Imationation Posted July 9, 2016 Share Posted July 9, 2016 Hallo allemaal, 3 weken geleden een mini tuintje van Florex gekocht bij de Dekamarkt met tuinkers, parijse worteltjes, rucola en mini tomaatjes. Goed de instructies gelezen en gezaaid. Vorige week een paar kiemplantjes overgepot naar een paar losse bloempotten en sinds begin deze week in een grotere bak (100x50cm), die ik bij de Oosteinder in Vijfhuizen heb gekocht. Helaas was de tuinkers erg snel en wist ik niet precies hoe dat er uit moest komen te zien en na 2 weken lag het allemaal plat.Ik heb 3 wortelplantjes, 3 rucola plantjes en 6 tomatenplantjes overgezet naar die grotere bak en de tomatenplantjes beginnen nu echt een dikkere stengel en meerdere bladeren te krijgen. Elke keer als ik er naar kijk ben ik er weer trots op haha. Omdat ik nu gebeten ben door het virus, heb ik het tegen iedereen in me vriendenkring gezegt en heb ik een minibakje (ook van Florex) met bieslook en basilicum gekregen. Deze schijnen niet verpot te hoeven worden. Kruiden weet ik zelf weinig van maar bij de Oosteinder hadden ze basilicum en bieslook planten staan, dus kon ik kooi zien hoe ze eruit moeten komen te zien haha. Meteen maar ff bij de fruitboompjes gekeken en vond het echt superleuk om paprika's, komkommers en frambozen te zien. Ik zat altijd te twijfelen of ik wel wat kon kweken in een flat (binnen of op het balkon) en de verkoopster zei dat tegenwoordig alles wel op een balkon gekweekt kan worden omdat ze tegenwoordig ook miniboompjes hebben. Ik ben gek op blauwe bessen, en die hadden ze staan voor 12 euro.Dus meteen 1 gekocht met een grote pot en 60 liter moestuin grond. Ik hoop hier op het forum veel te kunnen leren van jullie. Groetjes, Danny Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted July 9, 2016 Share Posted July 9, 2016 Welkom en veel plezier met je moestuintje! (Het is wel erg laat voor tomaten, denk ik. Ik zou nog wat wortels bijzaaien, dat kan nog wel. Voor die wortels moet trouwens wel die kap eraf, dat is een beetje te warm. En er zijn andere dingen die je nu nog kan zaaien, zoals andijvie en bietjes.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Imationation Posted July 9, 2016 Author Share Posted July 9, 2016 Dank je wel voor je reactie, pippi. Ik hoorde het al van de verkoopster van het tuincentrum dat het laat is voor tomaten. Maar ze zijn wel het grootst op dit moment dus daar was ik al blij om... Om die dikke stelen te zien. Maar dat het te laat is betekent gewoon dat ik dit jaar geen tomaten zal oogsten, maar wel dat de plant zelf groter wordt en dat ik volgend jaar een grote plant heb, toch?Dat die kap te warm voor die parijse worteltjes was, wist ik niet. Maar die tomatenplantjes hebben die warmte wel nodig toch? Dan zal ik die wortels wel ff in een pot overzetten en wat nieuwe zaadjes zaaien in een bakje. Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted July 9, 2016 Share Posted July 9, 2016 Geen idee of je tomatenplanten binnen kan laten overwinteren, maar als dat kan, bedenk dan wel dat ze erg groot worden. 'Minitomatenplant' kan betekenen dat de plant zelf klein blijft, maar ook dat de tomaten mini zijn en de plant dalijk 2 meter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted July 10, 2016 Share Posted July 10, 2016 “Dus meteen 1 (blauwe bes) gekocht met een grote pot en 60 liter moestuin grond.” Als dat gewone potgrond / moestuin grond is, blauwe bessen willen heel graag een zure grond, zie o.a.:http://www.fruitbomen.net/informatie/p/1/blauwe-bessen-op-kleigrond/ Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 10, 2016 Share Posted July 10, 2016 welkom leuk, je enthousiasme!de tip van henk is wel goed want een blauwe bes gaat snel achteruit in gewone grondiha zou je het best even per soort even kunnen uitzoeken hoe dat het beste gaat: hier bijvoorbeeld heb ik heel veel geleerd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Imationation Posted July 10, 2016 Author Share Posted July 10, 2016 Hoi Henk en Rob, bedankt voor de tip. Ik had gisteravond inderdaad ff gegoogled naar de blauwe bessen plant en wat hij precies nodig had. Blijkt een grond met een pH van tussen de 4.0 en 5.5 nodig te hebben. En er stond dat dat met turf gedaan kon worden. En hij moet of in de half schaduw of in de volle zon gezet worden. Veel water geven, vooral wanneer de bessen blauw worden. En hij trekt veel bijen en hommels aan. Wordt ongeveer 1,5 meter hoog en 1 meter breed. Ik ga zometeen ff wat turf halen en kijken of ik dat in die pot erbij kan doen. Hopelijk ben ik niet te laat...Maar goed. Ik zal nog veel vaker beginnersfouten maken. Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toto Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 Welkom Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 19, 2016 Share Posted July 19, 2016 Welkom hier Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
svvoorden Posted July 19, 2016 Share Posted July 19, 2016 Leuk zo'n klein tuintje op het balkon.Tomaten op je balkon moet nog wel lukken, zeker als je wat kleinere tomaten hebt dan kun je in september wel wat oogsten. Ik heb nu bloemetjes aan de planten die ook nog wel rijp worden. Voordeel van een balkon is dat het warmer is dan in een normale tuin. Een tomatenplant kun je niet overhouden gedurende de winter en dat is ook helemaal niet nodig als je volgende jaar begin april gaat zaaien. Tomaten hebben zoveel groeikracht dat je dan eind mei grote planten hebt. Met paprika of peperplanten lukt dit wel, die zijn 2-jarig maar vaak krijg je met die planten binnen snel last van luizen e.d. Succes! sjaak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts