Timm Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Hallo, Ik wil mij even voorstellen, ik ben Tim ben 30 jaar en ben gek op een tuin.Sinds dit jaar heb ik een tuin en ik ben dagelijks na mijn werk wel in aan het "rommelen" Toen ik dit huis kocht was de gehele tuin verhard, ( verschrikkelijk) Vorige week heb ik een walnoten boom geplaatst en daar ben ik best trots op! nu maar wachten op de noten Begin volgend jaar of anders gezegd het nieuwe seizoen zou ik graag een moestuin willen gaan beginnen, aangezien ik daar nog geen ervaring in heb zou ik graag jullie mening willen horen hoe te starten.Ik heb natuurlijk al wel veel gelezen en filmpjes gekeken, maar betreft een locatie kan ik niet veel over vinden.Het gaat over een plek naast mijn huis, op deze plek staat nu een oud tuinhuisje, deze wil ik verwijderen ( begint te rotten) en dat leek mij een mooie plek om een moestuin te beginnen. Is dit een geschikte plek? de rechterkant van het huis is de zuid kant. afmeting 6 meter diep, 4,5 meter breed. De foto is vorige week gemaakt ivm de zon.Mijn vraag is, zal ik de klinkers er allemaal uit halen en daar de grond verbeteren, of zal ik hier bovenop allemaal bakken gaan maken ( in een rij? ) Wat is het beste? ik zou het zeer waarderen als jullie hier mij hiermee op weg kunnen helpen. Alvast bedankt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Welkom Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Ja welkom Timm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Je walnoot staat er keurig bij! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timm Posted September 20, 2016 Author Share Posted September 20, 2016 Bedankt Stel ik mijn vraag trouwens in de goede topic? Of moet ik die verplaatsen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 (edited) Welkom! Je zit hier in de goede rubriek met je vragen. Je hebt een smalle tuin, dus op de bodem valt weinig licht. Daarom zou je een hoge bak in het midden van de tuin kunnen maken. Stel je voor dat je het hout van de schuur gebruikt om een bak van 1m20 bij 2m40 in de lengterichting te plaatsen van zo'n 70 cm hoogte? Het licht kan er dan goed bij en wat heel gemakkelijk zal zijn: jijzelf kunt met je armen overal bij zonder te bukken. In plaats van al je betegeling, al je grond af te voeren en moestuingrond aan te schaffen, hoef je nu alleen de bak te vullen met goeie grond en compost. Het is maar een idee. Succes met de tuinplannen. Edited September 21, 2016 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Welkom!Ben het mee eens met @HuubvGWalnoot... in 10 jaren neemt ALLES in beslag - grond, zon, tuin, veel troep komt naar beneden vanaf september, zoals smerige bolsters ... Wordt flinke boom met brede en diepe wortels die zuigt water van alles rondom. Weet het van eigen ervaring Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timm Posted September 21, 2016 Author Share Posted September 21, 2016 Bedankt voor de reacties, super leuk @ huubvGjij bedoelt dus als ik bakken zou maken zou ik minder last hebben van de schaduw. klinkt logies, vooral in de zomermaanden.Ook het voordeel dat je niet zoveel hoeft te bukken lijkt mij wel iets Maar heb een vraag betreft maken van bakken op hoogte, Zijn lange smalle bakken niet makkelijker? en wat zou de hoogte/diepte van de bak dan moeten zijn voor een goede wortelgroei.De onderkant van de bakken moeten goed waterdoorlatend zijn denk ik zo? @ yuras, Ik heb genoeg ruimte voor deze boom, mijn achtertuin is 350m2.de boom staat dan ook ergens anders dan waar ik de moestuin wil maken. ( meer in het leefgedeelte ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Zijn lange smalle bakken niet makkelijker?Dat zou kunnen. Eén bak lijkt me makkelijker omdat je dan minder werk hebt om hem te maken, te onderhouden en zo. In één grote bak kunnen ook de wat grotere planten beter wortelen en groter worden.De ene bak staat in het midden van de tuin, waar het meeste licht valt. Bakken en evt potten (kun je ook mee beginnen) geven wel meer werk, alleen al het water geven. Bewerkelijker dus dan telen in de vollegrond. De lengte, breedte en hoogte had ik al gegeven.De breedte van 1m20 is omdat je met je armen makkelijk tot 60 cm van je af kunt tuinieren, wieden en planten en zo. Je kunt er van beide kanten goed bij, ook met een kruiwagen er omheen bijv. De lengte had ik zo maar willekeurig op 2.40 gedacht. Korter of langer is natuurlijk aan jou. en wat zou de hoogte/diepte van de bak dan moeten zijn voor een goede wortelgroei.De onderkant van de bakken moeten goed waterdoorlatend zijn denk ik zo?De hoogte is zo hoog mogelijk, ik dacht aan tafelhoogte zelfs, vanwege het licht. Als je de tegels verwijdert daar waar de bak komt, dan zou ik de tuingrond daar gewoon bovenop doen als het houtwerk rondom gereed is. Je zou de bak zelfs een bodem kunnen geven van tegels, zodat de wortels van de walnoot onder de tegels blijven en niet alles opsnoepen dat voor de moestuin bestemd is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted September 22, 2016 Share Posted September 22, 2016 Maar waarom wil je een moestuintje op dat kleine plekje met veel schaduw?Je schrijft dat je tuin 350 m2 groot is. Daar is toch wel iets van 100 m2 van te benutten als moestuin? Wel zou ik op de plek bij dat tuinhuisje een lange smalle hoge bak neerzetten, voor tuinkruiden. Die wil ik vlakbij de keuken hebben, scheelt een hoop geloop bij koken. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts