Jump to content
Toto

Nieuwe plantjes nodig

Recommended Posts

Hallo allemaal.

Ik ben een weekje op vakantie geweest en als resultaat zijn mijn tomaten nu helemaal ten onder gegaan. Van de 5 heb ik er nog 4. Eentje is half afgekraakt door nummer 5 die op hem is gevallen en licht nu in een heel rare bocht. Samen met twee anderen heb ik de helft van de tomaten die er op hingen moeten afdoen en al het blad eraf gedaan. Voor 1 tomatenplant is er nog hoop. Daar heb ik maar de helft van het blad moeten snoeien en maar 1 tomaat weggehaald.

Aangezien ik niet denk dat ze het gaan overleven zonder blad en de felle zon die ze de komende dagen geven, ben ik aan het nadenken welke groenten ik in de plaats kan zetten, moesten de overgebleven tomaten ook rot worden.

Ik heb al gekeken op sites welke groenten je nog kan zaaien/planten, maar vind niet echt mijn ding. Uiteraard zal ik wel een slaatje er tussen zetten, maar ik ben uiteraard geen konijn en wil ook iets anders. Sommige planten zoals aardbeien, radijzen, wortelen en ui heb ik al en andere zoals courgette nemen te veel plaats in voor mijn kleine tuin. Voor kolen is er ook niet echt plaats tenzij er soorten zijn die het goed doen in pot.

De vraag is dus als volgt: denken jullie aan bepaalde toffe groenten die nu nog gezaaid/geplant kunnen worden?

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Misschien anders even kijken bij intratuin of iets dergelijks? Ik heb daar vandaag oa zeer mooie komkommers, diverse tomaten, pepers en paprika zien staan. Is uiteraard niet hetzelfde als laten groeien vanuit zaadjes, maar toch beter dan niks.

Soortgelijks is mij ook gebeurt toen ze pas een paar weken buiten stonden. Ik heb toen via Aveve (boerenbond) twee plantjes gekocht en via marktplaats. Je zit natuurlijk wel al wat later in het seizoen maar misschien staat er nog iets.

Vooral bij de tuincentra staan nog wel genoeg pottomaten. Om toch iets te hebben nog.

Zonde van je planten joh!

Misschien iets van een mini-courgette of minikomkommer laten klimmen?

Of zaai gewoon iets leuks wat eigenlijk niet meer kan, en zet het van de winter binnen. Ik zag ergens foto's van iemand die een peperplant in pot naar binnen had gehaald en die had in februari ofzo al vruchten aan die plant.

stambonen, bietjes, venkel, paksoi, andijvie, chinese kool

Zijn je tomatenplanten allemaal ziek? Als je nog een gezonde plant heb kun je daarvan een grote dief in de (vochtige) grond steken, die slaat dan wel weer aan. Als je last hebt van phytophtora dan zal het wel gebeurd zijn met de tomaten voor dit jaar. Buiten tomaten kweken is dit jaar erg lastig met al die regen.

Bedankt allemaal.

Ik ben eens gaan kijken in het tuincentrum hier in de buurt, maar daar stonden geen tomaten meer en paprika's die er stonden waren de afdankertjes van de bak. Sinds het laatste bericht heb ik geen tomaten meer moeten weggooien, maar door de drastische snoei zijn er nu wel een paar tomaten met brandplekken door de zon. Ook hoop ik dat de 3 overgebleven planten zonder blad nog genoeg licht kunnen opnemen via de stengels en tomaten om toch energie te winnen zodat de tomaten rijpen. Dus ik hoop dat ik toch nog een mooie oogst heb en dat ik ondertussen andere plantjes kan zetten.

Ik wist niet dat er minicourgettes bestonden, maar die hadden ze daar toch niet. Helaas waren de dag die ik gegaan was wel veel bakken leeg en ben ik misschien wel toffe groeten misgelopen.

De lijst van het forum is precies wat uitgebreider als op andere sites. Maar ik heb uiteindelijk mij er toch aan gezondigd

Uiteindelijk heb ik wat sla, andijvie, bietjes, worteltjes en twee spruitkolen gezet.

Bedankt voor het voorstel mariellexxx, maar het is niet meer nodig. Ik denk ook dat ik volgend jaar maar 3 of vier planten ga zetten om meer lucht in mijn kleine serre te krijgen. Maar toch bedankt.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!