BertPleizier Posted October 14, 2016 Share Posted October 14, 2016 Ik kan van een lokale boer 2 laadscheppen koemest krijgen voor de moestuin. Hij woont 2 km verderop en met de tractor wil hij de mest op de oprit scheppen. Is dit een goed idee voor de bemesting? Kan dat nu of is het beter in het voorjaar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 14, 2016 Share Posted October 14, 2016 Het beste laat je het een jaar "rotten" voor gebruik. Zeker als je ook milieubewust wil werken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Beter nu al laten komen. En vragen om zo oud mogelijk. Het is dan al een half jaar ouder als je het gebruikt.Op mijn complex wordt ook wel eens in het voorjaar mest in grote hoeveelheden gekocht en aan andere leden doorverkocht. Er zijn enkelen die het dan een jaar bewaren, maar de meesten gebruiken het direct. Het is dan wel aardig vers spul. Een wintertje laten liggen doet wonderen. En het slinkt enorm! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertPleizier Posted October 15, 2016 Author Share Posted October 15, 2016 Dat het beter is om geen verse mest te gebruiken wist ik inderdaad al. Het "probleem" is alleen dat ik midden in een woonwijk woon en een m3 mest een half jaar laten liggen vinden de buren niet zo leuk denk ik . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Sowieso is afdekken het beste, Bert. Anders veel uitspoeling en uitstoot van voedingsstoffen (en daardoor stank voor je buren). Het is de bedoeling dat het een soort vruchtbare compost wordt en dat gaat het beste als het vochtig blijft, dus afgedekt tegen uitdrogende wind of kletsnat makende regen. Als je een hele grote bak hebt of een flink zeil, dat je rondom verzwaart met wat tegels zullen de buren zich hooguit afvragen wat daar onder zou kunnen zitten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted May 25, 2018 Share Posted May 25, 2018 Ik heb sinds november een berg (biologische) koeienmest van de boer onder een zeil op mijn tuin liggen. Het zou oude mest zijn, alleen het was en is nu nog steeds een vettige massa zeg maar. Het is vrij nat en plakkerig en de slakken vinden dat prima.. Ik vraag me af of het niet te nat is en of ik dat zeil er niet beter even af kan halen? Of moet ik gewoon meer geduld hebben? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 25, 2018 Share Posted May 25, 2018 Als het oude mest is, en zo klinkt je beschrijving, dan had je die prima onder kunnen werken dit vroege voorjaar.Gebruik je de mest niet dan kan je die opslaan. Dat doe ik in een compost vak en dat trap ik goed aan zodat de zuurstof er uit gaat.De mest doet dan weinig en blijft goed.Paardenmest ' verdwijnt' voor de helft of meer bij opslag, koemest niet. Het is supermest omdat het langzaam afgebroken wordt en veel aan structuur verbetering doet. Omdat de runderen veel beter verteren is de mest ook rijker dan bijv. paardenmest. Het nadeel is dat er slecht aan te komen is met al die nieuwe stallen met drijfmest. Zonde dat je het niet gebruikt hebt.... Ik had ook nog oude koemest en heb dat uitgereden en de vochtige kluiten klein geslagen met de spitvork. Daarna alles gefreesd ( omdat ik helaas niet meer kan spitten). In mijn blog schrijf ik regelmatig over mest. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
AH84 Posted May 26, 2018 Share Posted May 26, 2018 Ik heb meestal koemest van 2 tot 3 jaar oud, is dan bijna vloeibaar.Werkt bijzonder goed.Ik breng het meestal op zodra het lukt rond januari of februari. Als het dun en meer dan een jaar oud is kan je het nog doen, maar verse mest is eigenlijk te laat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted May 26, 2018 Share Posted May 26, 2018 Oh, ik dacht dat het een soort fijne (droge) compost moest worden die zo uit elkaar valt. Dat is dus alleen bij paardenmest zo? Al ziet het er op de foto op je blog wel veel droger uit dan wat ik heb, Patrijs. Ik bleef er met mijn laarzen in vastzitten en ik moest oppassen om niet uit te glijden omdat er zoveel in het profiel van de zolen bleef hangen Kluiten klein slaan lukt ook niet, ook nu niet. Het heeft meer de structuur van een klompje hele natte klei. Ik heb wel wat gebruikt voor de pompoenen, ik vond dat die daar wel tegen moeten kunnen. Het zou me ook niet gelukt zijn om het nog onder te werken. Na november kon ik ook niet zoveel meer doen met een been in het gips en het bijbehorende zeer trage herstel met krukken enzo. Tja, volgend jaar beter, ouder is beter toch? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 26, 2018 Share Posted May 26, 2018 ouder is beter toch? Dat is met veel dingen wel zo, ik zie het maar als een compliment. Die mest op mijn foto's is zo droog omdat het al een maand op het land lag uit te drogen.Het kwam onder uit de mesthoop en zag er toen ook uit als klei.... Hier op de foto wordt er naar gegraven. Bij de oude mest is bijna geen stro meer te zien.Bij inerte opslag gebeurd er weinig.Ik breng het vochtig aan op het land en sla de grootste kluiten stuk.Bij de asperges heb ik het ruim voor ophogen aangebracht, in de hoop dat het uitspoelt en uiteenvalt door weersinvloeden.Helaas door vorst en droogte gebeurde dit niet, maar het wordt nu toch langzaam opgenomen.Het voordeel van koemest is dat het veel langer dan bijv. paardenmest zijn structuur behoud. Op zandgrond houdt het goed vocht vast. Ga je het volgende jaar spitten dan kom je nog kluitjes mest tegen, een mooie basis voor bijv. aardappels, die niet zo van de verse mest zijn. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts