

Klinkt goed Gwen, ga ik ook proberen. Courgettes genoeg, afgelopen week bijna 10kg geoogst en het blijft maar doorgaan.

Net Rode bieten op zoetzuur gezet. Rode bieten 45min koken en pellen. Paar uien in ringen snijden. Water (50%) en azijn (50%) aan de kook brengen, suiker toevoegen. Als de suiker is opgelost, uien, mosterdzaad en een in reepjes gesneden rode peper toevoegen. Even laten koken, dan de bietjes toevoegen. Dan nog even de potten ermee vullen en klaar is Kees

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Een pan vol rode bieten gekookt, gepeld en in blokjes gesneden. Zoekende naar een manier om ze in zoetzuur in te maken, recepten vind ik hier wel! Een deel van de bieten heb ik ingevroren. Dan heb ik toch nog wat als het inmaken gaat mislukken, het wordt de eerste keer voor mij.

Teeltwedstrijd 2022: komkommer!

Nieuw probeersel: snijbonen in het zout, in de diepvries!

Vond vroeger de geweckte snijbonen van mijn oma lekker, je weet wel: blote kindertjes in het groene gras

Mijn moeder maakte dat met gemalen snijbonen uit de diepvries, zonder zout, en dat smaakte naar niets.

Nu voor het eerst zelf snijbonen, genoeg om wat in te vriezen. Ik heb ze gemalen en met grof zout bestrooid. Rauw ingevroren. Ben heel benieuwd!

Want zout bevriest niet snel, daarom wordt ook strooizout in de winter gebruikt en worden de meeste diepvriesproducten niet of weinig gezouten.

Blancheren drie a vijf minuten, afspoelen (onderdompelen) in koud water, invriezen, en als je het wilt eten in een pan met heet water doen als ze nog bevroren direct uit de vriezer komen, dan kunnen ze mijns inziens biet taai zijn.

Teeltwedstrijd 2022: komkommer!

7 kg kool tot zuurkool verwerkt..kinderen hadden work out tijdens het stampen ( ik was al bang dat het pap ging worden..) ( moet ik dat sap wat boven het bord komt te staan afscheppen? Brr het stinkt naar gekookte kool )

Ook met 240 bladeren van de perzikboom een perzikdrank gemaakt..andere ingrediènten:6 liter rosé, een groot glas eau de vie, vanillestokje, suiker en uitgeperste citreon...

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!