Jump to content
Sign in to follow this  
Claudia69

Tunnel van elektriciteitsbogen - buisklemmen

Recommended Posts

Iemand ervaring met (kunststof) buisklemmen of iets dergelijks om folie of gaas op een tunnel van elektriciteitsbogen vast te klemmen?

Ik gebruik daar nu stevige wasknijpers voor, maar die zijn niet erg UV-bestendig en laten het na een seizoen vaak helemaal afweten.

Een oplossing die langer meegaat zou wel handig zijn.

Er bestaan toch ook houten wasknijpers ? Of ben ik nou ouderwets

Of zelf klemmen maken: bij elektrabuizen van 16 mm: een stuk 19 mm verzagen.

Zo dus:

2017031608375688071489650199.jpg

Werkt prima voor vogelnet en insectennet. Misschien minder voor dicht folie, daar komt nogal wat winddruk op.

Zagen gaat makkelijk, zeker als je tempo maakt, het ijzerzaagje wordt dan warm.

Ik heb ze afgelopen seizoen gebruikt maar gaan heel lastig van je buis af met plastic was ik niet te vreden omdat het dan snel schuurt.

Maar wat ik ook heb gezien is dat je het met tuinslang stukken kan doen. Waar je een knip in geeft.

Je kunt ook bevestigingsklemmen voor die buis kopen. Dat is hetzelfde principe als de tip van Henk, alleen zit er dan een spijker aan. En dat vind ik handig, want dan hoef je het net niet niet eens vast te klemmen. Alleen achter de spijkertjes te haken. Die dan uiteraard naar buiten moeten wijzen. 3 klemmen per buis: 2 onderaan, 1 bovenop.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Hallo,

Ik gebruik plastic clips met metalen veer. Gezien bij o.a. Van der Wal. Ik koop ze bij de Duitse pendant van Lidl. De scherpe kant kan net of folie beschadigen. Ik doe er wat karton van melk/drankpak tussen, houdt 1 seizoen.Pl-knijper52821517274042.jpg

Ik gebruik al enige jaren deze bevestigingsclips van v.d. Wal:

https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/bindartikelen_bevestigingsmateriaal_tonkinstokken/sub,2/pid,6326/tunnelfoliebevestigingsclip_enkel

Bevalt goed, folie en gaas wordt stevig vastgezet maar kan ook makkelijk weer losgemaakt worden.

De zelfgemaakte van stukjes doorgezaagd buis zijn een stuk goedkoper maar ik vond ze onhandig in gebruik.

De Lidl heeft vanaf donderdag iets dergelijks in de aanbieding.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Heb ze gezien bij de Lidl, maar die zijn niet geschikt om folie o.i.d. te klemmen. Er zit een bochtje te veel aan en ze kunnen denk ik niet ver genoeg open. Heb dat in de winkel even geprobeerd, maar vond het onhandige dingen.

Wanneer ik een tunneltje maak, doe ik dat zonder klemmen, of het nu met plastic of met een net bespannen is. Het werkt zo: wanneer je de bogen in de grond hebt gedrukt , dan neem je een stuk net ( of plastic) dat aan de lange zijde ruim een meter langer is dan nodig. Dit stuk frommel je bij elkaar en windt er een stevig stuk touw een paar keer omheen en knoop je vast. Houd nog een metertje touw over. Sla nu een paaltje of stevige stok in de grond, en bind daar het eindje touw daar aan vast. Aan de andere kant hetzelfde, maar stevig straktrekken. Het net nu uitspreiden, over de bogen heen. Aan de zijkanten het net met stenen vastleggen. Klaar. Zeer windvast en strak en stevig geheel, ook makkelijk vanopzij open te maken (aardbeien), en geen gepriegel met klemmetjes.

Klinkt goed!

Heb je een foto toevallig Tani?

wees bevriend met kleine dingen

Zo doe ik het ook en met netten en insectengaas werkt dat goed, maar voor plastic durft de wind al eens te fel te zijn.