henkg Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Bij een buurman staat een appelboom. Geeft veel, grote, maar zurige appels. Te zuur vinden ze, ze doen er niks mee. Boom moet maar eens weg. Tenzij ik misschien wist hoe te snoeien?Dat weet ik niet. Wel weet ik dat ie echt niet weg moet, want ik haal daar de appels voor mijn appelwijn.(zie: wijn-maken-t2506-120.html#p325946). Deze appelboom dus, achterin de kippenren (de soort is onbekend): Ik vraag nu nog even geen uitgebreid advies, wel heel graag een kort antwoord op de drie keuzes: Zo maar laten / goed (laten) snoeien / weg met dat ding, hoog tijd voor een nieuwe.Optie 3 zou ik heel jammer vinden, dan mis ik aanstaande herfst minstens 100 kilo gratis appels voor mijn appelwijn.O ja: een beetje van de wijn en appelmoes gaat natuurlijk terug naar die buren. PS. Ik zie nu dat de foto een mooi overzicht geeft van mijn externe oogstplekken 2016. Achter de appelboom het veld waar ik Agria raapte, rechts een klein stukje van het bramenbos van een andere buurman. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Ik zou deze boom goed laten snoeien... Kruisende takken weg, verticale takken weg, meer ruimte voor de zon en ... vogels - die moeten makkelijk tussen takken vliegen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berryfreak Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 (Geeft veel, grote, maar zurige appels) Als de appels al redelijk groot zijn dan zal snoei daar al weinig aan veranderen en lijkt het mij minder nodig.De smaak kan door snoei misschien iets veranderen, meer licht dus zoeter.Het lijkt mij een gigantisch werk om deze boom te snoeien, Om het werk te verminderen zal ik al eens enkele basisregels geven, zo moeilijk is het op zich niet. - Takken die groter zijn dan de helft van de diameter van de tak waaraan hij zit mag je wegnemen. - Verticaal groeiende takken moet je wegnemen.- Je moet zien dat er geen twee takken in elkaars weg komen te staan.- Apicale dominantie doorbreken bij de takken: apicale dominantie heeft te maken met de laatste knop op de tak. In het verkort, de laatste knop zal meestal uitlopen en dan krijg je dus van die lange takken. (Als je die langere takken dus inkort door de hoofdknop weg te nemen zullen ze kortere groei vormen en meer korte vertakking over de tak heen. Zo kan je ervoor zorgen dat de boom niet veel groter zal worden.En ook een beetje leiden naar waar je wilt dat een tak groeit door de laatste knop al naar buiten toe te zetten.) Best enkel terugsnoeien op eenjarig hout voor je appeltjes te behouden. Verder zou ik proberen vooral wat licht in de boom te krijgen. Slecht geplaatste takken wegnemen. Wegdoen lijkt me zonde van de boom, het is een mooie boom hoor hij ziet er mij enkel wat minder goed onderhouden uit... Zo mooie boom mag je zeker niet wegdoen. Dat duurt vele jaren vooraleer hij zo groot is. Zijn waarschijnlijk nog wel mensen die hier nog meer van afweten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Zeker laten staan. Mooi exemplaar, fors aan de leeftijd, maar niet te oud. Lang niks aan gedaan, kan goed wat beurten gebruiken. Ik zou kiezen voor voorlopig 3 beurten. Nú ( tussen nu en april ) te fors uitdunnen ( wat heel nodig is ) geeft een te stevige reactie. Moet gevolgd worden door een grotere beurt van de zomer. Die zomerbeurt is eigenlijk de belangrijkere. Dan volgende winter nog een lichte herhalng Boom kan je 'redden' van een vroegtijdige achteruitgang over een paar jaar. We hebben het dan dus over een broodnodige, weliswaar late, onderhouds -beurt , gespreid over 2 jaar. Mooie boom. Vanzelfsprekend ben ik te huur. Niet zelf gaan lopen klooien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
japie101 Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Ik zou met slechts enkele ingrepen (lees: zagen) de boom meer lucht en licht geven.Dus niet veel kleine takken zagen maar enkele hele forse takken er tussen uit, die voldoen aan de criteria zoals kruisend, te steil omhoog, slechte plekken, etc... Dan hou je een boom over die meer in model en evenwicht is, en die je in de zomer wat kunt bijwerken. Oh ja, laat me weten als je 'm om haalt, ik kan het hout wel gebruiken . Quote als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Mag ik meeliften op dit topic?Ik heb sinds ongeveer 4 jaar een kleinblijvende Jonagold in mijn voortuin staan. Ik had gedacht daar regelmatig aan te moeten snoeien, maar hij maakt helemaal geen nieuwe zijtakken aan...? Is dat normaal?De zijtakken die hij wél heeft, zitten deels op wat vreemde plaatsen (eentje vlak boven de grond) maar ik durf die niet weg te halen, omdat hij toch al zo weinig takken heeft...Overigens geeft hij wel elk jaar lekkere appels, afgelopen jaar ongeveer 15 stuks. Hoe kan ik deze boom het beste verzorgen, en kan ik hem stimuleren om meer een echte kruin te vormen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arjanmek Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Bio-fee, Ik vermoed dat het een jonagold met een trage onderstam is. En misschien is de grond niet vruchtbaar? De tak die vlak bij de grond groeid kun je gerust weghalen, het kan zelfs een loot uit de onderstam zijn. Als je deze laat zitten gaat de meeste groei hier naar toe. Advies van de grote appelboom, Zelf zou ik de appelboom uitdunnen. Ik lees dat iemand schrijft: de verticale takken weg halen. Dat raad ik bij deze boom af. Als je hier zoveel in gaat snoeien zorg je er voor dat de boom juist veel verticale takken maakt(waterlot) Wat is je probleem, word de boom te groot, of te onhandelbaar? Weet wel, als je eenmaal te veel gesnoeid hebt, blijf je snoeien en word het alleen maar erger... Dus niet meer dan 30 % uitdunnen Quote (moes)tuinieren op de mooiste manier https://www.facebook.com/natuurvanovervloed https://www.facebook.com/honingbes.specialist/Inmiddels zeer veel eetbare planten/struiken/bomen Maar nooit genoeg kennis en rassen Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Dank je arjanmek.De boom staat op arme zandgrond en krijgt 2 x per jaar een laagje compost rondom zijn stammetje. Hij produceert dus wel veel (en lekkere appels), maar groeien... ho maar!Ik zal dan eens beginnen met die onderste tak weg te knippen. Mag dat nu, of pas als de vorst weg is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berryfreak Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Heb je boom eens grondig bekeken en ik vind het echt heel vreemd hoe deze vertakt is. Het lijkt wel alsof het een lei- boom is voor ergens aan te leiden...De takken staan altijd met twee op een bepaalde hoogte... En ze zijn duidelijk naar onder gebogen.Ook de dikte van de stam en de zijtakken maak ik mij zorgen over..Ik denk dat het niet alleen aan snoeien zal liggen. Niet alleen de vorm maar de boom op zich ziet er niet goed uit.Voeding en een beetje kalk zullen de boom goed doen. Denk dat ook de bodem niet zo heel goed in orde is.Hier snoeiadvies over hoe deze best kan worden gesnoeid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Sja. zoveel reacties; zoveel meningen he ? ik vind de boom niet zó erg vreemd gevormd hoor. Ik ben het met Berryfreak eens dat die rare top er wel uit kan zoals door hem aangegeven, maar ben het niet eens dat de onderste tak / takken weg zouden moeten.Nee, waarom ? Verder niet te veel snoeien, gewoon ff laten gaan. Beter voeden wel. Beetje compost is gewoon niet voldoende en dan 2 heel andere dingen die de anderen niet noemen ( waarom niet ? ) : zo'n zwakke onderstam wil geen ondergroei. Dat is veel te veel wortel/ voedsel- concurrentie voor de wortels van zo'n boom. Boomspiegel dus ( voorzichtig ) schoonmaken en in maart voeden. Eind april een lekkere mulch geven. Dan ander dingetje. De 3 boompalen verlagen naar knie-hoogte en alleen van dat punt af van 3 palen af dus; aanbinden. Al zal het daar af en toe spoken, zeer open; toch is dat beter. Mooi dat je 3 palen hebt, voor zulke zwakke wortelaar als deze is. Dat schot uit de onderstam zie ik eerlijk gezegd niet ? Maar kan aan mij liggen. De naar beneden gebogen takken zijn prima vind ik; misschien de afgelopen jaren wat te veel vrucht gehad, topzwaar. maar nu niet meer erg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berryfreak Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Bit, hier wat uitleg waarom. Die takken kunnen echt beter weg, als daar vrucht op kom gaan ze op de grond komen te liggen. Als je dat laat staan komt er niets meer van. Zoals jij zegt kan inderdaad ook maar dan kan je beter de tak diep wegnemen en een knop naar boven richten. Verder zuigen die takken enorm vel sap aan en geven een slecht evenwicht binnen de boom. Die onderste takken zijn te groot al en gaan te dik worden, niet alleen dat maar ze staan veeel te dicht bij de grond. Dan kunnen er een aantal dingen gebeuren namelijk: Tak krakt onder het gewicht door de lengte.Tak gaat alle groei afpakken veel te dik worden en de boom raakt uit evenwicht.Tak groeit tegen de grond door de lengte en de dunne takken die je erop wil laten komen.Door de slechte vorming van deze tak krijg je een zeer slechte boom die volledig uit evenwicht raakt:Als je op de foto kijkt zijn de takken al bijna groter dan 1/2 de van de stam... Dus ze moeten zoiezo weg. Groter dan 1/2 zorgt voor slechte balans binnen de boom. Het feit dat ze groter zijn dan de rest van de takken bewijst dat wat ik zeg wel degelijk klopt Ze pakken alle groei en sap af van de rest van de boom en de boom is uit evenwicht. Als je kijkt naar mijn snoei zijn alle takken ook ongeveer op dezelfde lengte ingekort om het evenwicht binnen de boom te sparen. Nog een reden is omdat de takken al naar beneden staan is het vrijwel onmogelijk om ze naar boven te laten knoppen / groeien tenzij zoals ik boven heb vermeld.. Maar dan krijg je een slechte gewichtsverdeling ... takken die al in een hoek staan gaan veel steviger zijn en zijn makkelijker naar beneden te knoppen. Stel je laat die tak staan, en hij gaat zoiezo veel te zwaar worden.. Dan krakt hij en neemt hij de schors van de boom mee. Dan kan je je appelboom wel vergeten. Takken die niet horizontaal beginnen kunnen veel meer gewicht houden en makkelijker bijgeknipt worden. Deze takken verwijderen zal ook de groei van bovenstaande betere takken bevorderen, over het algemeen laat men op die hoogte ook nooit takken staan. Veel te laag. Zullen last krijgen van insecten en wormen. Ook is het een veel mooier zicht en makkelijker gras afrijden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Gras laten staan bij zo'n onderstam is al helemaal geen goed idee. Hoef je ook niks af te rijden Nee, ben het verder ook eigenlijk niet met je eens geloof ik. Zo'n zwakke groeier moet je niet hoger willen maken. Prima zo. Het te veel aan appels sowieso wegnemen. Op de grond laten hangen bedoelde ik ook zeker niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berryfreak Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 De 'Groeiregels van Vöchting' zijn: Gelijke takken groeien even hard. De steilste tak groeit het hardst. De hoogste tak groeit het hardst. De dikste tak groeit het hardst. De dichtst bij de harttak staande tak groeit het hardst. Men kan ook zeggen dat de opwaartse sapstroom de gemakkelijkste weg kiest: die van de minste weerstand. http://www.hoogstamboomgaard.be/snoeiregels.html Hij moet dus zoiezo weg...Zoals ik al zegde.. groter dan 1/2 hoofdtak dus moet weg. In de praktijk op de hoge school buizen ze je zelfs als je die takken niet wegneemt Dat gras is geen enkel probleem trouwens. Al mijn fruitbomen staan rond gras xP Fruitgaarden staan ook vaak met bomen tussen gras. Bij het niet toepassen van snoeimaatregelen bekomt men (in lengte en massa gemeten) de grootste som aan éénjarig en tweejarig hout. Dus de meeste groei. In de praktijk past men kliksnoei toe om de bomen klein te houden. Aah en even voor de duidelijkheid, dit is een klein boompje hier is de basis nog niet eens goed uitgezet. Hier gaat het over opkweek snoei. Als je nu een goede basis legt heb je later minder werk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Ik ken de regels hoor Er zijn er nog wel meer ook en weer van anderen. Mijn állereerste regel is : er moet helemaal niets.Wat wellicht verstandig zou kunnen zijn, wat wellicht een optie zou zijn .... wat je zou kúnnen doen, maar dan zeker weer dit of dat als gevolg .... enz enz. Er zijn hele boekenkasten mee vol geschreven hoor. En niet voor niks. Nee. Als het mijn boompje zou zijn, zou ik het doen zoals ik eerder zei. wat vind je nou van die boomspiegel trouwens ? Vragenstelster vraagt zich af waarom het boompje zo weinig groeit. Heeft die boomspiegel wel niks met de snoei te maken, maar toch niet onbelangrijk lijkt me. Vooral omdat er ook nog de optie is, dat dit boompje helemaal niet zo veel snoei nodig heeft. Maar goed. Vind ik dan hoor. ps. ow. ik zie dat je je post aangepast hebt.Fruitgaarden in gras. Ja. Ok. Je weet dus niet wat ik bedoel. Geeft niet hoor. Er zijn meer forumleden. Ik wacht wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berryfreak Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 (edited) Bit, ik heb ook zon tak die te horizontaal is komen te staan en die moet nu ondersteunt worden door een aantal balken.Ik zie het bij mijn eigen tuin en bij mijn eigen appelbomen.Ik had ook een appelboom met zo lage takken en die laten groeien, ze worden te groot en de top van de boom is schraal en groeit nietmeer. Die boom ben ik verloren, het onevenwicht binnen de takken en de boom was zo groot dat hij is uitgewaaid. EN dan heb ik er ook nog een gehad waar de tak veel te groot is geworden en afgekrakt onder het gewicht van de appels, boom omzeep dus. Neem het risico niet. Ook in de boomgaarden en de praktijk verwijdert men eerst alle takken groter dan 1/2 van de stam. Die mensen weten wat ze zeggen en ik maak die fout ook niet meer. 2 bomen eraan verliezen is meer dan genoeg. Voor de bodem, hoogstwaarschijnlijk te lage ph en te hoge waterspiegel te zien aan het gras. Als ik de afwatering bekijk dan kan dat wel eens. Op zich kan je daar weinig tegen doen, stel er zitten harde lagen of je waterspiegel ligt te hoog dan is dat natuurlijk niet te verhelpen.Zal nog eens bekijken.Weet niet juist over welke grondsoort het hier juist gaat maar ik veronderstel zandgrond. Kalk geven, eerst paar keer.Daarna bemesting.Over het algemeen staan deze bomen liever op klei en zandleem of leembodems, (hoge pH). Sommige onderstammen ondervinden daar meer last van dan anderen. Bit, het gebruik van het woord boomspiegel is irrelevant hier. Voor iedereen, is gewoon de grond rondom de boom. Was bezig met daar een antwoord op te vinden. Zeg gewoon dat gras op zich het probleem niet is. Edited January 19, 2017 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 wat vind je nou van die boomspiegel trouwens ? Zwakgroeiende onderstam (gaan we van uit) op vrij arme zandgrond is al op het randje van mogelijke (normaal daar al een redelijk sterke als M106 aanbevolen... zwakgroeiers als M26, M9 en zelfs M27 worden alleen aanbevolen op grond die van nature goed vruchtbaar is) en dan ook nog concurrentie van onderbegroeiing voor het toch al beperkte voeding. Ik zou hier zonder meer een cirkel met 1,20 a 1,50 straal bedekken en bedekt houden met flinke laag mulch van compost o.i.d. ook als extra (voortdurende, geleidelijke) voeding en om wortelgroei te stimuleren. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berryfreak Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 compost o.i.d. ook als extra (voortdurende, geleidelijke) voeding en om wortelgroei te stimuleren.Zou toch beter eerst kalk gooien of je voeding gaat niet worden vastgehouden of opgenomen Als pH niet oke is ook voedselopname niet he. Daarmee dus dat die onderstam amper groeit Klei kan veel meer voeding en mineralen vasthouden zelfde met leem hebben van nature nog eens hogere pH he. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Dat automatisch kalk adviseren, doe ik al helemaal niet aan. Meten is weten. Of goed kijken het jaar door óók wel hoor, maar zó, zie ik niks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berryfreak Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Meten kost al gauw 80 euro... als je het er voor over hebt. In dit geval kan het geen kwaad omdat het waarschijnlijk zandgrond is en zoals al eerder aangehaald betere groei van de onderstam van fruitbomen bij hogere pH. Maar ben het eens dat kalk niet altijd moet , zeg dat bij leem of klei niet bij zand he. Weetje, moedergesteente van leem en klei is vaak kalksteen en geeft dat op natuurlijke manier af. Bij zand is dat meestal kwarts of zandsteen. In de natuur gebeurt die bekalking ook bit. Maar we gaan de grond niet uitgraven op er dan zandleem in te steken he Stel u voor seg. Kalk kan in dit geval als het zandgrond is weinig kwaad. Treed ook natuurlijke verzuring op dus normaal ligt het zoiezo te laag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 @ Berryfreak ( Zullen we er maar geen wedstrijd van maken? Ik doe daar echt niet aan mee!) Compost werkt op zichzelf al PH verhogend, mocht de zandgrond te zuur zijn. Zeer weloverwogen advies dus voor Bio-fee om die boom goed en gezond te laten groeien.... Of daarnaast nog extra kalk dan gewenst is? "misschien". Ga ervan uit dat Bio-fee de globale zuurgraad van haar grond wel kent en kan inschatten of die voor een appel (vele appels groeien prima op wat armere en wat zure zandgrond...zo een ras kies je het beste) nog echt veranderd zou moeten worden. Je zult dan bovendien voortdurend kalk moeten blijven geven, want het effect van extra kalkgiften is maar heel tijdelijk.Bovendien: Zandgrond zal in Nederland vaak aan de zure kant zijn, maar is dit niet altijd en overal. Door extra kalk bevorder je onder andere snelle mineralisatie van voedingstoffen. Door de dikke laag compost, die steeds wordt bijgevuld, komt er in principe al ruime voorraad en breed scala aan nodige voeding bij de boom. Snelle mineralisatie daarvan door extra kalk mogelijk niet gewenst, geleidelijke weg waarschijnlijk grotere bijdrage aan groei en vruchtbaarheid van de boom. Mulchlaag zorgt voor betere waterhuishouding en grond die ook wat voeding kan opslaan in de laag...hier ook zeer gewenst. Je spreekt je zelf overigens tegen, enkele posts eerder betoogde je dat voor zandgrond "de ideale PH tussen 5,1 en 5,6 zou moeten liggen omdat bij deze PH de humificatie (Je bedoelt ongetwijfeld het tegendeel: namelijk mineralisatie, maar dat terzijde) optimaal zijn en dus de beste groei". Nu zeg je hier dat de PH (die je niet kent) omhoog moet met kalk omdat er anders geen voedingstoffen worden opgenomen. Wat bedoel je nu precies? Ik zou het trouwens wel leuk vinden als je je eerst eens voorstelde aan de voordeur van het forum, (https://www.moestuinforum.nl/voordeur-f6.html) zodat we een idee hebben van wie je bent en je ook welkom kunnen heten....dat draagt ook bij aan een leuke en vriendelijke, vaak zelfs vriendschappelijke, sfeer op dit forum die ik zelf erg belangrijk vind! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Oh jee... de deskundigen maken ruzie om mijn boompje! Even nog wat meer info om jullie discussie nog verder te voeden: Ik zit idd op arme zandgrond (in Duitsland), bekalken heb ik nog nooit gedaan.Ik heb wel een boomspiegel soort van vrijgehouden, ter grootte van de 3 steunpalen. Het ziet er nu groen uit maar dat is voornamelijk vogelmuur en nog iets ander kleinbladig groens; ik moet dat idd weer weghalen en er een nieuwe laag mulch opgooien. De rest is wel gras (met veel mos en onkruid ertussen). Het verhaal dat die te lage en te dikke onderste takken teveel sap uit de boom weghalen klinkt logisch, maar ik had de afgelopen 2 jaar toch wel ook veel appels die hoger in de boom hingen. Maar dat zegt wellicht ook nog niet alles...? Vooralsnog weet ik nu dus nog steeds niet wat te doen en dus doe ik nog maar even lekker niks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berryfreak Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 5,1 en 5,6 zou moeten liggen omdat bij deze PH de humificatie (Je bedoelt ongetwijfeld het tegendeel: namelijk mineralisatie, (nee) maar dat terzijde) (Nee maar die curve heb ik al in een eerdere post erbij gezet maar goed dat terzijde, die twee gaan samen heeft te maken met de micro organismen deze hebben ook baat bij een hogere pH dus jawel humificatie heeft daar wel baat bij. Als je de curve bekijkt is die het hoogste bij ongeveer pH 7 dus klei) optimaal zijn en dus de beste groei". Nu zeg je hier dat de PH (die je niet kent) omhoog moet met kalk omdat er anders geen voedingstoffen worden opgenomen. Wat bedoel je nu precies? Ja tussen de 5,1 en 5,6. Ik zeg dat hij hoogstwaarschijnlijk naar boven moet en heb ook gezegd bodemonderzoek aan te raden maar is te duur. Heb ook duidelijk een vermelding gedaan dat dit bij zandgrond is.Maar bij zandgronden die onbemest met kalk... zijn... kan je er vanuit gaan dat deze door verzuring zoiezo iets lager gaan liggen. In dit geval kan je niet anders omdat de boom eigenlijk zoiezo al onnatuurlijk staat op de verkeerde grond (indien zandgrond) dan is het inderdaad nog de beste optie om een beetje kalk te gooien en dan zien of er een verbetering is. Als je naar de curve kijkt valt de humus aanmaak en het micro biotische leven stil bij een te lage pH, dit bedoel ik. Maar ik ga der verder niet op in gaan omdat ik er al een half boek over geschreven heb. En jij de nog de moeite nog de appreciatie hebt om eens te kijken wat ik erover heb geschreven. Verder probeer ik hier mensen te helpen met de juiste informatie. Als je iets niet begrijpt kan je het ook even vragen... (Ga ervan uit dat Bio-fee de globale zuurgraad van haar grond wel kent en kan inschatten of die voor een appel (vele appels groeien prima op wat armere en wat zure zandgrond...) (Dat is allemaal veel werk wat ik doe aan verbeteren en de juiste informatie geven. Omdat dit echter door jou niet geapprecieerd zal worden ga ik het ook niet doen.) Zal wat kernwoorden geven dan zoek je het zelf maar op. Appels groeien niet goed op wat zure of armere gronden, zoek eens op waar ze appels kweken en ga na welk bodemtype dit is.Globale zuurtegraad hoe meet men dit? Is dit simpel? (tip) (ik bespreek het ergens in mijn posts) Hoe meet men dit en kan je dat zomaar weten?. (Je spreekt je zelf overigens tegen, enkele posts eerder betoogde je dat voor zandgrond "de ideale PH tussen 5,1 en 5,6 zou moeten liggen omdat bij deze PH de humificatie (Je bedoelt ongetwijfeld het tegendeel: namelijk mineralisatie, maar dat terzijde) optimaal zijn en dus de beste groei". Nu zeg je hier dat de PH (die je niet kent) omhoog moet met kalk omdat er anders geen voedingstoffen worden opgenomen. Wat bedoel je nu precies?) Dit vind je terug bij mijn curve in een vorige post of het internet. Zie (tips voor het planten van blauwe bessen). Ik zou het trouwens wel leuk vinden als je je eerst eens voorstelde aan de voordeur van het forum, (voordeur-f6.html) zodat we een idee hebben van wie je bent en je ook welkom kunnen heten....dat draagt ook bij aan een leuke en vriendelijke, vaak zelfs vriendschappelijke, sfeer op dit forum die ik zelf erg belangrijk vind! Dat beslis ik zelf wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berryfreak Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Oh jee... de deskundigen maken ruzie om mijn boompje! Even nog wat meer info om jullie discussie nog verder te voeden: Ik zit idd op arme zandgrond (in Duitsland), bekalken heb ik nog nooit gedaan.Ik heb wel een boomspiegel soort van vrijgehouden, ter grootte van de 3 steunpalen. Het ziet er nu groen uit maar dat is voornamelijk vogelmuur en nog iets ander kleinbladig groens; ik moet dat idd weer weghalen en er een nieuwe laag mulch opgooien. De rest is wel gras (met veel mos en onkruid ertussen). Vooralsnog weet ik nu dus nog steeds niet wat te doen en dus doe ik nog maar even lekker niks. Als er vogelmuur groeit is normaal gezien stikstof in overvloed dus dat is al geen last. Als je op arme zandgrond zit in duitsland dan moet je dus bekalken. En daarna bemesten. Inderdaad compost kan ook maar praktisch ga je dat niet ingewerkt krijgen en de bodemstructuur zal in dit geval niet verbeteren tenzij je de boom uit doet een grote put schept en dan kompost er in kapt xD Kalk verbetert wel de bodemstructuur. En ook de pH kan je dus niet fixen als je het er maar gewoon opkapt je moet dat onderwerken.Die voedingsstoffen van die compost of mulch worden niet vastgehouden of optimaal verwerkt / opgenomen bij een verkeerde pH. (Het verhaal dat die te lage en te dikke onderste takken teveel sap uit de boom weghalen klinkt logisch, maar ik had de afgelopen 2 jaar toch wel ook veel appels die hoger in de boom hingen. Maar dat zegt wellicht ook nog niet alles...?) Kijk op de foto die ik bewerkt heb en dan zie je dat ik erbij geschreven heb en aangeduid met een cirkel waar knoppen zaten (vanboven in de top) dat zijn allemaal bloemknoptakken daar bovenin en waar appeltjes hangen kan je ook zien waar de knoppen zitten. Ik heb appeltjes getekend bij de bloemknoppen Dat zegt inderdaad niets maar kijk eens naar het verschil in takdikte en lenge tussen de onderste en bovenste takken het is niet in evenwicht he. Op termijn gaan die takken te dik worden en overnemen. Je ziet de gevolgen ervan eigenlijk al een klein beetje bij jou boompje waar de rest van de takken en de groei dus zoals je zelf aankaart zwaar worden geremd. En ook het onevenwicht in taklengte en dikte... Het aantal appels is hierbij niet het probleem dat heeft te maken met andere factoren. Een teveel aan appels kan leiden tot beurtjaren waarbij je om het jaar appels krijgt. Voor een gezonde boom is het belangrijk dat de takken in evenwicht zijn. Snoeien remt het aantal appels. Zodat de boom kan groeien terug. Als je niet snoeit heb je meer maar kleinere en slechtere appels. Dus daarom is het belangrijk voor een gezonde boom en om beurtjaren te vermijden Als je de onderste takken weghaalt heb je nog meer appeltjes boven! en een gezondere boom natuurlijk ook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted January 20, 2017 Share Posted January 20, 2017 (edited) Oh jee... de deskundigen maken ruzie om mijn boompje! Vooralsnog weet ik nu dus nog steeds niet wat te doen en dus doe ik nog maar even lekker niks. Even niet deskundige advies Met dit boompje heb je 2 mogelijkheden... Eerst - niet snoeien, wel mulchen en bemesten, ik zou gedroogde koemest korrels kiezen, verder een cartoon bovenop, rondom stam, 1m in doorsnede en nog mulch erop. Tweede - kiezen voor nieuwe vormsnoeien. Als je tweede kies - dan heb je nog 2 keuze - of boompje laagstam blijft met vertakking vanaf kniehoogte (als nu), of wordt het halfstam met vertakking vanaf borsthoogte. In eerste keuze (laagstam) - die laagste takken snoeien op de knoop die naar boven kijkt, ong. 10-15cm vanaf de stam (kan ook naar de kant gericht zijn, maar wel ook naar boven). Tweede en derde etage laten staan als is¨, die bezem"van de top zou ik helemaal weg halen, ongeveer net boven de touw.In tweede keuze (halfstam) - de laagste twee etage moeten helemaal weg, tot bij de stam, derde etage mag blijven en ¨bezem ¨ ook weg net boven de touw. Met de snoeien krijg je wel minder appels dit jaar en wel moet je ook zomer snoeien doen, inkl. toppen van nieuwe scheuten, weg nemen of toppen wan waterloten enz, maar dan krijg je na paar jaar mooi appelboom, die makkelijk kan 20-30 kg van lekkere appels geven. Wat pH betreft, appel groeien in de grond met pH vanaf 5.0 t/m 7,5, met ideale waarde 5,5-6,5. Denk niet, dat je zit op turf, dus pH ligt (waarschijnlijk) wel in goede grenzen. En ja, bemesten is wenselijk ook als je gaat snoeien Edited January 20, 2017 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berryfreak Posted January 20, 2017 Share Posted January 20, 2017 Ideale pH tussen 5,5 en 6,5 zandleem dus maar nu zeg ik voor op welke grond ze appels kweken Zandleem is de beste grond. Beste lucht water verdeling niet te hard en goede drainage maar ook leem voor voedingsstoffen vast te houden. Heeft een deel van de opslag van klei en een deel van de drainage en lucht van zand. Fruitstreken zijn dus meestal de meest vruchtbare gronden namelijk zandleem of leem soms ook klei. Je bent ook vergeten dat het over een schrale zandgrond gaat. Dus ligt de ph optimaal tussen 5,1 en 5,6 5,6 is dan het beste voor dit boompje. Dit zijn ideal waarden en niet de natuurlijke waarden deze liggen lager door verzuring enzovoort. Aangezien er geen kalk is opgekapt dus eerst bekalken zodat opname en vasthouding + structuur zal verbeteren. Mest op een grond kappen zoals schale zandgrond heeft geen enkel nut dat vergiftigt enkel het bodemwater en sijpelt door (te hoog nitraatgehalte van water). Zeker in de winter mag je niet bemesten heeft geen enkel nut die boom rust nu en er is geen opname nu. Vroeger bemeste men in de winter maar nu niet meer ze weten beter. Opname van schrale zandgrond met een te lage pH is zo goed als niets. Zandgrond moet het hebben van de humus om elementen te binden. Als die niet aanwezig is bind er amper iets. Om dat proces op gang te brengen moet eerst de pH juist zijn. Als die te laag is gaat er nogsteeds niets opgenomen of verwerkt worden. Kalk zorgt ook voor een betere structuur. Zure gronden hebben over het algemeen een slechte structuur en gaan afspoelen. Kalk gaat ervoor zorgen dat elementen kunnen gebonden worden net zoals klei. Verder is dit volgens mij een halfstam en geen laagstam en de takken zijn groter dan 1/2 stam dus moeten zoiezo weg ook bij laagstam dat is de algemene regel voor gezonde bomen te behouden met een evenwichtige goed verdeelde groei. Dat je anti kalk ben oke maar ga dan alsjeblief geen compost gooien of mest op een zure bodem en al zeker niet in de winter als het niet nodig is dat geeft te hoge nitraatgehaltes. Verder is compost maken eigenlijk verboden hierdoor... vergunning voor nodig.. betonnen fundering ... afloop water... Dat komt door die te hoge nitraatgehaltes in ons drinkwater dat je daar nu een vergunning voor moet hebben (weet niet of het ook voor kleine hoeveelheden zal gelden). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.