Jump to content

Koemest van boer op moestuin?

BertPleizier

Recommended Posts

Het beste laat je het een jaar "rotten" voor gebruik.

Zeker als je ook milieubewust wil werken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Beter nu al laten komen. En vragen om zo oud mogelijk. Het is dan al een half jaar ouder als je het gebruikt.

Op mijn complex wordt ook wel eens in het voorjaar mest in grote hoeveelheden gekocht en aan andere leden doorverkocht. Er zijn enkelen die het dan een jaar bewaren, maar de meesten gebruiken het direct. Het is dan wel aardig vers spul. Een wintertje laten liggen doet wonderen. En het slinkt enorm!

Sowieso is afdekken het beste, Bert. Anders veel uitspoeling en uitstoot van voedingsstoffen (en daardoor stank voor je buren). Het is de bedoeling dat het een soort vruchtbare compost wordt en dat gaat het beste als het vochtig blijft, dus afgedekt tegen uitdrogende wind of kletsnat makende regen. Als je een hele grote bak hebt of een flink zeil, dat je rondom verzwaart met wat tegels zullen de buren zich hooguit afvragen wat daar onder zou kunnen zitten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 1 year later...

Ik heb sinds november een berg (biologische) koeienmest van de boer onder een zeil op mijn tuin liggen. Het zou oude mest zijn, alleen het was en is nu nog steeds een vettige massa zeg maar. Het is vrij nat en plakkerig en de slakken vinden dat prima.. Ik vraag me af of het niet te nat is en of ik dat zeil er niet beter even af kan halen? Of moet ik gewoon meer geduld hebben?

Als het oude mest is, en zo klinkt je beschrijving, dan had je die prima onder kunnen werken dit vroege voorjaar.

Gebruik je de mest niet dan kan je die opslaan.

Dat doe ik in een compost vak en dat trap ik goed aan zodat de zuurstof er uit gaat.

De mest doet dan weinig en blijft goed.

Paardenmest ' verdwijnt' voor de helft of meer bij opslag, koemest niet.

Het is supermest omdat het langzaam afgebroken wordt en veel aan structuur verbetering doet.

Omdat de runderen veel beter verteren is de mest ook rijker dan bijv. paardenmest.

Het nadeel is dat er slecht aan te komen is met al die nieuwe stallen met drijfmest.

Zonde dat je het niet gebruikt hebt....

Ik had ook nog oude koemest en heb dat uitgereden en de vochtige kluiten klein geslagen met de spitvork.

Daarna alles gefreesd ( omdat ik helaas niet meer kan spitten).

In mijn blog schrijf ik regelmatig over mest.

Ik heb meestal koemest van 2 tot 3 jaar oud, is dan bijna vloeibaar.

Werkt bijzonder goed.

Ik breng het meestal op zodra het lukt rond januari of februari.

Als het dun en meer dan een jaar oud is kan je het nog doen, maar verse mest is eigenlijk te laat.

Oh, ik dacht dat het een soort fijne (droge) compost moest worden die zo uit elkaar valt. Dat is dus alleen bij paardenmest zo? Al ziet het er op de foto op je blog wel veel droger uit dan wat ik heb, Patrijs. Ik bleef er met mijn laarzen in vastzitten en ik moest oppassen om niet uit te glijden omdat er zoveel in het profiel van de zolen bleef hangen Kluiten klein slaan lukt ook niet, ook nu niet. Het heeft meer de structuur van een klompje hele natte klei. Ik heb wel wat gebruikt voor de pompoenen, ik vond dat die daar wel tegen moeten kunnen.

Het zou me ook niet gelukt zijn om het nog onder te werken. Na november kon ik ook niet zoveel meer doen met een been in het gips en het bijbehorende zeer trage herstel met krukken enzo. Tja, volgend jaar beter, ouder is beter toch?

ouder is beter toch?

Dat is met veel dingen wel zo, ik zie het maar als een compliment.

Die mest op mijn foto's is zo droog omdat het al een maand op het land lag uit te drogen.

Het kwam onder uit de mesthoop en zag er toen ook uit als klei....

2017021811361550921517827688.jpg

Hier op de foto wordt er naar gegraven. Bij de oude mest is bijna geen stro meer te zien.

Bij inerte opslag gebeurd er weinig.

Ik breng het vochtig aan op het land en sla de grootste kluiten stuk.

Bij de asperges heb ik het ruim voor ophogen aangebracht, in de hoop dat het uitspoelt en uiteenvalt door weersinvloeden.

Helaas door vorst en droogte gebeurde dit niet, maar het wordt nu toch langzaam opgenomen.

Het voordeel van koemest is dat het veel langer dan bijv. paardenmest zijn structuur behoud.

Op zandgrond houdt het goed vocht vast.

Ga je het volgende jaar spitten dan kom je nog kluitjes mest tegen, een mooie basis voor bijv. aardappels, die niet zo van de verse mest zijn.