Arie Posted June 20, 2011 Share Posted June 20, 2011 15jaar heb ik wortels verbouwd op zandgrond, hier kreeg ik altijd uitstekende wortels.ik verbouw nu 3 jaar wortels op veengrond vermengd met kleiNu zijn alle wortels misvormd zie foto.hoe kan ik dit voorkomen???waar ligt dit aan??? alvast bedankt voor uw reactie groet, arie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 20, 2011 Share Posted June 20, 2011 Volgensmij komt dat omdat de grond te compact is of te veel harde deeltjes bevat (zoals stenen) waardoor de wortelen gedwongen worden te splitsen. Afgaande op je verhaaltje zou het verschil met kleigrond en zandgrond daarmee te verklaren zijn. Klei is nu eenmaal wat zwaarder, misschien dat frezen helpt? Als ik het me goed herinner kunnen wortelen ook splitsen als de grond te rijk is, in het bijzonder als er mest is toegediend vlak voor het uitplanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arie Posted June 20, 2011 Author Share Posted June 20, 2011 bedankt voor je reactie De grond is los genoeg, daar ligt het niet aan.Zal volgend jaar een stukje van de tuin niet bemesten en daar de wortels verbouwen, kijken wat voor resultaat dat geeft.groet arie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanL Posted June 21, 2011 Share Posted June 21, 2011 HalloWortels wil bij mij ook beter op zandgrond als op veenderige grond. Volgens mij is het zaak dat wortels wat dieper moeten zoeken naar voeding dus wat dieper spitten en wat bemesten is ook beter. Verder scheelt het ook wel wat voor ras je zaait ,ik zaai meest Amsterdamse bak,dat is een langere bospeen. Zie de foto van mijn wortels op dit forum Gr JohanL de-tuin-op-groot-oever-t1207.html#p17352 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts