Jump to content

gevraagd zaden over datum

Recommended Posts

Hoi allemaal

Zoals ik bij mezeld voorstellen heb verteld, werk ik al enkele jaren mee bij een gemeenschappelijke tuin met vrijwilligers.

Wij krijgen grond van de gemeente maat verder geen budget. Wel soms kleine sponsoringen van bedrijven. Alleen altijd eenmalig. Zo doen we dit al 4 jaar op rij. Het probleem is dat de sponsors op Den duur weer stoppen met sponsoren.

Nu bij deze dus de vraag op jullie nog zaden over hebben voor ons. Alles mag. Ook maakt de houdbaarheidsdatum niet uit. Alleen bij soorten waar de houdbaarheid zeer kort of belangrijk is omdat het nog een beetje moet kunnen groeien. Ook wil ik heel graag wat kruiden zaden omdat we deze helemaal niet hebben en ik de kruidentuin onderhoud maar dus zonder zaden zit en met moeite sponsors vind.

Als je wilt mag je ook langskomen en wat ruilen tegen bijvoorbeeld een stuk van een kruiden plant iets om te oogsten of zelf stekjes maken. Dit laatste kunnen wij helaas bijna niet voor jullie doen, omdat het een openbare tuin is wast snachts nogal wat jeugd rondspookt.

Zaden heb ik bijna geen in de aanbieding. We werken bijna alleen met over de datum zaad.

Ons adres is: de Tempeliersweg in Haaren noord Brabant. Stuur me wel even een berichtje vooren afspraak, kunnen we samen even kijken.

Ik hoor het graag bij interesse

Groetjes tim

Waarom neem je niet eens contact op met de zadenwerkgroep van Velt, Tim?

http://beweegt.velt.be/zadenwerkgroep/2116/wiewezijnenwatwedoen

Een gemeenschappelijke tuin-project is zeker iets dat ook door Velt wordt gestimuleerd. Ik kan me niet voorstellen dat deze mensen je niet op een of andere manier verder kunnen en willen helpen (en jullie anderen ook weer na enkele jaren). Het stuit me wat tegen de borst dat je hier moet vragen om niet eens wat anderen over hebben, maar zelfs wat voor anderen niet meer bruikbaar is, terwijl zaad...ook goed zaad.....voor een deel toch makkelijk zelf te telen is.

Verder dacht ik: Ik zou niet vragen om "alles wat anderen afdanken", maar eens een wens-lijstje maken van welke gewassen jullie zeker zouden willen telen.

Ben er ook zeker van dat diverse mensen op dit forum (inclusief mezelf) jullie dan graag van zaad dat ze voor zichzelf te veel hebben of zelf vermeerderen willen voorzien. Af en toe wat fotootjes of verslagjes van hoe het gaat op jullie tuin, zou je kunnen zien als jullie bedankje dan Niet ideaal om te moeten tuinieren met zaden die misschien geen succes meer kunnen geven, juist als je begint.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Je hebt helemaal gelijk. Zal een bij velt kijken

Momenteel ben ik vooral op zoek naar kruiden zaden. Mag vanalles zijn. Heel graag geneeskrachtige kruiden. Ook bloemen voor de thee missen we erg. We hebben al wel Goudsbloem. Verder ben ik me in kruiden aan het verdiepen. Ik zou dus dolblij zijn met wat minder bekende soorten.

Wie weet kan iemand me hier aan helpen

Groetjes tim

P.S.

Als je wil kan ik inderdaad wel in ruil voor eventuele zaden een klein fotoverslagje bijhouden

het valt me op dat je vooral heel veel om dingen vraagt hier op het forum. een blog bijhouden en eens laten zien wat je zoal doet op de gemeenschappelijke tuin zal sowieso beter werken dan alleen maar vragen, vragen, vragen. (of al snel het negatieve graaien, graaien graaien)

hoe zie je deze vraag naar zaden voor je? verwacht je dan dat mensen de zaden die ze normaal weggooien (of aan jorieke geven bij de MTFD) nu gratis gaan opsturen en dus betalen voor het verzenden?

de verzendkosten zijn hoger dan de waarde van de zaden. eerlijk gezegd zou ik dan nog eerder het bedragje ter waarde van de postzegel overmaken waarvan je al een aantal zakjes zaden kan kopen dan dat ik oud zaad opstuur wat waarschijnlijk niet meer kiemkrachtig is.

maar dat punt snap ik sowieso niet zo goed. een zakje zaden hoeft niet gigantisch duur te zijn en het is een investering. alles wat je oogst weer een besparing op je boodschappen. stop je die besparing in een potje dan kan je meer zaden kopen dan je kwijt kan.

daarnaast kan je vervolgens van veel planten weer zaden oogsten of stekken maken. wanneer je een aantal zakjes zaden hebt gekocht kan je hiermee weer ruilen met bijvoorbeeld de zadenenvelop.

verder snap ik ook deze opmerking niet:

Als je wilt mag je ook langskomen en wat ruilen tegen bijvoorbeeld een stuk van een kruiden plant iets om te oogsten of zelf stekjes maken. Dit laatste kunnen wij helaas bijna niet voor jullie doen, omdat het een openbare tuin is wast snachts nogal wat jeugd rondspookt.

je kan geen stekjes maken of oogsten omdat er snachts jeugd rondspookt?

Het spijt me zeer. Ik vraag misschien idd te veel. Dit merkte ik een tijdje geleden zelf ook en ben hier toen mee gestopt. Het is echter zo dat we totaal geen geld meer hebben. Ik heb zelf 100 euro geïnvesteerd. Dit mocht echter niet. Hoorde ik achteraf. Nu wilde ik dus via de weg kijken of er iemand wat voor ons over heeft qua zaden. Ik bedacht me dat ik het wel voor me kaar zou kunnen krijgen om de verzendkosten te mogen betalen.

Met de opmerking bedoelde ik dat we hier geen stekjes kunnen oppotten omdat deze dan snel kapot of weg zijn. Misschien niet heel duidelijk geformuleerd. Mijn Exuses.

Groetjes tim

Met een beetje creativiteit heb je zo wat geld bij elkaar:

Stekjesmarkt

Cakejes / taart bakken en verkopen

Honden uitlaten

Kranten/Folders bezorgen

Heg knippen

Auto's wassen

Etc.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Volgens mij is jou al eerder aangeraden om een blog met natuurlijk vooral veel foto's te maken.

Dat spreekt aan en dan zijn mensen eerder genegen zijn om je te helpen

Je zou een van je medetuiniers kunnen vragen om de foto's te maken, maar hij/zij zou eventueel ook het blog helemaal voor zijn/haar rekening kunnen nemen, op een eigen account. Dan kun jij daar weer naar verwijzen.

En wat al eerder gezegd is: noem man en paard. Maak een lijstje van wat je hebben wilt, dan kunnen mensen daarmee aan de slag.

Dat is praktischer dan zo'n algemene vraag.

Ik begrijp wel dat je zo bescheiden mogelijk probeert te zijn, maar dat werkt in dit geval niet zo goed

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Met de opmerking bedoelde ik dat we hier geen stekjes kunnen oppotten omdat deze dan snel kapot of weg zijn. Misschien niet heel duidelijk geformuleerd. Mijn Exuses.

Groetjes tim

stekken maken kan vaak gewoon in de volle grond. desnoods een potje ingraven of stekjes mee naar huis nemen. als dat al een probleem is met de jeugd dan heeft het ook geen zin om zaden te zaaien want die overleven het dan ook niet.

het is overigens niet dat je geen dingen mag vragen maar op deze manier werkt het voor mij in ieder geval niet. wat anderen ook al zeggen; een blog met foto's bijhouden over de tuin kan daar bijvoorbeeld bij helpen. dan leren we jou en je tuin kennen.

misschien snappen we dan ook wat meer van deze opmerkelijke tuinconstructie waarbij je geen eigen geld mag investeren maar wel anderen mag(of eigenlijk moet) vragen om spullen (en dus indirect om geld te investeren).

kom je naar 1 oktober naar de MTFD?

Mat, dat zie je denk ik toch verkeerd. Kijk even iets verder

Waarom neem je niet eens contact op met de zadenwerkgroep van Velt, Tim?

Die tuin is een project waar Velt bij betrokken is

Edited by Guest

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Ik ben best bereid om zaden te doneren aan beginnende tuinierders, net zoals de meeste mensen hier denk ik.

Alleen zie ik bij jou niet wat er met die zaden gebeurt, hoe alles opgroeid enz.. Je vraagt namelijk vaker om zaden en doet ook mee met de zadenenvelop, dus inmiddels zou je denken dat je al een aardige verzameling hebt. Temeer ook omdat je zaden kunt winnen van de planten die je uit gekregen zaad hebt laten groeien.

Al begin ik wel mijn twijfels te krijgen, ook omdat je het hebt over loslopende hangjeugd die 's nachts het een en ander vernielt. Dan heeft het sowieso weinig zin zo'n project, dan kun je beter vaste struiken zetten die enigszins bestand zijn tegen jeugdig vandalisme. Want mooi gekiemde zaden of jonge groenteplanten zijn een veel makkelijker doelwit. Waarom tuinieren jullie op een plaats waar de hangjeugd zich kan uitleven? Dat frustreert toch alleen maar, lijkt mij?

Kortom, laat die tuin eens zien, toon foto's. Laat zien wat er met de vorige zaden is gebeurd die je van dit forum hebt ontvangen en of je daar al zaden van hebt gewonnen, zodat je weer opnieuw het een en ander kunt zaaien.

Zoals het nu gaat, geloof ik namelijk niet zo in je tuin. Je vraagt zaden over de datum, maar liefst wel bijzondere soorten. Dat kan, maar dat zijn meestal wel de zaden die niet zo snel over de datum raken, want die wil je zelf in de tuin hebben. Ik zou zeggen, oogst zelf wat zaden van de planten in de tuin, maak stekjes en ruil die tegen leuke zaden. En neem contact op bij Velt, die sponsoren dit soort projecten, zoals hierboven al is vermeld.

Edit: Ik zie dat je een blog hebt aangemaakt, top! Die ga ik eens lezen, ben wel benieuwd naar de tuin waar je geen geld in mag steken.

Heb je geen tuin aan huis (achtertuin / voortuin) waar je van je ouders een stuk van mag omtoveren tot moestuin?

@flup

Dat heb ik al z o n tuintje. Maar onze achtertuin is erg klein dus niet zoveel ruimte voor mij

Verder zijn mijn ouders niet zo van de planten. Dat is dus niet zo makkelijk. De jeugd vernield niets in de volle grond. Enkel kleine losse potjes worden vernield. De grond in de tuin is verder te hard en vast in te stekken. Uitgezonderd de wortelste ken vandaar dus☺

Sponsort Velt dit eigen moestuinproject niet? Daarmee zouden jullie ook flink wat zaden moeten hebben, lijkt mij. En met de verkochte thee, kruidenmixen kun je ook flink wat zaden kopen lijkt mij.

Maar goed, ik heb wel wat kruiden voor je, mocht je die willen hebben. Aangezien de kruidentuin jouw project is, vind ik het leuker om zaden van kruiden te schenken dan andere groentensoorten.

De kruiden die ik voor je heb zijn:

- Hyssop - oogst 2015

- Dille - oogst 2015

- Kaneelbasilicum - gekocht tht 1-2018

- Oostindische kers - oogst 2015

Van deze kruiden kun je heel eenvoudig ook zelf zaden winnen en die als ruilmateriaal hier aanbieden als je zelf nog bijzondere zaden zoekt.

Misschien ook een idee om zaden uit je groententuin te winnen en die tzt ook hier aan te bieden als ruilmateriaal?

je laat er geen gras over groeien, direct naar de tuin voor foto's

De jeugd vernield niets in de volle grond. Enkel kleine losse potjes worden vernield. De grond in de tuin is verder te hard en vast in te stekken. Uitgezonderd de wortelste ken vandaar dus☺

het probleem van de grond en de losse potjes zjin beide opgelost wanneer je het potje tot de rand ingraaft. dan heb je goede grond en geen losse potjes waar mensen mee aan de haal gaan.

zo doe ik het hier ook vaak omdat ik ingegraven potjes minder water hoef te geven, luiheid dus . wanneer iemand het stekje wil pak ik het potje zo uit de grond. overigens niet te lang laten staan want dan groeien de wortels door het potje heen de volle grond in en krijg je de plant niet meer heel uit het potje of je moet vooraf de bodem al uit het potje snijden.

over zaden oogsten zijn ook veel topic's te vinden.

Hoi flup

Van velt krijgen wij geen zaden wel een klein sponsoring voor materiaal. Verder ben ik pas 3 weken bezig met verkoop. Op de grote potten thee na, dus al het particuliere, krijg ik niks verkocht omdat het erg moeilijk is mensen op d3 hoogte te brengen.

Als je die zaden voor me hebt zou dat super zijn!

Hoeveel moet ik ervoor betalen? En welke verzendkosten?

Groetjes tim

P.S.

Ik zal zeker zaden oogsten van de kruiden. Groente ga ik proberen. Maar de anderen zijn er soms ook als ik er niet ben en zullen ,'doorgeschoten' groente misschien verwijderen. Maar het is het proberen waard!

Even terzij, Speets.

Je schreef

Die tuin is een project waar Velt bij betrokken is
op dat ik adviseerde om met de zadenwerkgroep van Velt contact te zoeken....

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Velt is een organisatie met vele plaatselijke afdelingen waar allerlei vrijwilligers actief zijn en die zelfstandig dingen doen en organiseren en daarnaast ook overkoepelende werking. De zadenwerkgroep is ook weer een zelfstandig initiatief van wat mensen, dat los staat van de afdelingen. Zo een klik tussen een plaatselijke samentuin en een speciale Velt-werkgroep gebeurt niet vanzelf : Eens vragen of de vrijwilligers die deze werkgroep runnen voor de samentuin zaden ter beschikking willen stellen is dus ook zorgen dat die klik tot stand komt. Dat er op een of andere manier vrijwilligers van Velt bij de samentuin betrokken zijn of er een soort begeleiding vanuit Velt is, doet dus niets af aan dat Tim ook zelf dit contact kan leggen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 5 weeks later...