Jump to content

Appeloogst met plekjes

omamaria
 Share

Recommended Posts

Gif spuiten en selecteren op uiterlijk en houdbaarheid in plaats van op smaak.

Nee, zonder gekheid, waarom moeten ze er mooi uitzien? Je hebt ze toch niet voor de sier? Dat appels in de supermarkt er allemaal gaaf uitzien en hetzelfde formaat hebben is omdat ze dan lekkerder 'lijken' en omdat alles wat afwijkt van het mooie plaatje weg wordt gegooid. Maar een appel waarvan de schil iets beschadigd is door een hagelbui of waar misschien een insect een hap uit heeft genomen, daar is op zich helemaal niks mis mee.

Bij mij krijgen appels vaak vlekken als ze tijdens de groei tegen een blad, tak of andere appel aanzitten. Soms komt het door vogelpoep, soms door insecten.

Ik zelf doe er niks tegen want wij vinden het hier niet erg dat er een vlekje op zit, maar meet heel veel tijd en aandacht is het vast goed te voorkomen. Gewoon dagelijks controleren en bijhouden.

Maaruh... Welke soort appel is dit? Jaune? Wel extreem vroeg of niet?

Ben zelf ook nog op zoek naar een erg vroeg ras

Edited by Guest

- word geen slaaf van je bezit -

beetje schurft, geen probleem, kun je een beetje remmen, zie zoekfunctie

en bestaat al heel lang:

stilleven%20appels.jpg

wij kochten vorige jaren een ecolette: schurftresistent en ja hoor, binnen een jaar overleden aan een vruchtboomkanker op het stammetje

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

dank voor reacties. appeloogst (elstar) was van verleden jaar, vandaar mijn vraag : hoe voorkom ik dit (voor komend jaar) maar jullie hebt gelijk: ze zijn niet voor de supemarkt-verkoop. ze waren gewoon lekker!

Dat zijn toch echt geen elstars oma ? Weet je nog het pluktijdstip?

Zo op de foto lijken ze op granny smith of Greenstar , maar dan zouden ze maar respectievelijk november-october plukrijp geweest zijn.

Ik zie ook niet zoveel schurft op die appels (op een paar wel) , het meeste wat ik zie is een roetachtige schimmelaantasting. (kon je dat zwart er afwassen ?)