Berryfreak Posted January 22, 2017 Posted January 22, 2017 Zo bizar zijn die niet hoor, even rustig herlezen, je hebt bv het woord voorkomen al in de verkeerde context getrokken. Normaal gesproken wordt dood plantenmateriaal snel afgebroken door de aanwezigheid van zuurstof en de werking van bacteriën. Vooral bij hoge temperaturen en droge omstandigheden gaat de afbraak snel. Bij aerobe afbraak ontstaan dan water en koolstofdioxide. Bij de afwezigheid van zuurstof treedt echter anaerobe afbraak op, waarbij methaan ontstaat. In natte en vochtige omstandigheden gaat de afbraak langzamer dan de ophoping, waardoor veenvorming optreedt. (Wikipedia) Normaal haat ik het om wikipedia te copy pasten maar hiermee toon ik aan hoe simpel je zoiets kan terugvinden. De bosgrond heb ik al een aantal keer een hele uitleg over gegeven. En ja inwerken gaat veel sneller tuinaanleggers frezen die compost in voor snelheid en dus een luchtigere betere gedraineerde bodem. Bij klei is het probleem niet de vruchtbaarheid maar de drainage en lucht. Compost gaat de grond luchtiger maken en beter kunnen laten draineren in dit geval. Daarom is onderwerken belangrijk voor lucht en drainage en ook voor bodemleven op termijn te verbeteren een klein deel de compost maar grootste deel door drainage en lucht. Klei bevat allemaal kleine porien namelijk microporien. Zoals je weet heeft klei de kleinste korrelgrote... dus ook de kleinste holtes.. water komt voor in kleine holtes lucht in grootte... klei pakt dus best het water op... van de de verschillende bodemtypes... zie mijn eerdere post over gebruik klei in tropische regio's .. Dit is belangrijk omdat de meeste kleigronden vaak onderwater lopen en teveel water bevatten.. net zoals een moeras creëert dat luchtarme (anaerobe) omstandigheden die voor wortels en planten slecht zijn maar ook treed er dus turfvorming op bij onverteerd ingewerkt organisch materiaal (zie uitleg voordien). Quote
Berryfreak Posted January 22, 2017 Posted January 22, 2017 Pakjes verteerde compost was een voorbeeld je kan ze ook per bigbag of camion laten komen natuurlijk he... Quote
Bit Posted January 22, 2017 Posted January 22, 2017 Helder Berryfreak heel helder. Denk ook eigenlijk niet dat de meningen, gebaseerd op alle reeds gepasseerde kennis, zó ver uiteen liggen; kán ook helemaal niet, uit de aard der zaak. De meningen lopen wat uiteen over het hoe. Hoe een mooie vruchtbare teeltlaag te verkrijgen op het grondje waar je het mee moet doen. De éen spit zijn zware kleigrond elk seizoen weer: lekker zelf weten; lekker laten gaan.De ánder laat zijn grond met rust. Accepteert dat het jaren en jaren zal nemen om de verslempte laag klei opengewerkt zal worden door het bodemleven door toevoegen van massa's organisch materiaal. Ook zelf weten. Die tweede methode werkt ook prima ! Neemt meer tijd, maar dan héb je ook wat; er komt een echt práchtige teeltgrond uit voort. Zélf zou ik bij het beginnen van een tuin op dichte grond kiezen voor wél eerst spitten, zeker op klei, maar dan ook daarná nooit meer betreden. Verder jaarlijks toevoegen van bovenop van compost en eventueel mulch, geheel afhankelijk van je teelt. Op klei verder niet betreden dus, maar ook niet lopen rommelen in té natte of koude seizoen. Quote
Jane Doe Posted January 22, 2017 Posted January 22, 2017 Wij doen alles wat "verboden" en een zonde is Druk bezig met verhogen met moederbodem en compost, compost en vaste stalmest is een blijvende zaak. Quote
Jorg Posted January 23, 2017 Posted January 23, 2017 Berichten over de huggelbedden afgesplitst naar: ervaringen-broeibulten-hochbeet-hugelbett-t21581.html Quote
