Jump to content
windindewilgen

Krulziekte bestrijding bij perzik/nectarine

Recommended Posts

In het begin van deze thread werd gewag gemaakt van een prophylaxe tegen krulziekte.

Harms1 schreef: "Ik zou je in ieder geval aanraden om bieslook, knoflook of oostindische kers onder je perziken aan te planten..."

Waarop Windindewilgen een oproep deed aan éénieder die daar ervaring mee had.

Heb ik dat?  Nee!

Maar misschien kan het volgende filmpje daarmee helpen.

Aan het woord is Taco Blom , een gewezen fruitteler, die overgestapt is op voedselbos.

Op 23:17 minuten gaat het over de krulziekte, maar ik raad aan om vanaf 18:15 te kijken.

Daar komen ook de ui gewassen van Harms1 te sprake, echter als prophylaxe tegen schurft

Taco geeft ook aan waar  onder de boom geplant moet worden, en uit zijn verhaal komt naar voren, dat de werking pas na enige jaren gaat werken.

Hij geeft echter weinig voorbeelden van de gebruikte lipbloemige, alleen de Lavendel en tijm.

Of  munt, basilicum, echte marjolein, wilde marjolein, echte salie en rozemarijn als lid van de  lipbloemenfamilie ook werken, zegt hij niet.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

De perzik in mijn tuin (redwing dacht ik me te herinneren? gekocht 3 jaar geleden bij windindewilgen, het was toen een gokje hoe krulgevoelig deze was) heeft helaas veel last van krulziekte. Ik heb afgelopen winter de boom met houtas behandeld, maar het weinig blad dat hij maakt is allemaal aangetast, en veel takken  lopen helemaal niet meer uit dit jaar.

Ik heb nu de boom uitgegraven en onder de veranda (lichtdoorlatend) geplaatst. De druiven doen het daar prima en ik heb ergens gelezen dat perzik geen krul krijgt als ze onder een afdak staan, maar ik twijfel of de boom nog te redden is als ik zie hoe weinig blad hij maakt.

Is het nu beter om hem flink te snoeien, of kan ik hem beter zoveel mogelijk met rust laten op het moment? Ik heb de top er al uit moeten knippen omdat hij anders niet onder het afdak paste.

de abrikoos kioto die ik trouwens tegelijk met de perzik geplant heb, doet het wel fantastisch!

Edited by Marieken

ik heb al jaren lavendel naast de perzikboom staan, en de rosemarijn 5 meter verderop. Ik denk toch dat het tegenvalt, dat positieve effect. 

• Like 1

1 hour ago, Marieken said:

of kan ik hem beter zoveel mogelijk met rust laten op het moment?

Dat is de best wat je kan doen nu....

Mijn platte perzik heb ik pas omgezaagd, het was het 4e jaar op rij vol met ziekte en weer geen vrucht. Het scheelt weet uitzicht en heb ik plek voor een ander boompje. De Pêche de vigne heeft niet echt krulziekte maar zit wel volledig onder de luis. Dat is ook niet te best voor het blad van de boom, zie foto’s. Er is ook gezond blad maar de toppen zijn allemaal aangetast. Bijzonder om te zien dat er ook tientallen lieveheersbeestjes kwamen om zich voort te planten op de boom. D0C40B11-2301-424D-ADB3-7275860D6550.thumb.jpeg.eb3381e2024d6defe82dc326f5194332.jpeg

8EC399FE-6BF3-488D-B38A-B84BE362C6B5.thumb.jpeg.e665e1e42b2419c44b16e82c1a199d26.jpeg65967D89-15FD-4053-9DAF-33D0C9624D75.thumb.jpeg.5f576ffd5ca0011a38d22232ecc6c692.jpeg

BED70AFF-BEB0-4BD9-893A-B110EC01B8E4.thumb.jpeg.2e42ba091bdef3f9e047fc1f4c5e5e6c.jpeg

F8E57D15-E3D8-4B20-9516-2718CC13CF54.thumb.jpeg.af5a7a4c3f934b79516f028446891a3f.jpeg

BC3E5BA9-ECE1-44FD-9077-525C9C2D85F1.thumb.jpeg.8999af3c87fd4a93c76177afe9e32513.jpeg

In de bio perzikteelt werken ze veel met heermoesmulch om de boom te versterken tegen de cloche de pêche. Ik moet moeite doen dat te pakken te krijgen, hier in ons dal groeit het niet, maar tegen de heuvels van de Maas daar blijkt de grond zurig en vind je het wel. Heel erg trouwens. De vriend bij wie ik het haalde heeft in geen enkele van zijn perzikbomen krulziekte trouwens🧐

Net een nieuwe laag heermoes onder de boom.

4C69711A-C45D-4248-9AEE-3E0AA3D61730.thumb.jpeg.2f5901bb6e8a28e4712ecdf8fa3eb090.jpeg

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Op 12-6-2020 om 05:45, harms1 zei:

plek waar de perzikboom heeft gestaan géén perzikboom worden terug geplant

Datgene ik ook niet van plan, de pêche de vigne heb ik al staan. Ik wil er een Nashi plaatsen maar niet 123. Waarom OIKers?

Op 15-6-2020 om 05:13, harms1 zei:

link

Haha nee had ik niet gedaan, ik dacht dat het je onderschrift was. Ja ik zie het, maar ik mulch met heermoes, eens kijken of de oikers daar ook op wil groeien, ik heb nog wel plantjes.

Edited by appelvrouw

Appelmeisje, wat een mooie foto"s van perzikbladluis. Veel mensen verwarren het met krulziekte. Maar jouw foto laat heel mooi zien dat de bladeren ombuigen naar onderen. Bovendien worden meestal de toppen aangevallen.

Marieken, redwing is bij mij duidelijk veel minder vatbaar. Maar: het blijkt de laatste 2 jaar, na de zeer zachte winters, dat er iets vreemds gebeurd. 

Veel taksterfte, wat ook bij veel andere rassen voorkomt echter niet zo hevig als bij redwing. En dat zodra de knoppen flink uitlopen ze , niet verder groeien en vaak verdrogen.  Ze bereiken nooit het typische eindstadium van krulziekte. Oorzaak????

Nu is ook wat taksterfte, de dunne dus, redelijk normaal bij perzik, maar bij redwing...  Waarom lezen die bomen toch die boeken niet.

Het kan ook een micro klimaat factor zijn. Ik heb 2 jayhavens staan waarvan een redelijk wordt aangetast en de ander heel weinig. 

Op een andere plek staan ook nog een aantal jayhavens, windstil en vochtige atmosfeer, en die vertonen dezelfde kuren als de redwing.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

17 minuten geleden, windindewilgen zei:

Appelmeisje

🥰🤗

Jawel deze zelfgezaaide Pêche de vigne heeft vrijwel geen krulziekte dit in tegenstelling tot de platte perzik, nu omgezaagd. Inderdaad bezoekers zagen ook krulziekte in deze luis aandoening. In tegenstelling tot de krulziekte is de schade van de luis het hele seizoen gebleven. Lelijk en aangetast blad dat niet is afgevallen. Volgend jaar zou ik de luis wel graag wat vroeger bestrijden, als het kan zonder de lieveheersbeestjes te verjagen.

Het rare is dat bij mij iedere jaar een andere boom wordt aangetast door perzikluis. Het kan heel goed zijn dat je volgend jaar geen last heb. En dan bedoel ik de boom.

• Like 1

Is er iemand die ook maar enig positief effect - daadwerkelijk waargenomen - heeft bij het aanplanten van lipbloemigen, mierikswortels, knoflook onder de perzik? Is dit perzikras van zichzelf gevoelig of ongevoelig voor krulziekte? Staat de grote struik beschut of in de volle wind (zeewind). 

Ik wil gerust lipbloemigen onder de perzikken zetten, maar als het niks uithaald, dan is het nogal nutteloos en vooral kostbaar. Verder moeten het lipbloemigen zijn die in augustus bloeien en dan wordt de lijst van mogelijkheden al een stuk korter. Als ze in de wind moeten staan  dan moeten de lipbloemen ook winterhard genoeg zijn.

Ik heb alleen ongevoelige rassen staan, maar toch wisselt het ieder jaar hoeveel last ik heb van krulziekte. Als ik de krulziekte met een specifieke ondergroei onder de grote struiken nog verder kan laten afnemen, dan is dat zeker interessant. 

Edited by permanatuurtuin

1 hour ago, permanatuurtuin said:

mierikswortels, knoflook onder de perzik? 

Jaren zitten mierikswortels onder de perziken, geen nut van...

Op 13-11-2020 om 18:53, permanatuurtuin zei:

Is er iemand die ook maar enig positief effect - daadwerkelijk waargenomen - heeft bij het aanplanten van lipbloemigen, mierikswortels, knoflook onder de perzik? Is dit perzikras van zichzelf gevoelig of ongevoelig voor krulziekte? Staat de grote struik beschut of in de volle wind (zeewind). 

Ik wil gerust lipbloemigen onder de perzikken zetten, maar als het niks uithaald, dan is het nogal nutteloos en vooral kostbaar. Verder moeten het lipbloemigen zijn die in augustus bloeien en dan wordt de lijst van mogelijkheden al een stuk korter. Als ze in de wind moeten staan  dan moeten de lipbloemen ook winterhard genoeg zijn.

Ik heb alleen ongevoelige rassen staan, maar toch wisselt het ieder jaar hoeveel last ik heb van krulziekte. Als ik de krulziekte met een specifieke ondergroei onder de grote struiken nog verder kan laten afnemen, dan is dat zeker interessant.

Dit soort dingen wordt inderdaad beweerd en nagepraat en geloofd in o.a. permacultuurfilmpjes op Youtube e.d. Eerlijk gezegd word ik er vooral een beetje moe van. Nooit is duidelijk waar deze ideeen op zijn gebaseerd. Geen serieuze onderzoeken, laat staan meer wetenschappelijke aanpak of onderbouwing. Iedereen is vrij om te onderzoeken en proberen, daarvoor ruimte te nemen, maar dit soort mythevorming helpt niks verder en geeft de ecologische benadering binnen tuinieren en landbouw, die sommige permaculturisten lijken op te eisen als was het hun uitvinding, bepaald geen geloofwaardigheid. 

Als je een beetje kennis hebt van hoe dit schimmel, waarvan sporen al om wel in de lucht voorkomen, door nat najaarsweer infecteert en dat bijna alleen perzik en de gladschillige variant nectarine er echt gevoelig voor zijn, dan zou iemand die beweert er een oplossing voor te weten toch minstens iets meer moeten kunnen vertellen (minstens een vermoeden) van hoe het op deze infectiecyclus invloed heeft. 

Over het algemeen kunnen perziken niet zo goed tegen (koude, afkoelende) zeewind en zullen ze op beschutte plekken, waar meer warmte is, makkelijker dragen en rijp worden. Ik woon een 15 km. landinwaarts van de kust en heb daar altijd enkele perkels en perziken gehad. Sinds 8 jaar beheer ik op 1 km. van de kust 2 hectare met veel fruit en ook een aantal perziken. Ik heb de INDRUK (en niet meer dan dat) dat de perziken aan de kust aanzienlijk minder krulziekte laten zien dan bij mij aan huis. (De laatste uit mijn tuin staat overigens klaar om te verhuizen naar het voedselpark aan de kust). Op zich is de grond aan de kust (jonge zeeklie) minder goed voor perzik dan - na 30 jaar beheren op een manier die nu ineens permacultuur genoemd wordt - die aan aan huis. Ook ander fruit, zoals druiven, appels, peren doen het aan de kust niet minder als je kijkt naar allerlei schimmel-aantastingen. (Historisch gegeven is bovendien dat in Zeeland perziken kleinschalig werden  geteeld, hetgeen ook een aanwijzing kan zijn van dat de omstandigheden iets gunstiger waren...?) Ik zie 3 mogelijke verklaringen voor wat ik denk te zien:  

1. Dichtbij de kust hier in Zeeuws-Vlaanderen valt op jaarbasis aanzienlijk minder regen en zijn meer uren zon dan meer in het binnenland. De gemiddelde temperatuur is er overigens ook iets lager, maar de winters een stuk zachter dan overal elders in Nederland.

2. Meer wind geeft een gunstig (opdrogend) effect op gewassen, waardoor schimmels zich minder ontwikkelen. 

3. De ziltheid van de wind die vooral uit het westen komt heeft invloed op schimmels. 

Ook het verschijnsel dat de aantasting per ras en per jaar kan verschillen is een aanwijzing. Er zijn ongetwijfeld meer en minder gevoelige rassen (verklaringen daarvoor nog niet gevonden....welke factor bepaalt de weerbaarheid??????) maar uit wat ik zie en vooral ook hoor van andere fruitliefhebbers is het niet zo dat een ras dat het in het ene gebied zeer goed doet (weinig krul) in een ander gebied niet veel meer last kan hebben. Bovendien zijn de termen waarmee we erover praten en de precieze effecten van krulziekte op bomen (blad, hout, groei, vruchtzetting, vruchtontwikkeling) ook nog maar in grote lijnen bekend. Bovendien gaan er ook nog allerlei "waarnemingen" rond over krulziekteaantasting, waarbij andere ziekteverschijnselen foutief onder het kopje krulziekte worden gebracht. Wat ik hiermee wil zeggen is, dat we al met al nog heel veel over deze schimmelaanatsting kunen leren. 

