Jump to content

Verpotten zomerstek Vaccinum Corymbosum (Blauwe bes)

citroen

Recommended Posts

Verleden zomer in Juli heb ik een zomerstek genomen van mijn blauwe bes en ingepot in turf .

Ik ga hem verder opkweken in een metsers kuip ook gevuld met Turf .

Wanneer mag ik hem overzetten in de kuip ?

Welk is de beste plaats om zomerstekken te laten verder groeien ?IMG0042-00160981470820314.JPG

• 1 month later...

Tutti Frutti ,

Spijt voor mijn late reactie ,maar morgen vroeg haal ik Coniferen naalden op van een reeks 30 jaar oude coniferen die we gekapt hebben .

Die meng ik nog met pure turf ,en vul daar een metsers kuip mee ,die ik dan ingraaf ,zoals ik bij mijn vorige gedaan heb ,en zeer goed gelukt is .

Deze keer komt hij wel in de volle zon ,de vorige staat in open schaduw maar doet het daar zeer goed

Foto's volgen later

Edited by Guest

Ok, blauwe bessen struiken zijn dankbare struiken indien goed verzorgd .

In het voorjaar kan je bij mesten met onder andere:

Welke meststoffen gebruiken bij blauwe bessen?

Gebruik bij voorkeur zuurwerkende meststoffen, welke rijk zijn aan magnesium (Mg).

Zuurwerkende meststoffen zijn o.a. kaliumsulfaat (= K2SO4), superfosfaat (= Ca(H2PO4)2 ), salpeterzuur ( = HNO3), ammoniaksulfaat {= (NH4)2SO4}.

Superfosfaat heeft slechts een licht verzurende werking.

Bemesting met zuurwerkende organische meststoffen is ook mogelijk.

Compost kan ook doorheen de mulchlaag gemengd worden.

Gedroogde organische meststoffen (gedroogd koemest)

• 2 weeks later...

IMG000254691476993344.JPGIMG000343681476993362.JPGIMG000450651476993383.JPGTegelijkertijd heb ik deze zomer ook zomerstekken genomen ,die ik nu in 13cm potjes verpot heb ,half turf - half coniferen naalden

Hoe kan ik die nu best de winter door krijgen ?

In de serre laten overwinteren?

En ze daar ook tegen de vrieskou beschermen ?

He citroen, dat gaat je goed af. Ik heb het ook geprobeerd maar met zeer wisselend succes.

Ik neem stekken van jong hout van mijn blauwe bessenstruiken, gebruik wat stekpoeder en zet ze in een kweekbak met de roosters open om schimmel te voorkomen. Ik zet ze in zuivere turf.

Meestal vergaan de stekken (uitdrogen) voordat er wortelvorming of leven ontstaat.

Wat kan ik anders doen om meer succes te hebben?

Hoop dat je wat tips voor me hebt,

Groeten jds

JDS

Voor mij is het ook maar de 2de jaar dat ik er zomerstekken van genomen heb

Van het 1ste jaar heb ik er maar 1 overgehouden die nu in zijn nog in te graven kuip is over geplant

Ik moet zeggen dat ik ze wel goed vochtig gehouden heb , afwachten hoe ze de winter doorkomen

Ik heb ook pure turf gemengd met vermiculiet gebruikt om de stekken in te laten wortelen

• 1 year later...

Hoe kan ik die nu best de winter door krijgen ?

In de serre laten overwinteren?

En ze daar ook tegen de vrieskou beschermen ?

Hi,

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag. Mijn blauwe bes stekjes lijken aan te slaan, maar hier in Noorwegen is het ruim een maand eerder herfst/winter.

Blauwe bes kan zéér goed tegen alle kou..maar ook als ze nog zo piepklein zijn, in een potje?

Ze staan nu op een 20°C warmtematje, maar hoe krijg ik ze het beste de winter door?

Wellicht binnen achter het raam in een onverwarmde kamer?

In de koude kas?

IMG2018082814543010256191535552943.jpg