Jump to content

Pekingeenden

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

11 en een halve week oud ja, al flink in de veren, maar ook nog veel dons vooral op de borst. Er zaten al beste vleugels aan, maar ze waren zo log dat ze vast niet van de grond konden komen als ze dat zouden proberen. En ik heb het ze nooit zien proberen

Die Loopeenden worden never nooit zo zwaar Gwen, hoeveel kilo slakken ze ook eten per dag. Gelukkig maar, want ik wil niet dat ze met 3,5 kilo over mijn moestuinplantjes zouden walsen

We gaan er van de week wat lekkers mee maken, eerst nog even laten rusten en überhaupt verzinnen WAT ik ga maken.

Dit was de grootste eend, die andere 2 zijn echt fors kleiner dus die laten we nog een tijd lopen.

Mmmm ziet er goed uit! In vind overigens het velletje van eend ook lekker... Ik heb ooit eens in Duitsland wilde eend gegeten die ze heel in de over hadden klaargemaakt. Nog nooit weer zo'n lekkere eend gegeten. Krijg er trek van!

Dat kroos eten is wel op en top eend. Lekker snepperen en kliederen. Dat ga ik ook maar in een bak verbouwen. Is het een kwestie van een beetje uit het water scheppen, in een eigen bak met water doen en laten groeien?

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Jahoe! Wij hebben heerlijk gegeten van 1 van de filets van onze eend.

Recept van Ah.nl https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R593156/pekingeend doorgegeven door Jootje

Echt SUPER mals vlees zo, zachter dan biefstuk. De pannenkoekjes waren ook goed gelukt Jootje, wel apart bakken zo 2 op elkaar. Maar het werkte super. Ook had ik geen komkommer, ik heb een hele jonge courgette gebruikt. Was top. En in plaats van prei heb ik ui gebruikt, want dat zat er volgens mij in dat restaurant in Peking ook op. En wie heeft er nou komkommer EN prei 'klaar' op het zelfde moment?

Oh en ik heb geen sherry in de marinade gedaan. Ik kon geen geschikte vervanger bedenken, dus heb het gewoon helemaal weggelaten.

IMG080725421499185162.JPGIMG081327441499185167.JPG

IMG080957561499185216.JPG

Ha,

Het vlees ziet er echt supergoed uit!! En zoveel van 1 filet! Dat is echt een hoge opbrengst uit een dier van 13 weken oud die van restjes leeft!

Nou ik zit bij de foto's te watertanden

Gwen

Nou hier zat geen huid op, dus het hele krokante kwam er niet aan in de oven. Is ook niet erg, kool en ui en courgette gaven al crunch genoeg (daardoor was het wel een heel stuk minder vet! )

@Gwen; ja 1 filet woog 225 gram, das precies goed voor zo'n gerecht. Het leek tijdens het bereiden wat weinig, omdat er verder wat pannenkoekjes en rauwkost bij zitten. Maar het vulde zeer goed.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ha,

Even de zoekfunctie op die site gebruikt en een mooi artikel over de ontwikkeling van de eendenhouderij in Nederland gevonden. En wat komt eruit: Er is een 'Hollandse Pekingeend' gefokt en veelvuldig ingezet in de eendenhouderij. De Hollandse Pekingeend is een kruising tussen de Duitse type Pekingeend en de Indische Loopeend. Nou, nu 'moet' ik haast wel die 2 rassen gaan kruisen en de Hollandse Pekingeend weer in ere gaan herstellen . Slakkeneters die goed leggen en vlees leveren. Ideaal!

http://www.aviculture-europe.nl/nummers/08N05A13.pdf

Gwen

• 2 weeks later...

Die Duitse ziet er echt niet uit zeg! Ik heb dan dus de Amerikaanse, die loopt niet zo raar rechtop en slaap tenminste als een normale eend

Zo lopen de 2 er nu bij:

Ze werken echt bergen met voer weg, alles gaat er in. Behalve de koffiebonen die je daar ziet liggen, maar ik weet ook niet waarom die er tussen zaten (dit voer kwam bij een bekende vandaan)

IMG103650831500726009.JPGIMG103012411500725991.JPGIMG104120961500726022.JPG

1 van de 2 had een prutoog, misschien gepikt door een kip? Terwijl dat onderling best heel goed gaat hoor, nu. Zeker met die krielen die daar lopen. Die zijn toch wat minder fel. Maar we hebben dat oog 2 maal schoon gemaakt, en de laatste keer behandeld met van die blauwe antibiotica spray. En nu zie je het verbeteren. Al wordt het oog niet meer goed denk ik, er zit een witte waas op nu.

1 van de 2 (die zonder prutoog) is een dame en die kwaakt al keihard Die andere maakt geen geluid, of heel weinig, dus zal een kerel zijn. Maakt niet uit verder, ze gaan toch de pan in

Ze waggelen al flink, ik denk dat we ze volgende week slachten ofzo. Of in ieder geval 1 van de 2. Zodat ons nieuwe loopeendje niet als enige eend achterblijft in dat weitje.

Ha,

Ze zijn echt heul, heul gaaf!! En Kliko-tjes Superleuk!

Met wat mazzel heb ik binnen 1-2 weken 1-2 Pekingeenden. Denk Amerikaanse model, want ze zijn vol en met mooie gewelfde hals. Het is iemand die een stuk of 70 weg doet voor een prikkie. Dus ik neem een stel volwassen dieren voor in de pan en verder de mooist raszuivere voor de voortplanting volgend jaar.

Gwen

Een stuk of 70 weg doen?! Mijn hemel. Dat zijn nog eens aantallen. En dan van die slokoppen!

Wel tof hoor Gwen.

En ben ook heul benieuwd of ze niet snel te vet worden Jorieke, zoals onze vetklepjes met stopcontact die neiging hebben

In ieder geval doen de eet-foto's me watertanden! Zeker nog een ideetje voor de toekomst. Tot die tijd blijf ik lekker meelezen.

wees bevriend met kleine dingen

Volgend jaar misschien Angela. We willen niet teveel dieren de winter door moeten helpen, dus willen niet overal koppeltjes van hebben lopen. Als iemand in de buurt eieren kan leveren dan gaan wij die (laten) uitbroeden en zitten we niet met zoveel verschillende volwassen dieren voor veel koude natte maanden.

Ik weet niet Gwen, als hij adverteert met 70 Pekingeenden en op de foto zie je er eigenlijk geen 1 (een witte eend maakt nog geen Pekingeend) dan is dat raar. Maar goed, wie weet.

Hier vreten onze eenden vrolijk door, en groeien ook nog wel.

Ze eten graag van de grote courgettes die ik kweek.

Ha,

Ja het is zeker opletten met zulke mensen want je ziet al dat de advertentie niet klopt. Het is niet zo ver weg, dus ik ga gewoon langs om te kijken of het wat is. Ik zit ook niet op zieke dieren te wachten dus daar let ik dan ook extra goed op.

Wat een vreetzakken En het lijkt net of ze lachen. De loopeend doet ook lekker mee. Dat doen de mijne niet. Die eten heel slecht andere dingen helaas.

Gwen

Edited by Guest

• 2 weeks later...

We hebben vandaag 1 van de 2 'kleinere' eenden geslacht. Ze waren toen een stuk kleiner dan de grootste die we op 2 juli hebben geslacht. Ondertussen woog ook deze met kop en al 3,7 kilo. En de filets wegen samen 466 gram (233 per stuk) en de poten samen 375 (187 per stuk). Ook weer een aardige vetlaag, maar voor mijn gevoel wat minder dan bij die 1e. Of we keken er niet meer van op, kan ook

Nu is er nog 1 Pekingeend over, maar die houdt onze jonge loopeend gezelschap tot die bij de volwassen loopeenden kan komen te lopen.

Wij eten weer heerlijk van de week!

Ik heb wel wat sinaasappels gevonden bij het varkensvoer ja Heeft iemand HET recept daarvoor? Ik had er al wat gezocht (na het vinden van die sinaasappels ) maar was toch weer afgehaakt door de drank die er in moet (al heb ik die bij het Pekingeend-recept ook weggelaten).

We maken sowieso weer het Pekingeend-recept ja (verwarrend, zelfde woord voor de eend en het gerecht)