Edited by weknow
  • Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dat lijken mij ook logischere redenen. Helaas woon ik ver van de zee, met ook enkele voordelen. Ik kan dus niet profiteren van de zeewind. De enige voordelen die de lipbloemigen... misschien zouden kunnen uitoefenen is dat de planten via de rhizosfeer stoffen afgeven die de gezondheid  van de perzik ten positieve beïnvloeden, maar wanneer het klimaat... ongunstig is dan is het twijfelachtig of dit echt een verschil zou kunnen maken.  Alle planten geven stoffen af via de wortels en vele ook via de bladeren. 

Als niemand heeft gemerkt dat het werkt dan is het ook niet interessant om het uit te proberen. Binnen de permacultuur heb je ook veel zweverige mensen. Ik hou mij zelf ook bezig met ecologische kennis (permacultuur) gebruiken om voedsel... mee te produceren, maar ik ga geen gekke dingen doen. Wel jammer dat het niet werkt, want dit zou niet veel werk zijn.

Edited by permanatuurtuin

Dit winterseizoen heb ik nog geen behandeling tegen krulziekte uitgevoerd.

Zou het nut hebben om met dit koude weer (overdag onder de 7°C) al te starten met een behandeling met Bordeauxe pap?

Deze vraag is voor yuras.

Hier in lelystad nog geen enkel teken dat de perziken ontwaken. Tot nu toe is januari gelukkig aan de koude kant en zo te zien, aan de lange termijn verwachting, blijft dit nog een tijdje. De goden zij geprezen. Scheelt weer werk, ik schat dat de eerste behandeling hier eind januari/begin februari zal plaats vinden.

Maar weersverwachting is altijd een beetje koffiedik kijken, zeker op de langere termijn.

Vorig jaar was het heel anders, eerste bespuiting op 12 januari na warme december en dito weer in januari.

41 minuten geleden, windindewilgen zei:

Weknow komt er even tussen 😁 om te zeggen dat hier in Zeeland perziken wel al vol dikwordende knoppen zitten en bij sommige bomen zelfs al de kleur van de bloemen te zien is.....Was tot voor een dag of 10 ook erg zacht. Nu vriest het ´s nachts soms en zijn dagtemeperaturen net boen 0 en staat alles stil....(gelukkig). Maar ja...je weet...ik spuit niet mee. 😉 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

1 uur terug, windindewilgen zei:

Vorig jaar was het heel anders, eerste bespuiting op 12 januari na warme december en dito weer in januari.

Was dat vanwege tijdsgebrek of Is er een goede reden om tot januari te wachten ondanks een warme december ? Ik heb begin december al een behandeling uitgevoerd en eind december nog een keer. Ik wil nog één behandeling uitvoeren zodra de temperatuur weer boven de 10°C komt. Voldoet dat  ?

Verder lijkt het me dat de knoppen zich nu al beginnen te ontwikkelen .

perzik4.thumb.JPG.791c32d3301f8f22c6ee1749207ef865.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

7 hours ago, windindewilgen said:

😀 Niet te geloven, maar ik heb nog NIET behandeld mijn perziken. En, lijkt me, blijven ze dit jaar onbehandeld. Hier ook geen opgezwollen knoppen, blijven nog in winterslaap.

Maar, als iemand van plan is om met BP te behandelen, is het, in mijn mening, beetje te laat. Het moet in december eerste keer gebeuren. Maar, gezien weersomstandigheden, kan nu, zodra het geen neerslag minstens 2 dagen voorspeelt is.  Dan bij begin van ontwakkeren van de knoppen (eind februari?) tweede keer behandelen...

Frans, begin bespuiting heeft ook te maken wat het middel is. BP kleeft vrij goed aan de boom, maar dat gebruik ik niet. Ik doe oa huishoudsoda zwavel en dat kleeft niet en spoelt dus snel af. Vandaar dat ik het gebruik en wacht totdat het echt moet. Iedere week later beginnen betekent voor mij minder werk.

Zie net dat de eerste knoppen van enkele rassen schoorvoetend wat beginnen te doen. De voorspelde vorst komt niet en ipv daarvan wordt het zacht met woensdag 10C.  Dus het seizoen gaat beginnen?  Enkel een probleempje, elke dag waarschijnlijk regen. Bij dit weertype is enkel begin houtas behandeling evt mogelijk. 

Ik hoop dat er deze week nog een droge dag komt.