Jump to content

Ziekte in tomatenplant?


Sonaya
 Share

Recommended Posts

De rode tomaten moet je gewoon plukken. Als je water gaat geven aan de planten zullen ze, zeker met deze warmte ineens water opnemen en bij veel soorten gaan de rijpe tomaten dan scheuren. Hierdoor gaan ze schimmelen of er komen fruitvliegen in, etc. Tomaten rijpen gewoon verder, ook als je ze plukt en nog niet dieprood zijn. Rijpe tomaten groeien niet meer, ze zwellen wel tot ze barsten....

 

Het seizoen is nu wel een beetje klaar maar zolang de temperatuur goed blijft zullen de planten nog wel groeien, echter knip ik nu zoveel mogelijk uitlopers weg om de energie vooral naar de laatste vruchten te laten gaan.

Geniet lekker van je laatste tomaten en volgend jaar weer een nieuwe poging!

 

GRoeten Sjaak

Link to comment
Share on other sites

Bedankt Loes en Sjaak! Ik ga de rode er gauw afknippen... Dat wordt dus 2 weken alleen tomaten eten

 

die oranje worden zeker nog rood met dit mooie weer.

en de groenen grotendeels ook nog wel denk ik en anders aan het einde van het seizoen nog even op de vensterbank laten narijpen.

 

Heb helaas geen vensterbank waar zon op komt (door veranda). Rijpen ze ook na op een niet-zonnige plek?

 

Gr. Sonaya

Link to comment
Share on other sites

jahoor. met zon gaat het misschien wat sneller maar is niet noodzakelijk. het gaat vooral om de huiskamertemperatuur.

volgens sommigen helpt het ook om een rijpe appel of banaan erbij te leggen.

 

maar voor nu is het nog super mooi weer dus lekker laten hangen.

Link to comment
Share on other sites

Hoop dat het weer nog ff zo blijft... hou niet van de herfst en winter...bah. Zodra het echt slecht weer wordt (15gr of minder of zoiets?) haal ik ze wel naar binnen. Heb nooit de verwarming aan dus de tomaatjes zullen het zelfs binnen te koud vinden bij mij hh. Maar ik kijk wel wat het wordt

Link to comment
Share on other sites

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Sonya, dus je wil ze laten overwinteren? Ik ben benieuwd of dat lukt, en ook of het volgend jaar echt wat uitmaakt qua opbrengst. De uiteindelijke hoeveelheid lijkt me bij tomaten irrelevant (ik kan echt geen tomaat meer zien), maar als ze al heel vroeg rijpe tomaatjes geven zou dat wel supercool zijn.

 

Bij mij zijn alle tomatenplanten duidelijk aan het aftakelen, en ik laat ze staan zolang er tomaatjes (nog prima gaaf trouwens) aan het rijpen zijn en daarna is het hoppa groene bak. En van het weekend dan maar proberen om ketchup te maken, want we blieven hier geen verse tomaten meer, het is mooi geweest. Tomatensaus en tomatensoep heb ik al in de vriezer, en ik heb nog zeker een paar kilo hangen.

Link to comment
Share on other sites

Pipi, gooi jij jouw tomatenplanten op de compost?? Dit jaar heb ik het ook gedaan, ondanks dat men zegt dat dit eigenlijk niet mag... De compost wordt dit jaar niet op de bakken gegooid waar er volgend seizoen terug tomaten moeten komen dus ik dacht dat het wel geen kwaad zou kunnen. Heb gelukkig ook geen zieke planten gehad dit seizoen Maar de tomatenplanten staan in een zelf gefabriceerde serre dus kan ik daar geen wisselteelt toepassen en krijgen ze volgend seizoen verse aarde, de verwende plantjes

Link to comment
Share on other sites

Pipi, gooi jij jouw tomatenplanten op de compost?? Dit jaar heb ik het ook gedaan, ondanks dat men zegt dat dit eigenlijk niet mag... De compost wordt dit jaar niet op de bakken gegooid waar er volgend seizoen terug tomaten moeten komen dus ik dacht dat het wel geen kwaad zou kunnen. Heb gelukkig ook geen zieke planten gehad dit seizoen Maar de tomatenplanten staan in een zelf gefabriceerde serre dus kan ik daar geen wisselteelt toepassen en krijgen ze volgend seizoen verse aarde, de verwende plantjes

 

mocht je de aardappelziekte in de tomaten hebben dan kan deze tot 4jaar in de grond overleven. geen compost op de plekken waar volgend jaar geen tomaten komen is dan niet voldoende lijkt mij.

Link to comment
Share on other sites

Er zijn diverse topics over het al of niet composteren van aangetaste tomatenplanten.

Hier komt het nu zijdelings ter sprake en dan zeggen meteen enkele mensen hoe zij het doen (en waarom). Ook op internet en in allerlei boeken komen - al tientallen jaren lang....en dat wordt steeds doorgegeven en herhaald - allerlei adviezen naar voren.

 

Ik stel me dan voor dat iemand toevallig alleen dit draadje leest en daarop zijn werkwijze baseert en die ook weer verder vertelt misschien....

Daarom probeer ik kort een goed advies te geven. Ik baseer me daarbij op de adviezen van de specialisten binnen Velt en meer wetenschappelijk onderzoek (ik ben geen wetenschapper, maar dit is een van de onderwerpen die ik toch al jaren volg en waar ik alles over lees dat ik tegenkom).

 

De verschillende varianten van het schijnschimmel fytoftora kunnen alleen overleven en actief infecteren vanaf levend plantaardig materiaal van besmette planten. Daarnaast kunnen/zullen sporen van het schimmel overal voorkomen en vanuit de lucht makkelijk een vatbare plant aantasten als de omstandigheden (temperatuur boven 20 a 22 graden en vochtig blad) er gedurende minstens 8 a 12 uur zijn.

 

Voor de moestuin betekent dit dat het nodig is om resten van planten (vooral ook aardappelknollen die meer dan een jaar goed kunnen blijven in/op de grond!) op te ruimen en niet te laten liggen. (Niet onderspitten dus bijv. , boeren zijn wettelijk verplicht geen aardappelresten te laten liggen). Composteren van blad is geen probleem... als het volledig en goed verteert (zoals sowieso nodig is voor compost!) dan kunnen de resten van aangetaste planten geen infectiebron meer zijn.

 

@ Pippi Meeldauw is al helemaal geen probleem in een compostbak. Dat is een gewoon en algemeen aanwezig afbraakschimmel, dat ook in een compostbak (en overal waar noodzakelijke afbraak gebeurt) nodig en nuttig is in de daar gewone afbraakprocessen.

 

Het enige schimmel dat bij mijn weten actief via compost kan worden doorgegeven (daarin kan overleven en zich verspreiden) en planten in je tuin zo weer kan besmetten komt bij mijn weten voor in alliums en dan met name "Alternaria porri" ofwel purpervlekkenziekte.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Composteren van blad is geen probleem... als het volledig en goed verteert (zoals sowieso nodig is voor compost!) dan kunnen de resten van aangetaste planten geen infectiebron meer zijn.

dan is mij dat, o.a. hier op het forum, verkeerd geleerd.

Link to comment
Share on other sites

Wat ik hier ook gelezen heb, is dat je dat spul niet in een compostvat moet doen omdat daarin het materiaal niet 'volledig en goed verteert'. (Ben vergeten waarom; niet heet genoeg?)

Klopt dat dan ook niet?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link to comment
Share on other sites

Tja, Speets. Als ik alle adviezen die ik "ergens" lees serieus zou nemen, zou ik het ook niet meer weten. Er wordt wat afgeroepen, beweerd en geadviseerd.... En telkens als ik hier wat schrijf op het forum, om mensen verder te helpen, ben ik me er ook akelig van bewust dat dit ook weer het volgende advies is...ik probeer dus om niet zo maar wat te zeggen, want een goed advies is ook een verantwoordelijkheid

 

Het zou kunnen dat wie dit ergens schreef de volgende gedachtegang had...? Het volume van een compostvat ( meestal tussen de 250 a 400 liter) is kleiner dan van een hoop of bak (waarvoor ongeveer 1m3 de gangbare maat is)....waardoor er minder gauw een korte hete fase aan het begin van de compostering plaats vindt waarbij temperaturen van ca. 60 a 65 graden bereikt worden (heter is in ieder geval zeer ongewenst!) en "dus" zaden en ziekten zouden kunnen overleven.........

 

Zelf composteer ik al meer dan 40 jaar in vaten en dat gaat prima. Ik ben niet zo een fan van de zo snel mogelijke omzetting, waar het bereiken van hoge temperaturen en compost die klaar zou zijn in 6 a 8 weken de belangrijkste doelstelling lijkt. "Koude" compostering (ook in een vat wordt het makkelijk 45 a 50 graden en als je het met voldoende vers gras opbouwt - doe ik meestal niet - ook 60 a 65 graden) is niet minderwaardig, duurt aanzienlijk langer, maar lijkt als ik onderzoeken geloof ook een beter en stabieler resultaat te geven. Als je dan geen onkruidzaden wilt die gaan kiemen in de tuin, moet je zorgen dat die niet in je compostvat komen . (Hier praktische oplossing: een aparte open compostbak in de kippenren waarin alle zaad(on)kruid gaat) Wat betreft mogelijke ziekteverwekkers die - theoretisch gesproken - via compost zouden kunnen worden doorgegeven heb ik geen voorbeelden van waar dit in de praktijk wel gebeurde. Op zich is dat een zwak argument, want ik kan het gewoon niet in de gaten hebben hoe ik zelf mijn gewassen besmet en ziek maak....

