Jump to content
Sign in to follow this  
Jooze

Naaktzadige oliepompoen

Recommended Posts

WoW, wat prachtig! Ik heb tijdens een nachtelijke koopbui bij zaadhandel van der wal oliepompoenzaad besteld. Had achteraf wel spijt gekregen, maar nu ik dit lees denk ik dat hij volgend jaar in de tuin mag. Ben erg benieuwd!

Ik heb ze al een paar jaar staan en ik vind de productie erg tegenvallen. Het is dat het een ander product is. De zaden van pompoenen zijn in verhouding ook goedkoop in de winkel, waardoor het zeker geen goed winstgevend product is.

Ik heb voor volgens jaar toch weer oliepompoenen staan (ik heb Kakai), maar ik hoop dat ik een beter ras vind. Welke rassen van oliepompoenen zijn er, want ik kan bij Vreeken maar één ras krijgen?

Vind ik ook en ik heb ze al een paar jaar niet meer. Ik had meestal Lady Godiva en ook wel eens Kakai.

Volgens het boek van Vicky Stork heb je ook nog "Hercules, Cimer, Gleisdorfer Olkurbis en Styrian Hulles al synoniem voor de Lady Godiva

(Cucurbita Pepo)

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Tja, die groene pompoenpitten kosten in biologische variant ook zo'n 10 euro de kilo, en dat is dan de grootverpakkingprijs. Daarvoor wil ik best wat oliepompoen zetten waar ik de hele zomer niet naar omkijk en ze voor de vorst even binnenhaal en van pitten ontdoe. Gaat met handen tegelijk als je eenmaal doorhebt hoe ze aan het vruchtvlees vastzitten. Het vruchtvlees is net zo waterig als een halloweenpompoen, maar niet vies ofzo. Prima bruikbaar voor pompoenjam bijvoorbeeld.

Trouwens, ik heb het ras Herakles, gekocht bij Van der Wal.

Edited by Guest

Ik vind de productie helemaal niet tegenvallen... en anders zet je toch een paar planten extra? Net wat Anna zegt: je hebt er verder geen omkijken naar. Alleen het schonen en drogen van de pitjes is best wat werk als je dat goed en netjes wilt doen. Maar daarna kan je er maanden/jaren van eten als je ze hier en daar doorheen strooit. Even bakken in een koekenpan en dan over de sla bijv. Ik gebruik ze ook in gerechten waar pijnboompitjes overheen moeten. Dit jaar heb ik ze niet gezet, want ik had nog oogst van vorig jaar. Ik moet nog eens even kijken dat ik komend jaar zorg dat ik er 1 heb die niet bestoven is door andere pompoenen, om de zaden weer te kunnen zaaien. Want er zitten er vaak maar weinig in een zakje van bijv. Vreeken.

Ik heb natuurlijk wel het 'geluk' dat de varkens en de kippen dol zijn op het vruchtvlees, dan hoef ik er niets mee

Ik had leuk wat pompoenen dit jaar, en voor het echt koud werd had ik al een heel aantal open gemaakt om de zaden er uit te halen. Er waren wel wat pitjes bij die niet goed dik waren, en na het drogen bleef er helemaal weinig van over. Niet goed bevrucht? Te weinig vocht? De planten deden het geweldig, ondanks de droogte. Met enorme donkergroene bladeren en meters en meters stengels. En ook meerdere vruchten van een flink formaat. Maar in die grotere vruchten zaten dan minder pitjes dan in de kleinere exemplaren.

Ik had een stuk of 15 vruchten in onze nieuwe kelder (onder de schuur) gelegd, maar echt bewaarbaar blijken ze niet, want de 1 na de ander ging rotten. Ik heb er gisteren dus nog heel wat naar boven gehaald en de pitjes gewassen en die liggen nu te drogen. Ik moet er nog zo'n 5, maar ik had echt geen zin meer gisteren De kruiwagen met gehalveerde pompoenen werd ook wel erg vol. Dus die heb ik vandaag geleegd bij de varkens, en dat werd erg op prijs gesteld

Photo086384051577530137.jpg

IMG987216831577531261.JPG