Jump to content

Hoeveel compost kopen?


pippi
 Share

Recommended Posts

Hmmmm....Ik werk sowieso met goede rijpe compost, en ik heb op elk stuk wat ik gebruik, op de aardbeien en aardappel bedjes na, twee oogsten. Volgens Dowding heb ik dan 5cm compost nodig, dus dat gooi ik nu voor het tweede jaar braaf erop. Ik heb geen nieuw stuk grond, er werd al bemest voor ik er gebruik van ging maken.

 

Maar als ik het goed begrijp, die overbemesting heeft gevolgen voor het milieu, maar niet voor mijn planten? Ik stel die vraag omdat ik door te kijken naar mijn planten wil kunnen signaleren of er sprake is van overbemesting. Is dat mogelijk of gaat voor planten in compost op dat zij inderdaad gebruiken wat ze nodig hebben?

 

Ik vind het wel interessant, ik ben ook aanwezig op het forum van Dowding, zal als ik tijd heb is een topic aanmaken. Charles reageert zelf ook vaak, dus ik ben benieuwd naar zijn mening omtrent compost en overbemesting.

 

Maar bedankt voor je uitgerbreide antwoord, leuk om er zo in te duiken.

Link to comment
Share on other sites

Richard, ik ben wel benieuwd wat Dowding zegt over gevaren voor het milieu door overbemesting door compost.

 

Ik snap dat risico door teveel compost nog niet helemaal, want dat zou toch betekenen dat een rijpe composthoop - oftewel een klein stukje grond waar een giga teveel dikke laag compost op ligt - ook slecht zou zijn voor het milieu. Maar hangt dat dan weer niet af van de stabiliteit van de omgeving? Een bos waar herfstbladeren en ander spul ergens op een hoop zijn gewaaid en waar dus ook een soort dikke composthoop ontstaat heeft daar toch geen problemen mee?

Link to comment
Share on other sites

Het is ook schadelijk voor planten. Op dit moment geen tijd om uitgebreid met uitleg te reageren en daarom een link naar deze Canadese website van Robert Pavlis, iemand die zeer degelijk onderlegd is.

Op kleine nuances ben ik het niet steeds met zijn voorstelling van zaken eens (want de exacte waarden waar vanuit hij rekent, kunnen nogal afwijken en indringing/uitspoeling is erg afhankelijk van bodemtype en zal op lichte gronden of vochtige gronden aanzienlijk groter zijn dan in zijn voorstelling) maar de grote lijn van zijn verhaal over waarom te veel compost schadelijk is voor planten is zeer duidelijk....ze worden vergiftigd, met name door een overmaat aan fosfor.

 

http://www.gardenmyths.com/compost-is-it-poisoning-your-garden/#more-3350

 

@ Pippi. Het antwoord op jouw terechte vraag is enerzijds dat het zuiver plantaardige materiaal in compost, minder snel tot overbemesting zal leiden. Ten tweede is een geleidelijk gevormde strooilaag geen compost, maar vindt er wel permanente humificatie plaats....hoewel humus in eigenlijke zin niet bestaat vormen er zich op den duur geleidelijk nog stabielere verbindingen. De hoeveelheid materiaal die in een zeer dikke laag compost zit is veel groter dan een meter opgewaaide bladeren in de natuur...en zelfs dan zou die natuurlijke overbemesting een zeer plaatselijk verschijnseltje zijn. Ten vierde zal in een langdurig opgebouwde en niet echt verstoorde laag ook een bodemleven tot ontwikkeling komen en een vegetatie die gebruik maken van en goed floreren op een dergelijke bodem.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Dat is een interessante link, weknow, dankje!

 

Ik vraag me af of je hieruit zou kunnen concluderen dat je eigenlijk moet streven naar alleen eigen compost, en dus niets van buiten af op je grond brengen (is ook een permacultuurprincipe, dacht ik), en welicht ook zoveel mogelijk aan 'chop&drop' doen. Want dan kan je toch feitelijk nooit overbemesten?

 

Ik zet trouwens ook wat vraagtekens bij de cijfers die hij noemt, die wijken bijvoorbeeld compleet af van het overzicht van Diana:

http://www.mooiemoestuin.nl/wp-content/uploads/Meststoffen-in-pdf.pdf. Ligt de waarheid dan ergens in het midden?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Mijn volkstuinvereniging heeft het onzalige idee opgevat om de compost pas volgend jaar februari te laten bezorgen, zodat iedereen tijd heeft om eerst te spitten.

 

Er zit dus niets anders op om in elk geval voor de stukken tuin waar in maart al dingen worden geplant/gezaaid dure zakken bio-compost te kopen (ik vond gelukkig wel een adresje in de buurt via de Makkelijke Moestuinsite). Daar waar de hoofdteelt later valt kan ik misschien in februari nog wel karton-verenigingscompost-mulch doen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Liever niet, als je de compost krijgt dan is het nog lang niet uitgerijpt, en dan kiemt het zaad slecht en kleine plantjes hebben moeite met aanslaan.

Als je de compost nu opbrengt dan heeft het de winter de tijd om uit te rijpen, en zal het in het voorjaar mooi vruchtbaar zijn.

 

Peter.

Link to comment
Share on other sites

Als je de compost nu opbrengt dan heeft het de winter de tijd om uit te rijpen, en zal het in het voorjaar mooi vruchtbaar zijn.

 

Klopt dit wel, Peter? Compost rijpt niet zozeer in de tuin. Compost moet best "rijp" (= stabiel geworden + benodigde stikstof uit groen verbruikt zijn en omgezet) als je ze opbrengt. Dingen maar laten verteren in je tuin (en dus ook niet rijpe compost) levert geen compost, aangezien alleen vertering gebeurt en nauwelijks opbouw van stabiele verbindingen...groot deel voedingstoffen spoelt dan uit of vervliegt.

 

Overigens wel prima om compostlaagje als mulch in het najaar of de late winter al op te brengen...en dat kan ook goed omdat in stabiele en rijpe compost nauwelijks verlies optreedt. Het beschermt je grond en neemt (in tegenstelling tot een andere mulch) wel warmte op vanwege zwarte kleur. Ook stimuleert het al vroeg het bodemleven, waardoor alles beter/vroeger op gang komt.

 

Je kunt compost natuurlijk pas gebruiken als je het hebt. Was het probleem van Pippi niet dat ze er niet eerder over kon beschikken? Logisch om het dan nog op te brengen als je het wel hebt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij zorgt het bodemleven er voor dat je compost rijp wordt en bruikbaar voor je planten.

 

De compost die je krijgt is meestal nog een dampende hoop, en is helaas niet bruikbaar, behalve in een zeer dunne laag, en liefst door de grond gewerkt.

Dit seizoen is in het voorjaar ongeveer half Maart, op de tuin tegenover mij een laagje compost gelegd van ongeveer 4cm dikte.

De tuin was behoorlijk schoon omdat die mensen wel gespit hadden.

Vervolgens werd de meneer ziek en is het hele seizoen niets met de tuin gebeurd, pas in de loop van Augustus kwam het onkruid goed opzetten.

De compost had dus het grootste deel van het seizoen nodig om vruchtbaar te worden.

 

Peter.

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij zorgt het bodemleven er voor dat je compost rijp wordt en bruikbaar voor je planten.
schreef gewoon Peter.

 

In je composthoop/bak zijn andere (micro)organismen aan het werk dan in je bodem!

 

In de composthoop wordt - mits goede verhoudingen, voldoende vocht en lucht - afgebroken en tot nieuwe verbindingen opgebouwd, door bacteriën, schimmels, insecten en ander grut dat daar in gespecialiseerd is.

 

Deze verbindingen worden - mede als voedsel voor weer andere (micro-)organismen in de bodem, maar ook in symbiose met planten - zeer geleidelijk weer deels ontbonden in vormen die voor planten eventueel opneembaar zijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

De compost die je krijgt is meestal nog een dampende hoop, en is helaas niet bruikbaar, behalve in een zeer dunne laag, en liefst door de grond gewerkt.

 

Als de compost die je krijgt dampt, dan is ze zeker nog helemaal in de beginfase....moet nog ontbinden en stabiliseren...is ze onrijp en niet volledig verteerd. Klopt dat die compost dan nog weinig groei toelaat. (Mijn advies met compost die ik hier soms op de milieustraat krijg en die ook nog warm is en niet lekker ruikt is, om ze eerst een half jaar te laten opnieuw biologisch tot leven te laten komen. Ze is biologisch dood....je zult er weinig micro-organismen in vinden want die overleven die temperaturen niet. De processen waarmee ze gemaakt wordt in verschillende installaties zijn geheel andere dan als je zelf compost maakt). Eenmaal op de grond of nog eventueel bovenin de grond (zuurstof is nodig!!!!) zal deze organische stof (is ze vergist? Onder druk gemaakt? Versneld gemaakt in grote installaties) veel langzamer dan rijpe eigen compost!, pas heel geleidelijk door het gewone bodemleven overgenomen gaan worden...... Organische stof is altijd nuttig, maar dit spul is anders (en ik denk minderwaardig) aan de compost zoals je ze zelf kunt maken. In ieder geval - zoals je ook zegt - ongeschikt om direct in te zaaien of in te kweken.

 

Dit spul...ik ga er maar van uit dat we iets soortgelijks bedoelen...zal als je het in het najaar opbrengt bovenop tegen het nieuwe seizoen (je bent dan een maand of 5 verder) inderdaad wel langzaam gaan werken. Ik haal het met aanhangers vol, voor aanleg en onderhoud van de bostuin, waar ik op een enorm gebied langzaam een vruchtbaardere bodem wil bouwen. In mijn eigen moestuin aan huis mijd ik het en kan ik voorzien in voldoende compost door het zelf te maken.

 

Ik heb nog te weinig kennis van dit soort "milieustraat-compost" om een definitief oordeel te vellen. Voorlopig denk ik dat het als extra koolstof = organisch materiaal zeker nuttig is (en een zinvolle vorm van recycling van organisch materiaal dat beter niet verbrand wordt....dus daarin zit al heel veel winst w.b. CO-2 uitstoot). Maar ik heb toch ook wel wat reserves als ik het vergelijk met de compost zoals ik die al veel langer ken en - net als vele anderen - maak. Los van hoe het zo verstandig mogelijk te gebruiken, waarover we het nu hebben....zou ik heel graag eens een vergelijking willen zien naar de mate waarin het echt "compost" is, in de betekenis van dat er ook de zo gewenste stabielere organische verbindingen in opgebouwd zijn + wat de uitstoot aan ammoniak en fosfaten en CO2 is tijdens de productie hiervan.

 

Beide wordt het "compost" genoemd....gemaakt van organisch materiaal, maar is het wel hetzelfde?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Ik ga er vanuit dat als ik biologische groencompost koop, die wel direct bruikbaar is toch?

 

Ik heb trouwens even terug gekeken, en afgelopen jaar heb ik laatste stukje van de achtertuin eind februari nog van karton - compost - stro voorzien. En daar zijn vervolgens de aardappelen, doperwten en later ook de bonen gezet, en dat deed het allemaal best. Ik vond toen nog wel hier en daar wat halfverteerde stukken karton, maar het kan dus blijkbaar wel zo laat nog.

 

Maar ik doe het veel liever eerder. Als het eind december niet hard vriest (dat schijnt geen goed moment te zijn om de bodem te bedekken?) en ik kan dan aan de slag op de volkstuin, scheelt dat twee maanden voor die grond. Dus ik blijf bij mijn eerdere plan; ik koop binnenkort alvast wat 'dure' compost die ga gebruiken voor de bedden in de volkstuin die het eerst beplant gaan worden. De overige bedden moeten het dan voorlopig maar even doen met alleen karton en een laag mulch, die ik er dan in februari even vanaf veeg om de volkstuincompost aan te brengen.

Link to comment
Share on other sites

Ik krijg via de vereniging dus groen compost, en dat werkt dus nog niet zo snel als ik naar de buurman zijn tuin kijk.

Gelukkig ging het bij jouw wel goed.

Ik heb het dus begin november er al opgelegd.

 

Je kan eens kijken of je het bij de compost fabriek in de buurt kan krijgen, dan is het niet nodig om de dure zakken te kopen.

Ik kan bij de purva die het groen afval verwerkt het hele jaar door gratis afhalen, ik moet wel zelf de aanhanger vol scheppen, of de zakken en die dan meenemen in de auto.

 

Peter.

Link to comment
Share on other sites

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Peter, het is wat weknow zegt, die goedkope compost uit GFT is toch wel iets anders dan eigen of bio-groencompost.

 

Ik heb trouwens juist niet de indruk dat goeie compost langzaam resultaat heeft, ik heb bijvoorbeeld een randje naast de schuur waar de tegels niet goed pasten, en ik een paar handen eigen compost op het bestaande zand heb gegooid en er vervolgens planten in heb gezet, en die gingen als een tierelier.

 

Ik las ook ergens dat eigen compost minder voedingswaarde zou hebben dan commerciële compost , nou dat geloof ik dus echt niet. Ik denk best wel na bij wat er in de compostbak gaat, en wat er uiteindelijk uit komt is helaas niet veel, maar het voelt en ruikt geweldig.

 

En als jij er in november goeie compost op hebt gegooid, dan moet dat volgend voorjaar toch helemaal goed gaan?

 

In elk geval, bij tijdelijk gebrek aan goeie groencompost of eigen compost haal ik toch liever een paar dure zakken bio-compost dan een lading onherleidbare gratis compost.

Link to comment
Share on other sites

De GFT compost die wij hier kunnen kopen van de provincie is sterker van voeding (stikstof) dan diegene die je zelf maakt. Is ook logisch aangezien de compostering bij hun gecontroleerd en zeer vlug verloopt terwijl dit bij thuiscompost een langzamer proces is waarbij er dus ook voedingsstoffen verloren gaan. Anderzijds zitten er wel kleine, plastieken deeltjes in doordat niet alle mensen goed genoeg sorteren.

Link to comment
Share on other sites

wekwow, de omzetsnelheid is toch ook afhankelijk van de [bodem ] temperatuur. Als de bodem is afgekoeld gaat ook het bodemleven op een laag pitje,toch.

Enige jaren geleden heeft er in ekoland een onderzoek gestaan over het nut van groenbemesters als vang gewas. Zolang de grond warm is heeft het nut maar bij een volledig afgekoelde bodem was het nut vrijwel nihil.

Zodra de "beestjes" de humus deeltjes hebben opgesmikkeld en daarna doodgaan, dan pas komt de voeding vrij in het kort gezegd en kort door de bocht.. Althans volgens een landbouw student. En hoe warmer het is hoe actiever de"beestjes"denk ik dan.

Zoals eerder al een keer aangegeven ben ik vaak gedwongen om de composthoop voor de winter uit te rijden, gewoon plaatsgebrek dus.

En inderdaad zit er dan nog veel ruw matriaal bij zoals takjes enz. En in het begin van de lente is er nog weinig verder verteerd. Pas in de zomer zie ik de vertering voltooien.

Er moet gezegd worden dat het uitrijden gebeurd onder bomen en op gras waar de bomen in staan.

Een ander punt is het omgooien van de hoop, na tig keer heb ik het wel gehad.

Er gaat niets boven een goede composthoop maar soms doe ik wel eens wat water in de wijn, is beter voor rug.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link to comment
Share on other sites

Is ook logisch aangezien de compostering bij hun gecontroleerd en zeer vlug verloopt terwijl dit bij thuiscompost een langzamer proces is waarbij er dus ook voedingsstoffen verloren gaan.

 

Dit is NIET logisch.

 

De zeer snel beschikbaar komende stikstof is dan NIET biologisch gefixeerd ( = stabiel geworden = opgeslagen) zoals in goed gemaakte compost...ze vervliegt dan dus snel of spoelt uit. Ik lees hier dan dus een argument tegen dit spul....tenzij je compost wil zien als een soort snelwerkende mest (wat het juist niet is).

 

Blijf wat gereserveerd over dit spul omdat ik het procede (of zijn het meerdere?) niet ken. Ik zie (1) dat het warm is (hetgeen kan wijzen op onvoldoende echte vertering), (2) kurkdroog en nauwelijks water opneemt gedurende eerste maanden, (3) (nog) geen leven bevat en (4) soms stinkt + (5) dat in een dikke laag die je snel toepast gedurende langere tijd weinig goed groeit en zaden niet kiemen........ Dat zijn algemeen eigenschappen die ik van "echte" compost niet ken (of die duiden op dat ze niet goed is gemaakt).

 

Een meting van voedingstoffen zegt me heel weinig op zichzelf omdat het eerste doel ervan niet de directe bemesting is, maar voeding en opbouw van een goed bodemleven dat voor voeding zorgt + aanwezigheid van stoffen helemaal niets zegt over de opneembaarheid ervan + omdat ik niet weet of en hoe het de bodem voedt.

 

Het enige dat ik weet is dat het een dosis organisch materiaal is en dat dat op zichzelf nuttig is.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

@ Windindewilgen

 

Probeer even in te schatten wat de clue is van je reactie.

 

Ik denk dat je vraagt naar dat ik beweer dat een laag (goed gemaakte) compost die je voor de winter aanbrengt, de bodem vroeger op gang brengt. Dus daar ga ik even op in. Voor de rest weet ik dat er veel verschillende praktijken zijn bij veel verschillende mensen, die ook ecologisch proberen te werken en was ik niet van plan om iemand de wet te gaan voorschrijven....dus (waarschijnlijk ten overvloede gezegd ) doe het op de manier die jou goed lijkt

 

Maar groenbemester (vers groen materiaal, dat al verterend wat stikstof afgeeft en - zij het deels, de rest verdwijnt in lucht en bodem - beschikbaar voor een gewas) inbrengen is iets heel anders dan compost opbrengen.

 

Dus over al of niet biologische activiteit als het buiten koud is:

 

In de vergelijking die bijvoorbeeld Charles Dowding al jarenlang maakt tussen gespitte en ongespitte bedden, welke identiek worden verzorgd verder met compost, blijkt dat de winst voor niet spitten vooral gemaakt wordt gedurende de eerste maanden van het jaar. Zijn verklaring, welke ik heel plausibel vind, is dat in de met compost gemulchte bedden het bodemleven eerder op gang komt en de voedende/verzorgende rol voor planten daardoor dus eerder op gang komt. Hou dat idee vooral vast: een bodem met een goed gevoed en ontwikkeld bodemleven, neemt de zorg voor groei van de planten op zich. De taak van de tuinier is dus niet om zijn planten te mesten (voeden) met stofjes, maar om zo veel mogelijk te zorgen voor een gezonde bodem. Het is een heel andere manier van kijken en van handelen in je tuin: bodem staat voorop, de rest is bijzaak.....wordt vanzelf - als het goed is, maar heb daarover geen fundamentele twijfels meer - geregeld door die bodem.

 

Overigens is het gekend dat schimmels, met name ook bodemschimmels en mycorrhiza's, bij lagere temperaturen tot rond het vriespunt actief zijn/blijven.

 

De afbrekende composthoop/bak, mits voldoende vochtig en evenwichtig samengesteld en voldoende groot, kan op zichzelf zorgen voor nogal wat warmte en zal vrij onafhankelijk van buitentemperaturen doorwerken. Dat is ook mijn waarneming steeds geweest....het gaat wel verder...misschien wat langzamer, maar nooit gezien dat het echt lang stilstond, zelfs niet bij strenge vorst. Die warmte die verterend materiaal maakt, is voornamelijk door het aandeel groen....bacteriën die actief zijn, produceren warmte.

 

Ik zou de oorzaak van stilstand dus zoeken bij voldoende vocht en een min of meer goede verhouding bruin:groen....iets van1:1 tot 2:1 is goed. Moestuin is 1:1 beter; voor vaste planten is 2:1 gunstiger omdat het meer voedend is voor schimmels.