 

Daarom de volgende uitleg:

1 Een compostbak/vat is per definitie een broeiplaats van onder andere schimmels die moeten zorgen voor en bijdragen aan de vertering en opbouw van humusachtige verbindingen die er nodig zijn. Schimmels die geen voedsel vinden en dus niet meer aan deze processen deelnemen zullen verteren of verdwijnen.

2 Het opbrengen van aanzienlijke hoeveelheden compost op of bovenin je grond biedt juist bescherming tegen allerlei ziektes, en dan vooral bodem-ziektes die vaak schimmelaantastingen zijn. Het zal een kwestie zijn van of een pathogeen, een ongewenste ziekteverwekker, de omstandigheden vindt en de kans krijgt om zich explosief te vermeerderen. Een van de principes waarmee bodemgezondheid wordt bereikt is dat de gunstige bodemorganismen de slechte in toom houden, actief bestrijden soms maar vooral ook onvoldoende plaats laten voor die slechte om de overhand te nemen. In een bodem met een rijk en breed bodemleven, waarvoor compost de ideale voeding is, komen dus ook mogelijke ziekteverwekkers volop voor....maar die zullen in tegenstelling tot in een "dode grond" meestal geen echte schade aanrichten.

 

Decennia-lang is de gedachtengang (en het angstige onderbuikgevoel dat dit opriep) geweest: bacteriën en schimmels en beestjes enzo zijn akelig, want "ze" kunnen je ziek maken. Die moet je dus opruimen, tegengaan, voorkomen...zorgen dat er geen schimmels, bacteriën en andere beestjes voorkomen. Het ideaal van een steriele en geheel ontsmette wereld die heel veilig zou zijn ("Vim doodt 99% van de huishoudbacteriën" was een bekende reclame uit de jaren 70, bleek in de WC en in de tuin moet je elke aantasting zo snel mogelijk wegspuiten met gif of minder giftige (niet altijd!) huismiddeltjes. Los van dat heel veel van die microben en beestjes erg nuttig en onmisbaar zijn en steriele "zuiverheid" een illusie die niet bestaat, is de werking van deze aanpak meestal averechts: het schept gunstige voorwaarden voor schadelijke organismen, die zich aanpassen en hun natuurlijke vijanden worden opgeruimd. Het is een feit dat een schimmel een plant ziek kan maken.....maar de gevolgtrekking dat je dus het schimmel vooral moet zien op te ruimen in je tuin klopt niet persee en kan ook niet gerealiseerd worden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Mooi zo, dan hoef ik al dat meeldauwblad er niet weer uit te halen

 

En je hebt gelijk: als er geen schimmels of bacterieën zouden zijn, zou de aarde er hééééél anders uitzien

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link to comment
Share on other sites

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
Composteren van blad is geen probleem... als het volledig en goed verteert (zoals sowieso nodig is voor compost!) dan kunnen de resten van aangetaste planten geen infectiebron meer zijn.

dan is mij dat, o.a. hier op het forum, verkeerd geleerd.

 

Ik ging er ook van uit dat het niet mocht!! Maar nu ga ik toch de boel in de compostbak kegelen hoor

Link to comment
Share on other sites

In mijn kleine kas krijg ik ieder jaar phytophtora. En elk jaar gaat er gewoon een laagje compost op en zet ik er nieuwe tomatenplanten op. De phytophtora laat pas half september op zijn vroegst z'n kop zien in die kas. Dus ik doe er niet te moeilijk meer over eigenlijk.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link to comment
Share on other sites

Sonya, dus je wil ze laten overwinteren? Ik ben benieuwd of dat lukt, en ook of het volgend jaar echt wat uitmaakt qua opbrengst. De uiteindelijke hoeveelheid lijkt me bij tomaten irrelevant (ik kan echt geen tomaat meer zien), maar als ze al heel vroeg rijpe tomaatjes geven zou dat wel supercool zijn.

 

Bij mij zijn alle tomatenplanten duidelijk aan het aftakelen, en ik laat ze staan zolang er tomaatjes (nog prima gaaf trouwens) aan het rijpen zijn en daarna is het hoppa groene bak. En van het weekend dan maar proberen om ketchup te maken, want we blieven hier geen verse tomaten meer, het is mooi geweest. Tomatensaus en tomatensoep heb ik al in de vriezer, en ik heb nog zeker een paar kilo hangen.

 

Nee Pippi, ik bedoelde dat ik alleen de onrijpe tomaatjes naar binnen haal om ze verder te laten rijpen, niet de hele planten .

 

Volgend jaar weer een nieuwe poging tomaten en andere groenten/kruiden te kweken .

 

Gr. Sonaya

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Je hebt er nu niks aan, maar ik kreeg via een oude "moestuinrot" de tip om voor het planten van je tomatenplant onderin het plantgat wat brandnetelbladeren te leggen. Schijnt tegen heel veel ziektes en schimmels te werken en geeft tegelijkertijd voeding. Ga ik volgend seizoen zelf ook eens proberen. Baadt het niet dan schaadt het ook niet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...