Jump to content
Jorieke123

Vleeskippen, snelgroeiend, geen plof.

Recommended Posts

Hier toch maar geslacht vanochtend. De heren werden vervelend luid. Mag ook ondertussen met 23 weken.

gewicht viel tegen, tussen de 2300 en ruim 2500g in hun kont helemaal schoon. Ras is Amrock groot.

14F1DDAA-F6D0-4AE7-8ECC-FC5D93134BAA.thumb.jpeg.99e817e2fdd7e5ced68540991c7f741f.jpeg32D45BD4-92DA-49DA-8835-EBC1A963105D.thumb.jpeg.7638cfaf866360cf860dd6931cc2fe06.jpeg

maar de smaak zal er niet minder om zijn. Nu eerst 36u laten besterven in de koelkast

• Like 1

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Heb je ze uiteindelijk toch zelf geslacht PG? Omdat je iemand zocht die dat voor je zou doen? 

Hier 1 van de hanen geslacht. We hebben de ren namelijk een heel stuk versleept met de trekker, en deze haan kwam niet lekker mee met lopen. De rest vond het ook een aardige uitdaging, maar liep wel redelijk steeds voorin de ren om de nieuwe klavertjes enz. te pikken die voorbij kwamen. Ik liep zelf achterin de ren om de kippen steeds bij de achterwand weg te houden zodat ze niet in de knel zouden komen. En deze haan had ik dus al opgepakt omdat hij niet mee kwam. Hij voelde wel wat zwaar. 

We hebben daarna nog geprobeerd om een andere haan te vangen bij de voerbak maar die was ons(mij..) mooi te snel af. Nou ja, dan maar 1 als test.  

Hij woog zonder kop, maar met veren en poten enz. 2,15 kilo. Als ik goed terug-reken dan was ie 16 weken oud. De poten wogen samen 475 gram (dus 237,5 gram per stuk) De filets wogen samen 213 gram. Dus dik 100 gram per stuk. 

@Charly wat voer jij ze, dat de zwaarste (levend) al een kleine 2 kilo woog bij jou? Die zijn ook nog eens meerdere weken jonger dan die van ons die we nu geslacht hebben...?

@Jorieke123 Ja, heb het samen met een van de kids gedaan. Voor het mentale plaatje..met een coltrui,  schort, lange broek en dichtgetapte handschoenen aan...

Toch nog wat krassen opgelopen met schoonmaken en Medicatie gehad.

We hebben het in 2 keer gedaan, een keer 2 en toen deze 5. Net voor en na de hittegolf. De 5 Amrocks heb ik heel ingevroren, ivm de allergische reactie, dus dat zien we wel weer als het een stukje meer afgekoelt is.  

wat voor een messen gebruiken jullie trouwens? Ben met de mijne nog niet helemaal tevreden

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Toch een mooie oogst Prettig Gestoord, met 23 weken. 

Hier mag de laatste ronde voorlopig nog scharrelen, zodat ze minimaal 3,5 kg op de schaal brengen. De jg en bz gaan dit keer mee, jaar te vroeg maar geven toch wat vlees zo ervaren met die paar die niet 2 jaar konden scharrelen.

Heirloom Gärtnerei

Whatsapp moestuin group, pb nr voor toevoegen

What's growing on?

@Charly wat voer jij ze, dat de zwaarste (levend) al een kleine 2 kilo woog bij jou? Die zijn ook nog eens meerdere weken jonger dan die van ons die we nu geslacht hebben...?

Brood, vetmestkorrel (zonder anti-coccidiose spul), reuzel, en natuurlijk grassing groenvoer wat ze zelf bij elkaar pikken overdag. Oh en de vetmestkorrel is op nu. Dus nu gewoon gemengde legkippenkorrel en jullie ‘kip mix’ trouwens ook.

Vandaag een hennetje geslacht.

Ze weegt geheel schoon (zonder kop, klauwen en ingewanden) 1 kg rond. Das nog niet zo heel veel. Maar ze is ook pas 3 mnd oud, als ik goed gerekend heb.

• Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Oktober nadert met rasse schreden. Straks een lege kas.
Hebben jullie tips waar ik vleeskippen/kuikens kan aanschaffen? Ik zou ze ook vrij rap kunnen ophalen en tijdelijk in het andere hok doen. Behoort ook tot de opties.

Ik heb al een paar x gezocht, maar toen niets en nu zijn het er hartstikke veel! Ik ga eens even zoeken...

Ow en een laatste vraag in de categorie kip: wat is eigenlijk het ras van een plofkip? Is dat een ras of ploft ie door te veel voer ofzo en zou het met elk ras kunnen? En zo’n plofkip: kun je die niet normaal voeren dat het niet ‘ploft’. Of werkt dat niet zo?

• Like 1

Bij commerciële vleeskuikens is eigenlijk niet echt te spreken van een ras. Het is een hybride die ontstaan is door jaren van selectie. 

Zodoende is er dus ook verschil tussen gangbare vleeskuikens en vleeskuikens gieschikt voor een iets langzamere groei. Al kun je gangbare vleeskuikens natuurlijk door beperkt voeren wel iets Langzamer laten groeien. 

Als hij niet constant (het perfecte voer) te eten krijgt, wat moet (of beter: KAN) bewegen tijdens het groeien (van water naar etensbak enz.) en wat te doen heeft (zoals spullen heen en weer krabben in je kas, groenvoer eten, enz. enz.) dan zal ie niet 'ploffen' lijkt mij. Dan nog zijn ze gefokt voor dat doel, en merk je dat ze alleen maar willen vreten en groeien. 

Temperatuurverschillen en dag-, nachtritme zorgen vast ook al voor betere, langzamere, groei.

Hmm wat zielig zeg... ik dacht dat ze zo hard gingen groeien door een krachtvoer overdaad. Maar gewoon zo gefokt... hoe zielig is dat eigenlijk.

Behalve het vetgehalte blijken ook pootafwijkingen steeds meer voor te komen bij snelgroeiende lijnen en een consequentie te zijn van selectie naar een snelle groei. Pootafwijkingen (dyschondroplasie en chondrodystrofic) zijn een belangrijke oorzaak van groeiachterstand en van sterfte bij slachtkuikens. Zij kunnen door selectie worden beïnvloed zoals uit volgende tabellen blijkt. Bovendien blijkt daaruit dat pootafwijkingen toch grotendeels kunnen worden losgekoppeld van een hoog lichaamsgewicht door te werken met gecombineerde selectie-indexen.

Hieruit kan dan tevens worden afgeleid dat de zienswijze t.o.v. pootafwijkingen als causaal veroorzaakt door het te hoog gewicht op relatief jonge leeftijd niet opgaat en een te vereenvoudigde voorstelling is.

https://www.biw.kuleuven.be/DP/fysiologie/PLUIMV5.1.htm

Het selecteren op productie-eigenschappen heeft geleid tot een toename van metabolische en 
fysiologische problemen zoals cardiovasculaire problemen en skeletproblemen. Ondanks dat selectie
een aantal groei gerelateerde problemen heeft opgelost, zijn er nog steeds welzijnsproblemen 
gerelateerd aan ziekte bij commerciële vleeskuikens en ouderdieren.

RUU Welzijn van vleeskippen

De naam plofkip is bedacht door de dierenactivisten om de consument ervan te overtuigen dat de vleeskuikens uit de handel gehaald dienen te worden.

De snelgroeiende vleeskuikens zijn een kruising van 4 ouderlijnen.

Grootvaderlijn A wordt gekuist met B 

Grootmoederlijn C wordt gekruist met D

Vaderlijn AB wordt gekruist met Moederlijn CD.

Hieruit komen Kuikens ABCD welke ook wel Broiler chickens genoemd worden.

Deze kuikens hebben enorm dikke poten en grote borsten. Met normale voeding groeien deze in 6 weken naar enkel kilo`s waardoor ze op ca 6 weken geslacht kunnen worden.

Deze kuikens hebben een goede ratio van voeropname en vleesaangroei. 

De milieu uitstoot bij deze vleeskippen is hierdoor veel lager dan van andere rassen.

Het kippenvlees dat je momenteel in de supermarkt koopt is niet van kippen welke binnen 6 weken slachtrijp zijn maar binnen 8 weken. De milieu uitstoot van deze kippen is natuurlijk groter.

Ja, ik weet het. Ik heb gewerkt op bedrijven met slachtkuikenouderdieren. De hanenlijnen zijn geselecteerd op snelle groei, de hennen moeten nog genoeg eierleggende capaciteit hebben, Door de kruising van de hanenlijnen en hennenlijnen maak je gebruik van het heterosiseffect. Je betoog doet niets af aan het welzijnsaspect.

Het door de poten zakken van broilers heeft te maken met genetische defecten die samengaan met een zeer snelle groei en lage voederconversie.

De tunnelren bevalt goed (op het verwaaien laatst na dan....). Ik verplaats het ding elke ochtend een stuk. Soms maar een paar meter, soms de hele lengte van de ren. Het ligt er net aan hoeveel gras en klavertjes enz. er groeien op het nieuwe stuk. Is dat wat karig, na bijv. grasmaaien of een droge periode, dan krijgen ze meer dan wanneer het gras en onkruid wat hoger en sappiger en groener is. Anders lopen ze dat snel plat en doen ze er niet meer zoveel mee. 

Het stuk waar ze dan gelopen hebben, ziet er wat gehavend uit. Ze hebben er gepoept en er zijn wat gaten gespit.

IMG_2039.JPG

IMG_2041.JPG

IMG_2042.JPG

Ik spuit het even goed nat, zodat alle poep uit elkaar valt en het weggeschopte zand in de gaten stroomt of gewoon überhaupt wat weg spoelt zodat er geen bultjes meer zijn. En dan gooi ik nog een schep zand in de diepere gaten omdat er toch altijd zand lijkt te zijn verdwenen :) En dan kan het weer aangroeien en dan zie je er niets meer van.

IMG_2045.JPG

• Like 1

Ik denk dat ik in jaren niet zo n lekkere kip gegeten heb als de veldvleeskip die we vanavond hebben gebraden in een braadzak. Met alleen zout peper en wat (eigen)Provençaalse kruiden en nog wat aardappeltjes in de zak. 1,5 uur op 200 graden. Het ging allemaal net in mijn grootste ovenschaal.
Heerlijk mals en zacht en veel smaak. 

Lie en ik hebben onze vingers afgelikt, morgen nog de poten en het karkas mag met een tweede karkas een tijd op het vuur voor bottenbouillon. D43584F8-C0E5-4F82-826E-84E0A4C5E3DF.thumb.jpeg.47295d64684387edb090b4d3131c8534.jpeg

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!