Jump to content

vlekken blad tomaten

minie
 Share

Recommended Posts

wat is er met mijn tomatenplant aan de hand? en zou dit besmettelijk zijn, aangezien er nog meer planten in de kas staan.

alle tomatenplanten staan in grote potten, Ik heb deze inmiddels uit mijn kasje gehaald.

2016062419023213221466835809.jpg

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Waar op de plant hing dat blad?

Cellen die om de een of ander reden hun taak niet goed meer doen worden gecontroleerd vernietigd door de plant. Dat kan dergelijke bladeren geven.

Het is een verdedigingsmechanisme. Zo houdt de plant alles netjes en dergelijke bladeren zijn denk ik, veel minder gevoelig voor schimmels.

Ik weet niet hoe dat bij planten werkt maar in ons lichaam hebben we enzymes die proteines afbreken en fagocyten die alles verder opruimen.

Dit artikel gaat erover (als het u interesseert)

http://jxb.oxfordjournals.org/content/59/3/435.full

Het kan natuurlijk wel een schimmel zijn.

Maar ik betwijfel het, ik heb ook zo'n bladeren hangen:

G38JkJO.jpg?2

Edited by Guest

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

het zit nu alleen nog bij de onderste bladeren. een tekort lijkt me sterk, maar ik zal de plant eens wat voeding geven en kijken wat hij de komende weken doet. ik hou hem wel nog even gescheiden van de anderen

Bladvlekkenziekte bij de tomaat wordt veroorzaakt door een schimmel. Volgens de beeldbank van de Wageningen Universiteit zijn de symptomen aan de onderzijde van het blad duidelijk (zie plaatje).

BladvlekkenziektetomaatCladosporium132051466889618.jpg

Aan de onderzijde van het blad is bruin schimmelpluis zichtbaar. De schimmel verspreidt zich in de kas massaal d.m.v. sporen. Daarom is het zeer waarschijnlijk geen bladvlekkenziekte.

Jouw foto laat simpelweg veroudering van de oudste bladeren zien. Je tomaten staan in potten en zijn de hoeveelheid nutriënten als N, P en K beperkend als je geen bemesting gebruikt. De tomatenplant onttrekt voor haar groei nutriënten uit de oudste bladeren ten gunste van de vorming van nieuwe. Als je deze symptomen in de jongste bladeren hebt, moet je je pas echte zorgen gaan maken.

Nu nog bemesting is zeker nuttig voor de nieuw te vormen bladeren, maar geef slechts een beetje kunstmest als boost en daarnaast een hand koemestkorrels of een slow-release middel als Osmocote. Ik kweek ook tomaten en geef in de loop van het seizoen een klein handje koemestkorrels en wat Kalium aan mijn tomaten en die staan in de volle grond in de kas. En deze grond is voorafgaand aan het beplanten met oude paardenmest en compost voorbewerkt. Ik snoei de oudste bladeren van de tomaten in de loop van het seizoen weg (opsnoeien). Hierdoor voorkom ik schimmel (bladeren liggen niet op de grond) en daarnaast krijgen de gevormde tomaten voldoende licht om te kunnen rijpen. Ik zorg ervoor dat er altijd 9 volwassen bladeren aan mijn stamtomaten blijven zitten. De stam wordt dus in de loop van het seizoen aan de onderzijde steeds kaler.

Succes.