Jump to content

Compostvat keuze

KDC

Recommended Posts

Ik wil graag een betaalbaar, goed werkend compostvat van ongeveer 220 liter.

Graag met bodemplaat.

De bodemplaat zit er niet altijd bij en kan ik ook niet lis aanschaffen.

Wie heeft de gouden tip voor een goed compastvat met bodemplaat en met goede beluchting. Oh ja, ook niet te duur.

Ik wou deze kopen, maar deze heeft helaas geen bodemplaat:

http://www.tuinartikelen.nu/compostvat-220-liter.html?gclid=CL_KiOiP9M8CFdXGGwoddAcKxQ

Deze kreeg ik als alternatief voorgesteld. Heeft wel een bodemplaat, maar is deze niet wat te groot voor een kleine tuin? En is hij wel goed?

http://www.tuinartikelen.nu/compostvat-eco-280-liter.html?gclid=CPyvopCP9M8CFcsW0wod7IYB2A

Wie heeft de gouden tip?.

Tweede lijkt veel robuuster. Een rechthoekige met grotere deksel (opening om er in te kunnen, bijvoorbeeld voor omzetten) vooral is veel handiger.

Vind ze ook best duur.......

Je kunt voor minder slagen, vaak ook 2e hands. Misschien ook eens vragen op milieustraat of bij gemeente of zo?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Een bodemplaat lijkt mij handig; geen weglekken van voedingstoffen. Wormen en kleine beestjes hebben toegang. Ratten en muizen niet. Ik hoor het graag als jullie er anders over denken.

Ik vind ze ook duur. Maar ik wil wel een vat aanschaffen met goede beluchting. En ook met bodemplaat. En een kleintje van 220 L ongeveer is groot genoeg. Hebben jullie (goedkopere / betere) alternatieven die aan deze eisen voldoen? Zelf knutselen wil ik niet....

Wij betalen bij de gemeente (afvalophaaldienst IDM) 15 Euro voor een soortgelijk vat. Misschien is dit in Nederland ook?

Compostvat 15,00 EUR (incl. beluchtingsstok)

Inhoud: 280 l

Diameter bodemplaat: 80 cm

Totale hoogte: 94 cm

Ja 15 euro is een leuker bedrag. Diegene die je in belgie voor dat bedrag bij de gemeente kan aanschaffen is precies diegene van onderstaande link. En die kost hier toch 54 euro

http://www.tuinartikelen.nu/compostvat-eco-280-liter.html

En in het groen met een handigere deksel kost hij

70 euro

http://www.tuinartikelen.nu/compostvat-280-liter-beluchting.html

Als iemand mij kan helpen aan een goedkopere variant met dezelfde kenmerken die ik in NL aan kan schaffen; dan zou ik dat heel fijn vinden. Ik vind alleen maar dure. En de wat goedkopere hebben geen bodemplaat of slechtere beluchting zover ik kan lezen

Gemeenten in België (verschilt per plaats) geven subsidie om afvalstroom te verminderen c.q. kringloop te bevorderen (bijv. ook kippenhokken met 2 legkippen die niet meer rendabel zijn voor eierindustrie). De kwaliteit van de vaten is bovendien waarschijnlijk beter.

Was vroeger in Nederland ook. Een uitstekend kwaliteit compostvat voor 15 a 25 gulden in heel veel gemeenten. Ik heb er nog 2 van die in mijn verzameling compostvaten. Worden geregeld voor 5 Euro of zo nog 2e hands aangeboden.

Vaak (altijd?) moet je je voor aankoop ook identificeren als inwoner van de Belgische gemeente...hoewel dat in de praktijk niet altijd gebeurt. Een grootinkoop voor export, daarvoor is geen handelsverdrag afgesloten helaas dus...

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Een grootinkoop voor export, daarvoor is geen handelsverdrag afgesloten helaas dus...

He verdorie, ik zat al te kijken wat het vervoer zou kosten.

Maar KDC, wat weknow zegt, Marktplaats! Ik keek even en ik zag er al heel wat staan (inclusief bodemplaat) voor Belgische prijzen.

Superbedankt voor jullie hulp.

Ik wou dat ik in Belgie woonde (de rijke gemeentes dan).

Op marktplaats zijn zeker goede tonnen te koop. Maar op dit moment niet dichterbij dan 50 km. Het wordt dus een keuze om voor 15 euro + xxx euro benzine geld een tweedehandse te kopen. Of toch een nieuwe duurdere.

Aangezien het een verjaardagskado is voor 8.11, kan ik niet wachten op komende marktplaats advertenties. Dus ik denk er nog een nachtje over.

Dank jullie wel voor de info en de tips

Gemeenten in België (verschilt per plaats) geven subsidie om afvalstroom te verminderen c.q. kringloop te bevorderen (bijv. ook kippenhokken met 2 legkippen die niet meer rendabel zijn voor eierindustrie). De kwaliteit van de vaten is bovendien waarschijnlijk beter.

Hier betalen we 20 euro voor het vat en 5 euro voor de beluchtingsstok. Is niet afhankelijk van de gemeente maar van de intercommunale die het huisvuil verwerkt.

Heb ooit enkele jaren geleden ook eens gelezen van die kippen op voorhand te bestellen aan 2.5 euro/stuk dacht ik zonder hok . Zullen zelf vermoed ik niet meer betallen zeker met grotere hoeveelheden. En ze halen afval uit de vuilbakken . Dus gewoon rationeel denken .

Op een ander Nederlands forum las ik toen dat daar een vereniging bestond "red een legkip" Haalden dezelfde kippen op lieten ze een tijd bij hun lopen dat ze terug nieuwe pluimen hadden en verkochten ze voor de prijs van jonge kippen . Ja je had dan wel een legkip gered en daar speelden ze op in.

Was vroeger in Nederland ook. Een uitstekend kwaliteit compostvat voor 15 a 25 gulden in heel veel gemeenten. Ik heb er nog 2 van die in mijn verzameling compostvaten. Worden geregeld voor 5 Euro of zo nog 2e hands aangeboden.

Vaak (altijd?) moet je je voor aankoop ook identificeren als inwoner van de Belgische gemeente...hoewel dat in de praktijk niet altijd gebeurt. Een grootinkoop voor export, daarvoor is geen handelsverdrag afgesloten helaas dus...

Kippenhokken heb ik er nog nooit gezien.

identificatie is verplicht nu, zonder id check kom je er niet in & ik als antwerpenaar mag enkel in antwerpen naar het recyclagepark.

Ik heb deze zomer nog een compostvat gekocht en was idd 15 euro, men vertelde mij wel dat ze gingen stoppen met ze te verkopen.

Het is inderdaad een heel leuke prijs vergeleken met een kliko voor groenafval (kost 57.5 euro)

edit : beluchtingspook was inbegrepen