Jump to content

Kers / Pruim snoeien

Archer
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Heeft iemand een duidelijke site, boek of uitleg hoe kers en pruim te snoeien? De info die ik vind op internet is verwarrend, niet duidelijk en komt niet altijd overeen...

De meeste sites vertellen me dat je kersen en pruimen het best in de zomer snoeit, nu dus...

Ik heb 3 verschillende gevallen:

1/ Pruimen geleid in een driehoek. Het ene exemplaar heeft geen enkele vrucht, de andere hangen er een 30 tal pruimen aan (die nog niet rijp zijn)

Linked Image

2/ Zure kers (morrel) op een enkele U

Linked Image

3/ Kers laagstam

Ik heb 3 Kerselaars staan op een laagstam. De kersen zijn geoogst met een zeer lage opbrengst bovendien...

Linked Image

Hoe snoei ik deze nu het best ?

Je snoeit ze altijd na de oogst. Goede leidraad is dus om ze te snoeien als je de pruimen hebt geoogst.

Bij steenvruchten geldt om ze zo min als mogelijk te snoeien. In tegenstelling tot appels of peren kunnen steenvruchten nagenoeg zonder snoeien.

Bij je normale bomen zou ik alleen takken snoeien die andere takken kruisen. Dus er voor zorgen dat je boompjes mooi open blijven. Bij je leiboom zou ik de takken weg halen die de vorm van je boom in de war gooien.

Je kan ook overwegen om een cursus te gaan volgen. Bijvoorbeeld: http://www.fruithof-frederiksoord.nl/workshops-1/pruimensnoei/

Ik ga daar zelf 27 augustus heen voor een zomersnoei cursus voor appels en peren

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.