Jump to content
Jorieke123

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Recommended Posts

Ja dat was ook wel een leuke geweest ja. Al moet ik zeggen dat ik niet zo vaak een mooie kan met water/munt/citroen serveer :oops: Maar dat zou ik dan vaker moeten doen ja ;) 

Niet om je nou heel erg te verbeteren maar ik heb de citroenen inderdaad besteld via crowdfarming.com :D 

Heel subtiel. Hahahaha

Maar ik bedacht het me net ook ja. Verkeerd geschreven. Stom.

Enfin. Crowdfarming.

Net dikke bestelling gedaan. Nu beetje blut maar oh wat een leuke vooruitzichten!

Overigens droog ik de schilletjes. Gewoon. Dun schillen, in de vensterbank leggen. En dan als gedroogd in een potje proppen. Als je gaat bakken of koken en je wilt wat citroensmaak toevoegen: schilletje door de koffiemolen et voilà.

(Ik doe het niet meer in de vriezer. Alleen de schil. Hier trok die smaak overal in. En das dan weer net té)

wees bevriend met kleine dingen

Mooie inmaak Jorieke! Heb je die schilletjes met een zesteur gemaakt? Hoe is de marmelade? Heb daar altijd een bittere associatie bij. Gebruik je het op brood? Cool project trouwens, dat crowdfarming, hoe kom je daar toch altijd aan? :thumbup: Ik ga daar ook even rondneuzen! Hoor het graag als je weer zoiets vindt ;)

Mijn vriezerinhoud ruikt helemaal niet naar citroenschil, apart hoor Charly! Ik rasp de schil met een fijne (microplane)rasp, zodat ik alleen het geel krijg en niet het bittere wit, en bewaar het dan in een diepvrieszakje van Ikea. Ik vind de gedroogd schilletjes toch anders van smaak, minder lekker.

Iets anders wat ik nog weleens doe is rasp van 1 sinaasappel en 1 citroen mengen met 45g suiker. Dat bewaar ik dan in een bakje in de koelkast (lang houdbaar) en gebruik ik in krentebrood of bij een baksel ter vervanging van citrusrasp en/of een deel van de suiker.

Mmm lekkere tip Anna!

Goed bezig hoor met alle citrus. Ik voel me gelijk lui...!

Oh! rasp in suiker was ook een top idee geweest. Nou ja.. volgende keer :D 

Ik heb die sliertjes gemaakt met een zesteur, en de gesuikerde reepjes schil met een dunschiller. Maar dat werd met die hoeveelheid wat minder fijn om te doen (kramp in mijn hand en bijna plakjes van mijn duim...) dus toen heb ik de koolschaaf gepakt :lol: Het was even een handigheid om de citroen alleen over het 1e mes (van de 3) te laten gaan maar het werkte een stuk handiger :) 

En die mooie rasp die ik op aanraden van jou heb gekocht die heb ik ingezet om rasp te maken voor de citroen curd. Ik had iig weer genoeg afwas :crazy:

De marmelade moet ik nog proeven maar ik heb veel wit verwijderd en er zit een beste lading suiker in dus dat moet wel goed smaken toch? Iets bitter zou ik ook niet erg vinden. Maar TE bitter zou jammer zijn ja. 

Ik heb dit recept gevolgd, maar dan met citroenen natuurlijk...

https://youtu.be/g1j-5UkZyL0

Gaaf hoor, al die inmaaksels met citroen. Je zou bijna een kist kopen! Lekker die siroop ook voor de zomer. 
die gesuikerde schilletjes maakte ik ook wel eens, knipte ze dan klein, en deed ze door het cakebeslag! Lekkerrrr! Niet teveel hoor. Ziet er echt lekker uit! 

Zie ook mijn blog op: http://jokaats.blogspot.com

Heb het in het jamtopic gezet, dan blijft het hopelijk vindbaar.

Jorieke, die lemoncurd, die bewaar je in de koelkast toch? Enig idee hoe lang?
Ik ben ook alvast receptjes aan t verzamelen. Want in tegenstelling tot Appelvrouw, houd ik me niet in en heb direct een kist besteld. Komt ergens in mei.
(En ook een kist sinaasappelen en abrikozen trouwens. )

Hm.. ik zoek nu even waar ik die info allemaal vandaan had, en ik kom nu overal andere tijden tegen. Van 1 week tot 1 maand en langer. 

Ik heb vooral mijn kookboek ('kook ook' ooit aan moeten schaffen voor een studie die ik maar 2 weken heb volgehouden :crazy::lol:) gevolgd en daar staat 1 maand houdbaar.

Op www.laurasbakery.nl staat: "Wanneer de lemon curd helemaal is afgekoeld doe je het in een pot die je in de koelkast bewaart, daar blijft het zo’n twee weken goed. Als je de potten van tevoren hebt uitgekookt kun je de curd tot wel een jaar bewaren op een koele, donkere plek buiten de koelkast." 

Maar op www.eefkooktzo.nl staat dan weer: "Lemon curd kun je heel goed bewaren. Wanneer je een schoon potje gebruikt en deze uitkookt voor je hem gaat gebruiken kun je deze klassiek Engelse saus heel erg goed bewaren. Afgesloten kun je het ongeveer 2 á 3 weken bewaren in de koelkast." 

Oh! en op www.zoetrecepten.nl  staat: "In de koelkast kun je de lemon curd maximaal twee weken bewaren. Als je het vacuüm trekt of invriest nog veel langer." 

Dat invriezen wil ik ook wel proberen ja... ik was bang dat het na ontdooien een beetje zou gaan schiften/uit elkaar vallen? Misschien eerst eens een schepje invriezen voordat ik een hele pot verpest :think:

Vandaag een stukje daslook geoogst.
Daslookpesto gemaakt met eigen parmezaan en daslookpasta.Dat laatste geïnspireerd op de knoflookpasta. Moet ook kunnen dacht ik. Al vind ik de geur van daslook wel iets minder lekker kom ik achter. Nog geen idee hoe het smaakt.
2 grote potjes en 3 kleintjes en een half boterhamzakje. Ga morgen pasta pesto eten en zocht het niet nog een potje te pakken.

Heel simpel allemaal, op de brok bevroren parmezaan van bijna 400 gr raspen na. Mijn keukenmachine heft het wel heul zwaar gehad en toen heb ik ook nog per ongeluk een metalen vork meegeraspt. Daar werd het niet beter van. Eerst kijken of je het wel goed ziet natuurlijk ipv direct uitzetten. Maar hij doet het gelukkig nog...

d30569f62882c6a20198c2b0a9250f77.jpg

• Like 1

Ziet er wel mooi uit. 
ik heb het wel eens gedroogd en dat vond ik ook echt niet lekker ruiken. 
nu doe ik er eigenlijk niks mee, best jammer. 

Zie ook mijn blog op: http://jokaats.blogspot.com

Ik vind een salade ervan ook heerlijk of vers door de pasta. Dus niet als pesto. Ook erg smakelijk. Toch weer eens een X doen hoor!

@Mellie Prachtig die daslook pasta! Gebruik je hiervoor verse daslook, en blijft het dan goed? Enige keer dat ik verse kruiden op olie heb getrokken (goudsbloem) kwam er schimmel in dus nu doe ik het alleen nog gedroogd.. Helaas is mijn daslook stekje compleet verdwenen (denk dat ze de grond niet fijn vind in mn voedselbosje, is extreem arm..) maar als ik dit zo zie moet ik echt weer een stek terug zien te krijgen. Ziet er heerlijk uit. 

@Sand&Oak ik weet het niet, is de eerste X. Ik heb vorig jaar knoflookpasta gemaakt met het groene loof van de knoflookbollen. Ik zit aan mijn bodem van het laatste potje. Denk dat ik er nog een eetlepel kan uit halen en is nog steeds schimmelloos. Misschien heb jij gewoon pech gehad? Of ik heel veel mazzel.
(Maar ik haal ook wel eens wat schimmel uit een potje pesto wat ik vervolgens aftop met olijfolie. Ik ben daar wel makkelijk in denk ik.)

Als je met knoflookgroen pasta kunt maken, dan kan het vast ook met daslookblad dacht ik. Dus verder geen ervaring mee, maar ik heb goede hoop.

Ik zal wat zaad voor je bewaren van de daslook en tzt op de post doen. Daslook is echt wel een aanwinst voor je tuin. Zo makkelijk en lekker.

Lief Mellie! Maar ik heb net goed gezocht en haar terug gevonden onder wat viooltjes, heb dus goede hoop voor volgend jaar! 

Ik hoop voor je dat het goed blijft! Je knoflookpasta ga ik denk ik maken! Heb knoflookbieslook, daar moet dat zeker mee lukken lijkt me heerlijk!

• Like 1

11 potten tomatensaus met ui, knof en kruiden. Laatste pot was afgelopen week genuttigd met de vers gedraaide pasta.

Maar... ik heb maar 10 kilo tomaten gebruikt en heb veel meer potten saus dan ik normaal heb. De potten zijn allemaal van minstens 275 ml en 4 zelfs van 450 ml. Zou dat dan toch komen omdat deze minder sappig waren? Het smaakt hoe dan ook erg lekker. De tijm ris ik normaal. Niet gedaan en na het koken kon ik alle takjes er zo uit vissen. Ga ik de volgende x weer zo doen.

We kunnen er voorlopig weer tegenaan!

5d57ee62afe04a40ac2a01f21c69643e.jpg

Posted (edited)

ik maakte voor het eerst siroop van citroenmelisse. Ik heb er een laagje van in spuitwater gedaan voor een limonade. Ik vond het wel lekker, als enige hier in huis... 🙄 meer voor mezelf dan?

ik heb nog een liter siroop. 😂

Kan ik hier nog iets anders mee doen?

BB1F1C20-CE31-456F-A557-68268F615ECF.thumb.jpeg.17f586a0f71d5c6c37709ff4ac1613ca.jpeg 

Edited by Ktrijn

In een cocktail erbij doen? Denk mojito of virgin mojito achtige drankjes waar citroen smaken lekker bij zijn. Ik drink qua cocktail alleen mojitos dus heb verder geen inspiratie op dat gebied vrees ik! Maar lijkt me lekker je siroop. Ben dol op citroenmelisse en citroenverbena

De eerste vlierbloesemlimonadesiroop gemaakt. Ik heb er 4 km voor moeten lopen volgens mijn mobiel, want elke struik had Max 3 bloemschermen in bloei.

Komt dat doordat het zo droog was, deze achterstand? Het is meer dan 2 weken later dan vorig jaar, maar dat was de vroegste X ooit, maar ook een week later dan ik normaal maak. Normaal ben ik nooit later dan 10 mei. Vind het een opmerkelijk verschil, zeker nu wij tig records hebben verbroken qua zonopbrengst.

b075bb98a558dedb9433546827b07ac0.jpg

63596b30e8ae887aa47e05948f6858e2.jpg

Mooie oogst, Mellie. En goed om lekker beetje door de natuur te struinen. 4 km is respectabel. Hahaha.
Ik zag de schermen ook open gaan, en werd weer in de verleiding gebracht - zoals ieder jaar eigenlijk, maar ieder jaar blijkt dat ik de smaak toch onvoldoende kan waarderen.
Dus nu ben ik rabarber-siroop aan het maken. Met de schil van 1 citroen erbij, voor wat extra smaak. Benieuwd hoe t gaat smaken, maar heb goede hoop.
Daarnaast overigens twee flessen limonade siroop gemaakt. De echte, van citroen dus. Lekker hoor!!!