Jump to content

How to varken

Charly
 Share

Recommended Posts

Ja Oxygen. Hij ziet/ruikt Borg niet als vervelend ofzo. Hij raakt er eerder door in de war omdat Borg als 'niets' ruikt. Hij moet er wat mee, maar weet niet wat. En dan kiest ie (gok ik dan) eerder voor opdringerig achterna zitten en proberen te bespringen. En niet voor wegjagen of een beuk geven. Maar goed, we hebben zelf ook maar een paar Kune-beren gehad. Er kan van alles gebeuren

Tijdens het opvrijen duwt de beer steeds met zijn kop/neus tegen de buik/zijkant van de zeug en als ze dan blijft staan dan springt ie er achterop. Daar kan wel eens een slagtand wat schade geven.

Aha. Kijk dat is nuttig weer. Want dat van dat ruwe voorspel hadden we hier niet in het snotje en zouden we ons vast lens van geschrokken zijn. En proberen in te grijpen enzo. Maar als we weten dat het er (met mate) bij hoort, scheelt dat alweer bergen.

Ze zijn 'all settled' voor de avond. Borg en Dikkie liggen al op 1 oor. Beer is nog buiten. Hoop dat hij het bushokje acceptabel vindt voor de nacht.

Super design blijkt maar weer. Want we sleepten er zo eentje extra in de wei. Zoadat meneer er eentje voor zichzelf heeft.

We hopen dat hij dat inzicht ook heeft. Anders wordt het wellicht een wat onrustige nacht

wees bevriend met kleine dingen

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Wij hebben een bijzonder heerschap Beer hoor. Althans. Hij komt nog niet echt overeen met de verhalen. Zo hebben we geen angsten voor 'de beer is los', want hij is zoooo kalm en rustig. Echt een lieve goedzak. Wat we wel kunnen plaatsen is 'zo stom als het achtereind van een varken'. Borg en Dikkie deden dat niet opgaan. Maar Chipp compenseert dat ruimschoots, op een komisch oenige manier.

Hij eet wel als een tsja, varken. Want mijn hemel. Het gras gaat hard!!!

Bij het bijvoeren is hij zeker niet haantje de voorste en wordt er links en rechts eten van hem gegapt. Als hij dan een keer een duwtje met zijn snuit geeft, wordt er gegild, alsof ie ze levend vilt. Van borg zijn we dat wel gewend maar Dikkie is echt een bakvisje geworden met haar beer naast haar.

Op dat vlak trouwens nog zeer weinig tot geen ontwikkelingen. Ze staan soms wat in elkaars neus te blazen en er is een keer een door beer geïnitieerd snufje aan haar eh floefje waargenomen. Maar dat was het dan ook. Naar borg toe is hij nog steeds heel schappelijk ook. Iets te zelfs. Want borg kan alles maken, zonder represailles. Lijkt het. Nou ja. Fijn natuurlijk. Als het mot geworden was of naar oprij-gedrag was het allemaal een stuk lastiger.

Slapen doen ze apart. Dikkie en borg in hun bushokje en Chipp in het zijne. Dat past net, en dan kan er ook geen luis meer bij hoor!

We zijn een beetje aan het puzzelen met het groenvoer. Beer is hier nog geen week. En twee veldjes zijn al behoorlijk schraal. We hebben zeker nog 5 weken te gaan...

Op het geitenweitje is geen optie. Daar we inmiddels weten dat hij het concept eendenkroos niet snapt. ("Wat een mooi vlak grasve- whoeps!) Dus dat is echt te link.

Bovendien kost het eeuwen om hem de omheining terug in te lokken. Ik loop met een emmer brokken te schudden "Eujjjj. Voerrrr" 3 stappen mijn kant op, kijkt naar beneden: "Eujjjj. Klaverrrr" Gaat eten. Ik schud:

"Eujjjj voerrr", en dan het voorgaande proces weer. Duurt een half uur voor je em ergens hebt zo.

Maar het is een leukerd hoor. Hij vindt 'neus-boopen' erg leuk. Dus dat doe ik iedere dag wel een paar keer. "Booop!" Dan gaat die giechel open (mijn hemel wat een hooischuur!) en als ie kon giechelen, zou ie het doen. Boop-boop! (Tsjonge. Ik word een beetje infantiel van hem. Lees ik. Ach ja. )

De buurman heeft ze net zijn zojuist gesnoeide zeekool gevoerd. Ik hoop dat dat aanslaat bij de krulstaarten.

Hoewel trouwens alleen borg een krulletje heeft. De kunes doen niet aan krullen. Jammer. Het staat zo geestig.

Afijn. Ik ga even wat klaver knippen voor ze. Druppel op een gloeiende plaat. Maar alle beetjes helpen!

Hét is gebeurd

Ja nou. Ik was er niet bij.

Maar alle tekenen zijn er wel dat het net te voren even gebeurd is.

Alletwee een vochtige ehh achterkant, oh wacht bij Chipp de onderkant

Dikkie heeft een heel klein kuiltje (wondje) vlakbij haar bips. Even in de gaten houden.

Joepie!

Nu hopen dat het 'van de eerste keer raak' is enzo!

@Nassuada. 3 reguliere veldjes van 8 of 9 x 3. En 1 los 'reserve velsje' van ongeveer 3 bij 6.

Te weinig? Tsja. Voor 2 kune's niet denk ik. Voor een buldozerborg en vreetbeer is het erg aan de krappe kant.

Dus het hangt er maar vanaf wat je ermee wilt gaan doen, als in hoeveel kune's.

Waarschijnlijk weet je alles van de knor en de rand bij jouw varkens, maar ik las dit en dacht dat het misschien wel handig voor je kan zijn. Mijn knors is in elk geval een stuk verbeterd!

Hahahah Mellie wat een leuk lijstje!

Meeste kan ik wel plaatsen maar leuk om zo bij elkaar te lezen.

Wat ik nog mis als verklaringen bij lange gil is: ja ik jatte eten van onder je neus weg, maar dat betekent nog niet dat je me bijna dood moet maken (ook al raakte je me eigenlijk niet eens echt aan) en aanhoudend lang gillen: OEHOEEEEE!!! Wij staan hier en hebben jou gezien en het is vast wel ergens rond onze etenstijd! In ieder geval hebben we sowieso heel, heel, heel erge HONGER!!!

Dus helemaal ondubbelzinnig zijn ze niet

Het gaat hier verder goed. Weinig 'activiteit' meer. Beer is een goedzak, en vreet idiote hoeveelheden. Dikkie en borg stellen zich wat aan. Maar komen niets tekort.

Wel erg vervelend is dat Dikkie haar oorbel kwijtgeraakt is. Vast ergens tijdens een rondje tikkertje-voor-intimi kwijtgeraakt. Vooralsnog vermoeden we dat ie door de knorrepootjes diep de modder in gestampt is, want we hebben hem nog niet teruggevonden. Enfin. Ze mag toch nog even blijven. Dus met wat mazzel drijft ie ergens weer boven de komende dagen...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

fijn dat alle zo goed gaat

nu nog iets meer dan een week wachten en dan weet je of het gelukt is

l

voor een stamboom varken kan je dan ook meer vragen?

Mja daar heb je gelijk in Loes. Denk ik.

Maar ik ben nog niet in het stamboek-gebeuren gedoken. We hebben ook niet het plan om de biggen te verkopen. Hangt misschien een beetje van de worp af. 4 kunnen we prima kwijt. 10 wordt wel erg krapjes. Afijn. Nog eens goed over peinzen. Eerst dit hoofdstuk maar!

ik heb ook geen idee. bij honden en katten schiet de prijs omhoog zodra er een stamboom aanwezig is dus ik dacht misschien is dat bij varkens ook zo.

fijn dat alle zo goed gaat

nu nog iets meer dan een week wachten en dan weet je of het gelukt is

ik heb ook geen idee. bij honden en katten schiet de prijs omhoog zodra er een stamboom aanwezig is dus ik dacht misschien is dat bij varkens ook zo.

Ja! We hebben de datum omcirkeld. Vooralsnog trouwens geen antwoord van de kune club mbt registratie. 3 weken geleden gemaild. Weird. Nog maar eens proberen van de week.

De varkens vinden elkaar trouwens op dit moment minder lief. Dat komt door ons natuurlijk. Er is erg weinig gras. Dus ik denk dat ze wat interen op t vet op dit moment. En da's niet gezellig. Onderling merk je dat ook een beetje.

Beer is iets minder meegaand als er eten voor zijn neus weggegapt wordt. Zo kreeg Dikkie een haal over haar wang. Niet door de huid heen hoor. Alleen een beetje modder. Maar ze moest toch even bij me komen 'hangen' om getroost te worden. Al druk klagerig knorrigen. Wat ik vertaalde als 'niet aardig' 'deed toch niets' 'zie je nou' en meer gemummel. Na een minuut of vijf was ze weer bedaard en ging ze met wat meer afstand door met foerageren.

Borg heeft ook n auwtje opgelopen. Aan de bovenkant van zijn oren op twee plekjes schrammen. Tja. Dat komt ervan als je je onder het gaas probeert door te wurmen terwijl dat eigenlijk niet past. Hoe triomfantelijk hij je dan komt begroeten he, de eikel. "OEHOEHOE,

Het is me wéér gelukt!" Als ie zich nu stilletjes zou houden, hadden we het pas uren later ontdekt

Enfin. Oortjes houden we in de gaten. Met dit warme weer zijn vliegen zo vies actief.

Mijn lief had dankzij borg ook behoorlijk zeer. Bij het terug zetten van de raddraaier stapte mijn meneer over het toegangshek, terwijl borg probeerde dat toegangshek met een enorme

zwieper omhoog te peuren met zijn neus. En dan blijkt toch echt weer wat een kracht die knorren hebben neuswaarts zeg. Mijn hemel! We vermoeden wraak vanwege asdat mijn lief gelukkig wel heeft wat borg niet meer heeft. Maar even jodelen was er wel bij. (Oeps)

Beer heeft geen auwtje, maar wel een blauwtje vooralsnog. Dikkie mot nix van em hebben op dit moment. We hopen dat dat volgende week nog zo is. Dan mag Beer-meneer weer wieberen. Hoe lief hij ook is trouwens hoor. Echt. 'n Heer van een Beer. Maar we zijn niet berekend op full time mannelijk krulstaartig gezelschap, blijkt wel.

Nou. Ik ga even gras knippen en water geven. Beide knor-gebonden.

Aiiii. We vermoeden toch weer activiteit op komst. Beer snuffelde vandaag zeer geïnteresseerd aan Dikkie's ehh... aan Dikkie.

Nou ja. We wachten het even af. Maar we vermoeden dat t goed is dat we Chip nog even hier hebben gehouden.

Met het eten voeren we beide heren nu bij met brood. Dat maakt de sfeer onderling een stuk prettiger. Borg lag tegen beer aan te slapen twee dagen terug zelfs. Gemoedelijkheid alom.

Madame Dikkie is het uiteraard grondig oneens met deze regeling. Zij wil ook brood. Tenzij we iets heel lekkers anders hebben voor haar. Courgette vindt ze geweldig. Maar net met die planten hebben we dit jaar grote problemen (zul je altijd zien, vorig jaar niet weten wat je er in 's hemelsnaam nog mee moet, en dit jaar, als je erop rekent: haast nix!)

Dus soms heeft ze pech en moet ze het met een paar koolbladeren of tomatenkontjes of wortelloof doen. Dan gaat de gap-modus echter aan. En verbazingwekkend hoe slim ze dat doet en hoe vaak ze succes boekt bij de twee heren. Borg probeert ze gewoon aan de kant te beuken als hij zijn voorgevel te vol heeft gepropt en om te gaan eten wel een stukje brood móet laten vallen. En bij beer is ze nog veel brutaler: daar jat ze het echt bijna uit zijn mond weg. Al gillend trouwens Want ze weet dat ze over de schreef gaat eigenlijk. Enfin. Ik liet het een beetje begaan omdat ik feitelijk dacht dat t loedertje al biggetjes droeg, maar daar gaan we toch maar even wat strenger in optreden!

Ook hier weer een nieuwe episode.

We hebben ons hoofd gebroken over waar borg het beste te zetten bij berigheid Dikkie.

Nav Joriekes reactie dat het wellicht toch raadzaam was ze te scheiden.

Nou gisteren was Dikkie echt zo aanhankelijk als een pakje boter, mijn hemel!

Ze hing om beer heen als een krolse kat, snuffelen, schurken, poeren.

Zelfs bij borg probeerde de dat (geduw met snuit in 'buikstreek'), die reageerde nogal fel en probeerde haar in haar hoofd te bijten.

Borg lijkt een beetje in een moeilijke leeftijd te zitten. Hij is wat drakerig. Dat bijten naar Dikkie hadden we nog niet eerder gezien. En bij beer staat ie neus aan neus te kroelvrijen. Hij ging er gisteren echt een beetje tussenin zitten steeds.

Dus hebben we gisterenavond een oplossing bedacht: borg (uitbreker bij uitstek), kan niet in een aangrenzend veldje, dat trekt ie niet. Of beter gezegd: dat trekt ons hekwerk niet. We hebben hem nu in de werpstal opgesloten. Dat is een ruime paardenbox hoor. Maar we vonden het toch een beetje sneu voor hem.

Hij liep goed mee, al brood voerend. En lag vanochtend lekker te slapen.

Maar bij het uitscheppen van de drollen (ik wil niet dat hij in zijn eigen mest hoeft te liggen), probeerde hij mij toch ook te bijten.

Dat was niet handig, want ik had de het blik van de veger en blik in mijn handen, en ben niet van het 'eerst uitpraten', dus hij heeft een paar flinke lellen gehad. Nog niet echt met het gewenste resultaat, want vlak daarna probeerde hij het weer (meer behoedzaam nu, dat wel). Erg onprettig gedrag. Nog aan het peinzen hoe we dat een halt toe kunnen roepen, want dit mag niet gaan escaleren natuurlijk.

Inmiddels met wat groenvoer in de stal, vermaakt hij zich toch wel. Ik ga echter even niet alleen meer bij em in de stal nu. Het is toch een grote kerel hoor.

5180a72ac893976e56221c57b26836bf.jpg

cfb240d840c909fb3c7680ba526d001e.jpg

Wel heel schattig is dat beer en Dikkie direct bij elkaar in het bushokje gekropen zijn. En dat is echt een opgave, want beer pas er in zijn eentje eigenlijk nauwelijks in. Dikke wilde dan ook niet opstaan in de vroege ochtend, zal wel geen oog dicht gedaan hebben

Echter net vanochtend bij het voeren lijkt de ergste Lub voorbij... Dat zou echt balen zijn. Dat zou betekenen dat we er toch niet op tijd bij geweest zijn wellicht misschien... Ik houd ze vandaag scherp in de gaten en hoop er heel erg het beste van!

022349093551669a4b24fa9e52404929.jpg

He Loes,

Nou dat hopen wij ook zeg! Maar ik vrees er een beetje voor.

De eigenaar van Chip hoeft em zo nodig niet terug (er is nog geen nieuwe 'gegadigde dame') Ergens november was vroeg genoeg zei ie.

Snap ik wel, je moet zo'n beer toch apart houden van de dames als je niet steeds wilt dat er biggen komen. En bovendien weet deze meneer wat eten is trouwens hoor. Allememachies!

Enige vervelende is dat het dan steeds meer winter wordt tegen de tijd dat de wurmen komen. Nou is het een mooie geïsoleerde stal, met een betonnen vloer. Maar denk dat we toch ook een warmtelamp oid zullen moeten gaan aanschaffen, en en en... afijn. Ik noteer maandag over 3 weken in mijn agenda. Eens kijken wat er dan gebeurt.

En nog even denken wat we met borg doen in de tussentijd. Ik twijfel of we hem niet even moeten laten waar ie is, om Beer en Dikkie even echt de tijd voor elkaar te geven....

Als de baasjes van Chip hem nog niet zelf nodig hebben dan vinden ze het vast niet erg als ie nog bij jullie blijft voor alle zekerheid? Ze klinkt zeker super berig, hopen dat het nu wel is gelukt? En anders over 3 weken. Maar het gaat gebeuren hoor! Dikkie kan het, die heeft al heel wat biggen geworpen hier (zowel met de geboorte als wanneer ze ze zat was )

Over borg: balen dat ie pubert. Als je ziet hoe lomp ze op elkaar reageren, dan weet je inderdaad wat je te doen staat als ie nog eens lelijk doet tegen je. Je hoeft hem niet af te tuigen Maar hij moet wel even weten wie hier het oppervarken is in de groep --> Jullie. Geef er ook een grom bij, zeg hard 'nee', of iets anders van die strekking. Maar probeer daarna ook weer wat te kriebelen en praat dan lief als ie zich laat kriebelen.

Het is ook echt niet zielig om hem nu even een paar dagen apart te houden. Hij is de rest van de tijd een zwaar verwend varken, dus die paar dagen in een ruime stal zijn echt geen probleem voor 'the greater good'. Bekijk voor de grap even wat foto's van die roze varkens die massaal worden gegeten in Nederland, en hoe die op elkaar gepakt zitten. Die geen naam hebben, en geen persoonlijkheid (die hebben ze natuurlijk wel, maar niemand die er op let) en al helemaal niet van die lekkere broodjes elke dag

He Jorieke,

Dank voor je kennis weer. Geeft steun. (Niet dat we het nou zo moeilijk hebben hoor. Hahaha. Nee helemaal niet. Maar ja. Soms twijfel je toch een beetje over aanpak zus of zo)

We hebben alle vertrouwen in ons tuttebelletje hoor. Die wil wel!!! En wat je zegt: is het niet deze, dan is het wel de volgende keer. Goed om te lezen dat die warmtelamp niet nodig is! Dat maakt de zorg voor winterbiggen alweer een stukje minder. Desalniettemin zal het met groenvoer wel makkelijker zijn in het voorjaar. Maar goed. Bang voor verkleumde biggen zijn we bij deze niet meer!

Mbt borg. Hahahaha. Ik zie ons al grommend door de stal lopen. Oppervarken aan t zijn (Wat moeten de buren denken. Maar ach. Die hebben ons al tijden afgeschreven als zijnde van enig nut voor de mensheid, geloof ik )

Nee aftuigen is er niet bij hoor. Dan zou het wraak worden. Dat is het niet. Maar wel duidelijkheid inderdaad. 'Dit gedrag accepteer ik niet van je'. Hoop dat hij dat dan wel weer accepteert. Enzo.

Ja en je hebt gelijk mbt de naamloze roze fabriekslapjes. Dat zet zaken inderdaad in perspectief. Ik denk er nu wel over om borg tot en met de (mogelijke) eerst volgende berigheid daar te houden. Dus nog een week of drie. Maar goed. Dat bekijken we per dag even.

Er zit evt ook een weitje voor de werpstal nog waar hij in kan. Maar dat moeten we dan komend weekeinde eerst nog even verstevigen. En alle aardappels rooien die daar ook staan. Hoewel hij vast hoopt dat we er veel vergeten...

Enfin. Ik loop nog maar eens naar buiten. Eens kijken of Dikkie en beer nog wat aan activiteit doen (vieze gluurder ben ik eigenlijk! )

We gluren veilig vanaf een afstandje. (Uit het slaapkamerraam bijvoorbeeld) Om te voorkomen dat we ze storen omdat ze denken dat ze eten krijgen ofzo

En gisterenavond. Na een dag lang vertwijfeld wachten, (met name voor Dikkie, t arme kind) was het dan weer zover.

5a57a52f145447113851b51a52b0cee8.jpg

We hebben braaf staan wachten tot het allemaal weer decent was op t veld. Na afloop even gecheckt. Helemaal geen wondjes dit keer. Wel meer slordigheid. Als in, sjonge wel plastisch dit allemaal, veel meer geklodder - overal. Enzo. (Yuk)

Enfin. We hopen vandaag nog n keer zo'n plaatje te zien!

Datum staat iig alvast omcirkeld voor over 3 weken. Duimen!

Borg gedraagt zich verder keurig in de stal. Krijgt ook veel meer lekkertjes en aandacht, omdat we hem een beetje zielig vinden. Geloof dat hij het wel best vindt zo voorlopig.

Goede berichten hier dus!