Richard74 Posted January 24, 2017 Posted January 24, 2017 Kan aan mij liggen maar ik snap geen fuck van het verhaal van Berry. Het komt op mij over als vrij old school, spitten en met kalk strooien enzo...Prima als dat je manier is, maar het verhaal komt ook over alsof dat de superieure manier is ten opzichte van mulchen met compost. Waar ik het natuurlijk volledig niet mee eens ben. Ik mulch nu een paar jaar, spit niet en mijn grond is top. Net als bij Jorg zijn er nu meerdere tuinders op mijn complex overgegaan op niet spitten en compost als mulch laag aanbrengen op basis van mijn resultaten en de staat van mijn grond. Er zijn mensen die dit al tientallen jaren doen, of het nu Charles Dowding is of die tuin met die moeilijke naam in Belgie. Sterker nog, Charles Dowding heeft in zijn eentje de norm aangepast..Zijn No dig methode is door Gardeners World magazine in maart 2016 geduid als 1 van de sleutelmomenten in de tuinwereld die het tuinieren voor altijd heeft veranderd. Opbrengsten zijn beter en de bodem is gezonder in vergeljiking met spitten. Dus, als je ding wetenschappelijke onderbouwing is, dan lijkt mij dat spitten absoluut niet meer nodig is. Het grappige is dat bij ons op het moestuincomplex spitten nog verplicht is. Voor maart moet elke tuin gespit zijn, ik geloof niet dat deze eis nog lang op de lijst blijft staan Quote
Berryfreak Posted January 24, 2017 Posted January 24, 2017 Sorry Richard, maar op posts zonder enige onderbouwing ga ik geen uitleg geven. Lees mijn vorige posts en onderbouwingen over spitten voor je iets zegt. Bij bodem en bemesting heb ik zowat een half boek vol geschreven over hoe het allemaal ineenzit en werkt.Zoals jij het voorstelt, simpel wat compost opgooien en klaar is Richard.. zo werkt het in de praktijk spijtig genoeg niet.Ik ga niet alleen in op bodemtype, pH, spitten vs frezen, voedingsstoffen, welke manier de pH verhogen... Compost en inwerking.... En zelfs kleigrond... Ga ook al in op zuurminnende gewassen en kalkminnaars en ga zo maar verder. Zelfs op hun voedingsbehoeftes. Kalken en voeding erop gooien hahaha, oooh, was het maar zo simpel. Of compost en klaar is richard Dan heb je wel heel weinig onthouden van mijn half boek dat ik hierover geschreven heb en mijn eerdere posts. Elke grond vraagt een andere aanpak en elke plant vraagt andere voeding en stelt andere eisen aan zijn bodem.Heb er wel iets meer over geschreven dan wat jij nu zegt, je hebt het volgens mij nog niet eens proberen te begrijpen of te lezen.Ook kom ik op de meeste vlakken overeen met de anderen maar verschillen de methodes een beetje, BIT heeft dit goed opgemerkt Quote
Richard74 Posted January 24, 2017 Posted January 24, 2017 Je mag het van mij zo complex maken als jij wil man, en ik kalk trouwens niet, ik doe mulchen met compost, en klaar is Richard dan inderdaad.. Succes met je boek. Quote
ADOPEG Posted January 24, 2017 Posted January 24, 2017 Berry, je zegt heel nuttige dingen in dit topic en noemt allerlei factoren die meespelen in de bodem. Ik vind het alleen jammer dat je zo statisch over de bodem spreekt, chemisch en technisch. Je noemt bijvoorbeeld weinig het bodemleven, dat dynamisch is en bodemcondities kan veranderen. Kun je dat niet bij je verhaal betrekken? Quote ~ Vita rosa est ~
Berryfreak Posted January 24, 2017 Posted January 24, 2017 Bedankt! Ik vrees dat als ik daarover begin Richard helemaal niets meer begrijpt (grapje) Nee, even serieus. Je hebt wel een punt. Alhoewel ik het verband van kalk en bodemleven en lucht / water toch wel af en toe aanhaal. Niet overal om de complexiteit en de text te beperken. Ik lach mezelf daar beetje mee uit dat ik zeg heb al halve boek geschreven.. Niet letterlijk nemen. Is waar, heb het minder over het bodemleven zelf. Meestal praat ik daar enkel over als het relevant is dus betrek ik het niet zo heel snel. Kan begrijpen dat het voor anderen niet zo direct iets is dat ze kunnen linken. Zal er op letten dan als ze nog eens iets vragen. Maar zo ga ik mijn half boek niet kunnen kleiner maken hoor Probeer mijn text nog vaak kort te houden ! Quote
Erny Posted January 24, 2017 Posted January 24, 2017 Uhum... dat halve boek over composteren en bodemverbetering heeft onze Weknow hier al geschreven... Steeds weer, en al jaren, bereid tot het schrijven van uitgebreide posts om het één en ander uit te leggen. In vergelijk daarmee ben jij hier op dit forum nog maar bij je Hoofdstuk 1 aanbeland (of ben je halverwege een heel dun boekje). Maar... even persoonlijk als meelezer: Berry, misschien kan je iets meer begrip en geduld opbrengen voor mensen die jouw uitleg en methodes niet direct begrijpen of een andere zienswijze hebben of het er gewoon niet mee eens zijn?Vind het jammer dat er zo af en toe een wat negatieve toon van je uitgaat terwijl je wel erg interessante materie aandraagt en veel kennis bijdraagt en daardoor een aanwinst voor dit forum bent. Quote
Jorg Posted January 24, 2017 Posted January 24, 2017 Het zit er denk ik ook een beetje in dat je een vrij dwingende vorm van schrijfstijl / discusieren hebt Berryfreak (althans dat komt zo over). Daardoor komt het ook over alsof je geen ruimte laat voor eventuele kritische of andersdenkende reacties op jou berichten. Dat je het waarschijnlijk niet zo bedoelt, is te zien dat we het in de berichten hierboven op heel veel punten eigenlijk gewoon met elkaar eens zijn. In andere bewoordingen hebben we het over (ongeveer) hetzelfde. En laten we nou juist niet vergeten dat er niemand is die alle waarheid in pacht heeft, we hier allemaal zitten om te leren en te helpen. Kritisch zijn op beweringen of resultaten zijn daarbij hoogst noodzakelijk, maar - en dat bedoel ik meer in het algemeen, forum breed - altijd vanuit respect voor (de standpunten) van andere forumleden. Ik kom later nog terug met een reactie op je laatste bericht. In het kader van voorgaande alinea snap ik dat je een aantal dingen wilt simplificeren om het begrijpbaar te houden, maar ik kan het niet met alles eens zijn wat er geschreven wordt. Quote
Bit Posted January 24, 2017 Posted January 24, 2017 Alles leuk en aardig Jorg, Heeft bijna niemand de waarheid in pacht .... maar ik wel hoor ! Quote
Berryfreak Posted January 24, 2017 Posted January 24, 2017 @Erny Bedankt. Het vergelijken van mensen mag je wel niet doen, je neemt dat van het boek weer veel te letterlijk Ik grap daarmee naar mijn lange en soms moeilijke uitleg die ik probeer te verkorten maar het gaat amper omdat het zo moeilijke materie is (Maar... even persoonlijk als meelezer: Berry, misschien kan je iets meer begrip en geduld opbrengen voor mensen die jouw uitleg en methodes niet direct begrijpen of een andere zienswijze hebben of het er gewoon niet mee eens zijn? Vind het jammer dat er zo af en toe een wat negatieve toon van je uitgaat terwijl je wel erg interessante materie aandraagt en veel kennis bijdraagt en daardoor een aanwinst voor dit forum bent. ) Als je mijn reacties had gelezen weet je dat ik erg veel respect opbreng voor mensen met argumentering. Als iemand roeptoept, of hoe noem je dat ook alweer BIT? Of zonder enige argumentering of kennis iets zegt of mij zoals PIPPI rechtstreeks aanvalt naar mijzelf toe dan durf ik wel is terug te bijten . Je moet het ook een beetje respecteren dat ik altijd reageer met een uitgebreide tekst en argumentering. Vaak zelfs met veel respect voor die persoon in kwestie. Als deze persoon geen respect daarvoor kan opbrengen is het maar normaal dat ik niet reageer of kort reageer Quote
Erny Posted January 24, 2017 Posted January 24, 2017 Haha, ja dat snap ik... En het omzetten van moeilijke materie naar Jip'nJanneke taal is waarschijnlijk niet echt gemakkelijk maar wel erg nuttig. Vind het altijd erg bewonderenswaardig als mensen moeilijke materie, waar ik geen (of basic) kennis van heb, kunnen uitleggen zodat ik het snap en er ook iets mee kan (ben dan ondertussen wel iets ouder en wijzer dan de voorgenoemde Jip en Janneke). Het verkorten hoeft van mij persoonlijk niet echt.. Zolang het maar overzichtelijk en navolgbaar blijft. Liever een heel lang, maar goed uitgelegd compleet, verhaal dan een kort, maar onbegrijpelijk of onvolledig, verhaal. Zelf leer ik graag wat bij dus: Keep the Knowledge coming! Mensen kunnen altijd om toelichting vragen van gedeeltes die de diverse petjes te boven gaan. En je kan ook eigen topics maken over de onderwerpen die jou aan het hart liggen en daar je kennis spuien zodat wij daaruit kunnen putten. Kan het zo uitgebreid als je zelf wilt. En het is ook nog eens beter terug te vinden dan wanneer het verstopt staat als reacties in allerlei topics. En je kan er zelf ook nog eens naar terugverwijzen als je ergens uitleg wilt geven. Quote
Johmir Posted February 5, 2017 Posted February 5, 2017 Het effect van vorst; in het najaar had ik met een grondboor een paar gaten gegraven. De dikke vette blauwgrijze klei die daarmee bovenkwam had ik op mijn grond gelegd. Gisteren was ik even op mijn tuin en toen bleken die vette kluiten compleet rul en kon ik het als fijn materiaal uiteen harken. Dit alles dankzij de vorstperiode van afgelopen week! Quote
Recommended Posts