Jump to content
Jorieke123

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Recommended Posts

het was een speurtocht, maar volgens mij gaat het om inleggen:

Inleggen van augurken, peren, citroenen kortom: Inleggen van groenten en fruit

Inleggen van groenten is iets wat bekend is bij velen, echter u kunt nog veel meer inleggen. Denk bv aan bospaddestoelen, mango, paprika, aubergines, uien en ga zo maar door. Inleggen kan op verschillende manieren.

De ingelegde groenten bederven niet als de zuurgraad van het kookvocht tenminste 2 procent is. Azijn heeft een zuurgraad die tussen 5 en 6 ligt en kan daardoor ook iets worden verdund.

Citroensap heeft een zuurgraad van 10 procent.

Hoe werkt inleggen?

Eerst moet u ervoor zorgen dat de groenten of het fruit dat u gaat gebruiken nog heel weinig vocht bezit. (Als er nog teveel vocht in de groenten zit dan zal de zuurgraad door het vocht gaan dalen.)

Dit doet u door vocht aan het product te ontrekken door het in zout te leggen, te bakken in een oven, te drogen in een voedseldroger of te koken en dan onder te dompelen in zout water.

Een dun laagje olie over het ingelegd product zorgt er voor dat er geen lucht meer bij de groenten kan.

U hoeft een ingelegd product dus niet te wecken in een weckketel.

Maar of het nou een fermentatie is of niet: het resultaat is datgene dat telt

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

884c751bf312d1c7b7dd55b86e16a8f4.jpg

2,5 kg zalm in de droogpekel.

1 van bijna 1 kilo met dille en citroen

De ander heeft een rub zonder de dille.

Vind het een heerlijk vooruitzicht! Zaterdag roken. Mmmm.

Ai ai aiiii....

kinderfeestje, 8 uitzinnige kleuters en een verjaardagsdiner later, ben ik mijn zalm vergeten uit de pekel te halen.

Jank! Ligt nu in een bak met water na het zo’n 10 min afgespoeld te hebben onder stromend water... zucht. Is het nog te redden of heb ik dit vanochtend om 7 u helemaal verkeerd aangepakt?

ook wel eens meegemaakt met forel die gerookt moest worden (natte pekel)

goed spoelen en laten liggen in schoon water, nogmaals spoelen en vooral goed laten aandrogen voor het de rookoven ingaat!!

Het resultaat hier was een ietsje zoutere forel dan dat we gewend waren, maar zeker niet verkeerd

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

f553b3b5fbeac2b5ff1b7fe44f7fdf26.jpg

11e8c70759edf43c8ecb25f14ca27019.jpg

Het was zó lekker dat het bezoek zich niet kon voorstellen dat we het zelf hadden gemaakt. Jawel dus (en klopt zichzelf even op de borst )

Wow, ziet er goed uit!!

Wij eten straks stamppot eeuwig moes. Ik vind het verbazend dat die plant zo onbekend is, want het hele jaar groen, makkelijk te vermeerderen/vervangen en de kinderen vinden hem lekkerder (wat milder/zachter) dan boerenkool of palmkool. Ik heb hele stengels geoogst en meteen weer wat stekken gemaakt. Alleen na de zomer is hij meestal vol rupsenvraat, maar dat is niet erg want op dat moment eten wij hem toch niet.

Het voordeel van helpers die niet meer weg kunnen vanwege de lockdown’ ze vinden alles leuk om te doen om ons te helpen.

Vandaag hebben ze viooltjes geplukt ( Viola odorata) maarts viooltje, voor violenazijn en violensiroop.AEABEC88-1C79-4F44-9C1C-C38BC5C8CA5E.jpeg.fe4f0d681598e39c834be05c84039bff.jpeg

Ons oude voorhuisje ( 2 tot max 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!