Jump to content

Appel soort

Patrick1977

Recommended Posts

Heel moeilijk om op basis van een foto het ras zeker te weten. Er zijn 100en rassen.

Te meer omdat bij vele rassen het uiterlijk ook nog wat kan verschillen, door variaties binnen dat ras en door gebruikte onderstam die invloed op de grootte van vruchten kan hebben, door kweekomstandigheden e.d. En dan heb ik het nog niet over dat oude appelbomen ook nog wel eens een zaailing en dus kruising kunnen zijn...geen echt ras dus.

Naast hoe de appel er uit ziet (vorm, kleurpatroon e.d.) is de rijpingstijd een belangrijke aanwijzing (dus: wanneer zijn deze rijp?) en ook de smaak en de groeiwijze van de boom (hangend, steil, bladvorm, vertakking en andere details) heel bepalende kenmerken.

Heb lang gezocht naar het ras van een boom hier, die ik ooit als "Gloster" had gekocht, maar dat heel zeker niet is. (Lijkt wat betreft vruchten overigens veel op die van jou ) Een stuk of 5 rijpe appels 2x voorgelegd aan deskundigen van pomologische clubs. De eerste moest het antwoord schuldig blijven. De tweede keer wist de m.i. heel deskundige heer heel zeker dat het een Elstar is vanwege de smaak. Zelf verder gezocht en geproeft en besloten dat ook Elstar niet klopt en dat het om een "James Grieve" gaat...vanwege wat vroegere rijping en constante hoge opbrengst en de lange bloeitijd en de sterke gelijkenis met vele foto's. Ben 99% zeker.

Dit verhaal om te illustreren dat ook voor een deskundige een zekere identificatie erg moeilijk blijft. Is ie lekker, groeit ie gezond en draagt ie goed....gewoon blij zijn met je boom, zou ik zeggen!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.