 

Wat ik zelf wel zie als een beperkende factor is in de vlotte omzetting, dat het onvoldoende vochtig is (wind, zon, uitdroging, een dunne laag).....een bladlaag tussen de bomen knispert, zeker bovenop, lekker = dus droog. Uit ervaring weet ik dat vanaf maart zo een laag blad snel overgroeid raakt en rond juni is het meeste blad zo goed als onherkenbaar of verdwenen.

 

In de bostuin de laatste weken nogal wat bladeren van gras en paden verzameld (op de perken e.d. blijft het liggen) en gebruikt als bodembedekking of voor nieuwe aanleg + een bult van een 10 m3 gemaakt, waarin grasmaaisel van af de zomer gemengd wordt. Ik weet uit ervaring dat ik dit vanaf april/mei kan gebruiken....is dan zeker niet gecomposteerd, maar toch al behoorlijk aan het verteren. Op het gras ligt, ook afhankelijk van waar wind het naar toe waait, vaak al een dikke laag bladeren....de populieren verloren het al volop in september en de onderste lagen zijn op 2 a 3 maanden al behoorlijk aan het verteren (zodanig dat het al een behoorlijk verstikkende dichte laag vormt).

Gezien de grootte van het gebied ( 2 ha.) en mijn beperkte menskracht 1 a 2 dagen in de week moet ik me beperken tot een efficiënte aanpak, waarbij zo weinig mogelijk werk nodig is (schrijf jij eigenlijk ook) dus volgens het boekje compost maken is daar onmogelijk (doe ik in mijn moestuin thuis zeker wel) en tegelijkertijd wil ik wat ik er kan recyclen en gebruiken zo zinvol mogelijk inzetten....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

bedankt voor je antwoord. Had inderdaad de vraag niet helder gemaakt. De vraag had moeten zijn hoe bekijk jij het punt van bodem temperatuur in samenhang met mulch/compost enz in de winter.

Het punt van de bodemschimmels is ook intressant, hoe lang gaan ze door.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link to comment
Share on other sites

Vlaco:

Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van thuiscompost heel vergelijkbaar is met die van de GFT- en groencompost.

Enkele verschillen zijn wel:

 

Professionele compost is vrij van onkruiden en ziektekiemen. De composthopen op een professionele compostering zijn veel groter dan die in je tuin. Daardoor krijgt de compost soms warmer (tot 65°C). Deze hogere temperatuur zorgt voor ‘hygiënisatie’ van de compost. De ziektekiemen en onkruidzaden die in het tuinafval zitten sterven af door de warmte. Uit het onderzoek blijkt thuiscompost wel nog vrij veel onkruidzaden of groentezaden te bevatten.

 

De specifieke geur van professionele compost heeft ook alles te maken met de hoge temperatuur en de daaraan verbonden microflora die gedurende weken tot maanden de vertering voor hun rekening nemen. Ze zijn verschillend van de micro-organismen die in onze kleinere en koudere hopen het mooie weer maken. De welbekende ‘bosgrondgeur’ is een stof die geproduceerd wordt door één welbepaalde schimmel die leeft in de strooisellaag van het bos en in (kleine) composthopen. Bij de hoge temperatuur van een grote composthoop kan hij niet overleven. Gebruik je die compost in de bodem dan vermeerdert hij er zich snel wel in.

 

In je eigen compost, vooral die uit een composthoop of bak, geraakt gemakkelijk wat grond thuis. Deze grond zorg voor een verdunning van de compost. Jouw compost is hierdoor minder geconcentreerd dan professionele compost. Als je professionele compost gebruikt, denk eraan om die voldoende te verdunnen met grond. Goede verhoudingen zijn 1 deel compost en 4 delen grond of potgrond.

 

De kwaliteit van professionele compost is bovendien streng gecontroleerd. Vlaco vzw gaat op regelmatige basis bij de compostproducenten langs en laat de compoststalen analyseren. Vooraleer de compost verkocht mag worden moet zeker zijn dat de compost aan de strenge normen voldoet.

---------------------------------

Dat de compost van een professionele installatie meer voedingstoffen had, was de unanieme conclusie van verschillende VELT leden bij onze afdeling. Men raadde ons dan ook aan met minder compost te werken dan aangegeven in het VELT boek indien je de professionele compost gebruikt.

Link to comment
Share on other sites

Dank voor deze informatie, Simon!

 

Toch is de Vlaco-compost (op het oog vergeleken) niet dezelfde als wat er - althans hier in Zeeland - op milieustraten (dat heet in Vlaanderen: containerpark) voor het gratis opscheppen ligt. Het is zelfs niet zeker of wat in andere milieustraten in Nederland wordt verdeeld allemaal van dezelfde installaties komt en dus hetzelfde product is. Maar goed: het zal allemaal wel een vorm van "industriele compost" zijn. Ook onduidelijk is of wat we hier krijgen gemaakt wordt van GFT-afval of (alleen) van groenafval...de laatste mag in bioteelten gebruikt worden, de eerste niet.

 

In deze Velt-afdeling waren we het er over eens dat het wijs is om het spul dat we hier opscheppen voor gebruik eerst een half jaartje afgedekt te laten liggen.

 

De tuingrond-verklaring vind ik niet zo een heel plausibele voor dat die compost "sterker" zou zijn. Er zal wel eens een fractie grond meegaan dat aan plantenwortels blijft hangen, maar ik vermoed dat wie serieus compost maakt weet dat grond niet in compost thuishoort....ikzelf in ieder geval let er goed op. Dus als algemene uitspraak klopt dat niet zo.

 

Als de directe mestwaarde van industriële compost zo veel hoger ligt (?) dan moet dat liggen aan de uitgangsmaterialen, het gebruikte procedé en/of de mate waarin de compost is uitgerijpt. Als je compost ziet als organische stof die als "bodemverbeteraar" (dat is ze ook wettelijk gezien...dus mogelijk richt Vlaco zich daar ook op), dan is de rijpheid van het product niet zo aan de orde. Dat onrijpe compost veel meer voeding afgeeft op korte termijn (en dus ook stikstof en fosfaat en misschien zelfs CO2 kan uitspoelen c.q. uitstoten) klinkt mij zeer logisch in de oren, aangezien juist de rijping zorgt voor de stabiele verbindingen en iets humus-achtigs (en de bodemopbouw die in ecologische kringen zo wordt nagestreefd). Door te rijpen worden o.a. de stoffen die nu snel beschikbaar komen gebonden in zeer geleidelijk vrijkomende chemisch-biologische verbindingen.

 

Het laatste woord zal er nog niet over gezegd zijn, maar ik vermoed dat wat door sommigen wordt aangeduid als "te sterk" in die industriële compost vooral een kwestie is van "onrijp" vanuit ecologisch standpunt. Het is ook niet zo dat wat je er in plant zou verbranden (dat zou het eerste waarneembaar zijn bij overbemesting...dus te voedingsrijk)...het probleem is dat zaden er in niet kiemen en planten aanvankelijk slecht groeien....dat effect zal inderdaad minder worden door het spul te verdunnen....maar dat is precies ook de reden waarom in de ecologische benadering gebruik van (op een enkele uitzondering na voor vruchtgewassen in bepaalde situaties) onrijpe compost wordt afgeraden. O.a. in het Velt-handboek wordt de oude kiemtest met tuinkerszaden ook aanbevolen als een manier om na te gaan of je compost voldoende rijp is....als tuinkerszaden snel en goed kiemen is de compost in orde.

 

Overigens: Zelfs in het extreme en onwaarschijnlijke geval dat de voedingswaarde van de industriële compost 4 a 5 x hoger zou zijn dan van huisgemaakte rijpe compost, zou ze nog ergens tussen een kwart en een derde liggen van de meest gangbare vormen van kunstmest.....

 

Edit: Nog even over het laatste zinnetje: Het is maar de vraag, als mijn veronderstellingen kloppen, of een lagere dosis toedienen van die industriële compost de goede manier is. Omdat onrijpe compost dan meer werkt als directe mest, verliest ze ook en heel snel een aanzienlijk deel van de voedingstoffen, aangezien die niet stabieler gebonden zijn. Hoe groot is dan de bijdrage nog aan de opbouw van bodemleven en een gebonden voedingsvoorraad (humusvorming) die je opbouwt, waarop de methode in het Velt handboek (in mijn ogen heel terecht!) inzet??

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Mijn eigen ervaringen (twee jaar compost nu) zijn voorlopig redelijk positief. Het gaat bij mij wel om een volkstuintje (120m²) waar geen bomen ofzo mogen komen. Zelf heb ik dus altijd te weinig compost. Ik gebruik deels mest, deels Vlaco compost (GFT) en nog een eigen compostvat en wormenbak. Ik vind bij mij allemaal de vormen van compost anders, ik vind zelf het verschil tussen mijn compostvat en wormenbak nog redelijk groot (wss doe ik wel te weinig bruin materiaal in mijn wormenbak). Industriële compost zal inderdaad afhangen van welke installatie men gebruikt en welke elementen gecomposteerd worden en dus overal ook iets anders zijn.

 

Ik gebruik het zelf niet als humus maar eerder als mulch. Ik "denk" (of misschien moet het "droom" zijn) dat mijn bodem er toch al op vooruit is gegaan (pure zandgrond) als ik vergelijk met diegene rondom mij. Ik hoop dat na een bepaalde tijd de industriële compost ook stabielere compost wordt. Bij mij kiemen er ook maar zeer slecht zaden in, ik zaai er nooit rechtstreeks in. Wel goed om de grond vochtig te houden en er kiemt maar zeer weinig onkruid in, wat me dus wel onderhoud bespaart. Ik gebruik het voornamelijk ook voor tussen de grote eters (kolen/pompoenen/courgetten/...). Ik vind het dan ook zeer mooi meegenomen dat er nog wat meststoffen inzitten. Het spijtige zijn de kleine, plastieken deeltjes die je er wel in tegenkomt.

Link to comment
Share on other sites

Vanwege dat plastic (en je weet niet wat er nog meer voor zooi in zit) haal ik niet die gratis of goedkope GFT-compost. Ik heb dus alleen nog maar ervaring (in de achtertuin) met eigen compost en zakken bio-compost van de Intratuin Ik zie in ieder geval wel heel duidelijk een verbetering van de grond. Onkruid - behalve wat (kweek)gras en balsemien (maar dat vind ik geen onkruid) heb ik nauwelijks.

 

Te weinig eigen compost is een universeel probleem, denk ik, Hoewel ik nu voor de achtertuin wel flink wat heb liggen dat hopelijk volgend najaar mooi gerijpt is.

 

Binnenkort gaat er dus gekochte compost op de volkstuin, en ik hoop wel dat ik daar in de loop van 2017 een lekkere hoeveelheid eigen compost kan maken. Ik heb daar twee grote bakken staan, wil er nog eentje bijzetten, en die moeten gewoon vol.

 

Wat ik me trouwens wel bedacht is dat de compostbakken in de achtertuin een veel gevarieerdere samenstelling hebben dan die op de volkstuin straks. Groente- en fruitafval, koffiefilters, theezakjes, af en toe een biologische bananenschil en in de herfst bijvoorbeeld heel veel notenschillen, dat krijgt de volkstuin straks niet of nauwelijks. Misschien dat ik daar af en toe thuis een zakje van opspaar en op de volkstuincompost ga gooien.

Link to comment
Share on other sites

Ook onduidelijk is of wat we hier krijgen gemaakt wordt van GFT-afval of (alleen) van groenafval...de laatste mag in bioteelten gebruikt worden, de eerste niet.

Alleen voor Zeeland: Ik vroeg dat aan de ZRD (Zeeuwse ReinigingsDienst) Antwoord (nog dezelfde dag!):

De compost die af te halen is bij de milieustraat komt inderdaad van groenafval. Deze is dan ook gecertificeerd.

Het gft-afval wordt ook gecomposteerd. De compost hiervan wordt vooral gebruikt in de agrarische sector.

 

Over dat slechte kiemen in industriële compost, dat schreeuwt om een testje, en vergelijk met eigengemaakte compost. Ga ik binnenkort doen, binnen, met tomatenzaden of zo. Dat wordt een apart topic.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...