Jump to content

Vleeskippen, snelgroeiend, geen plof.

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Vandaag hebben we 10 kippen (vooral hanen) geslacht. En we hebben ook 3 hennen uitgezocht waar we volgend jaar eieren van uit gaan broeden. Daar komen nog 2 jonge haantjes bij, zodat we de beste kunnen kiezen zodra ze wat ouder zijn dit voorjaar. Ze komen bij onze oudere leghennen te lopen, dus dan worden die jonge kerels meteen even opgevoed ;) 

De 3 dames:

IMG_2316.JPG

Nu zijn er nog 9 kippen in de buitenren (er staan er maar 8 op de foto..) dus het is daar een stuk rustiger! Ik denk dat we sowieso zo'n overwegend witte haan kiezen. :thumbup: 

IMG_2321.JPG

Mijn zusje heeft geholpen, in ruil voor 4 kippen. Dus het was lekker doorwerken en daarna ook meteen verpakken enzo. :thumbup: Ik heb niet alle gewichten meer zo goed opgeschreven hoor. Ze waren (zonder kop, maar met poten en veren enz.) net wel/niet 3 kilo per stuk, met een enkele dichter bij de 2,5 kilo. De poten waren allemaal mooi van formaat, nog niet te groot en stug, maar ook niet te dunnetjes/klein. De filets zijn echt niet dik, zeker niet van de hanen. Op zich niet erg, dan verpak je er 2 of 1,5 ofzo. Maar voor een lekker gerookt fileetje wil je wel een beetje een bepaalde dikte hebben anders worden het hele stugge lapjes. En dat zat er niet echt bij. Och, overleven we ook wel hoor :) 

• Like 3

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Sjonge jonge, de vleeskuikens zijn pas 1 dag oud hoor ik net. Dat schiet natuurlijk niet op in een koude kas zonder elektriciteit. Morgen dus geen kuikens
Ga de andere kippen in de kas doen dit weekend. Dan maar geen vleeskuikens dit jaar. Dat komt van de lente wel in de ren. Ben toch wel heel erg teleurgesteld.

Op 14-10-2020 om 18:41, Jorieke123 zei:

witte haan

Zou ik niet doen. Had jij geen last van kippenrovers?

Een buizerd ziet vooral die witte kippen in het groene gras al op een kilometer afstand ;-)

Edit: O wacht: intussen zit alles onder en achter het gaas. Foutje ;-)

Edited by speets
Niet goed opgelet
  • Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 1 month later...

Vandaag hebben we de laatste kippen geslacht. 2 van de hanen hebben we bij de legkippen gevoegd, daar lopen ook al 3 vleeskip-hennen. Twee stuks omdat er geen roofvogel meer bij kan, maar er alsnog van alles kan gebeuren en we dan een back-up hebben ;)

We weten niet welke kip welke leeftijd had, want we hebben dit voorjaar 3x een lading eieren uitgebroed en die kuikens steeds samengevoegd in de grote versleepbare ren. Ze zijn van begin mei, rond 20 mei, of begin juni. 

Ze hadden een mooi gewicht, ik heb niet meer alles opgeschreven maar zeker 3 kilo, vaak wat meer en een enkele van 2,9 kg. (zonder kop, maar met veren en poten enz.) Ik weeg de filets en poten straks nog even. 

De filets waren wel even een slag dikker dan de vorige sessie. Dit waren ook voornamelijk hennen, dus dan gaat het gemiddelde wel omhoog. De poten zijn dan wel al wat donkerder van kleur, dus minder mals straks? Ik laat het vlees iig even goed besterven. 

@Charly jij hebt laatst (van oudere kippen?) gehakt gedraaid, zijn er nog bepaalde recepten waar je dat speciaal voor gebruikt? Of dingen die je er van maakt? We hebben natuurlijk al van dat heerlijke varkensgehakt... kipgehakt proef je misschien wat minder als je het gewoon ergens doorheen gooit? Ik denk dat de dij-stukken misschien wat te stevig gaan zijn, al zou ik er eerst eens 1 moeten proberen natuurlijk. Morgen eens braden zoals ik normaal zou doen, :think:

Ik heb de filets al gewogen: 3,584 kilo van 7 kippen. 256 gram per stuk dus. Mooi  gewicht hoor! 

Die dijen, het lijkt me juist heerlijk, een beetje langer stoven met een scheut bouillon..uitjes, teentjes knoflook, enkele gedroogde pruimen of een hele appel, laurierblaadjes. Juist super veel smaak denk ik. Of al cocq au vin. Mmm 

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ik heb 10 filets "een nacht" (van 9 uur 's avonds tot 8 uur 's ochtends) in de pekel laten dobberen. Ik gebruikte het recept en bijbehorende pekeltijd uit Meneer Wateetons zijn 'Over Rook' boek. 

En gisteren hebben we die filets warm gerookt. Heel ietwat aan de zoute kant als je zo een plakje in je mond stopt, maar niet storend als je het in een salade of op brood ofzo eet. En dat is toch de bedoeling. Een uur korter pekelen was dus niet erg geweest. (voor de volgende keer...) 

Oh en ik heb nog steeds geen dij-stuk gebakken, maar wel de meest donkere stevige stukken vermalen tot gehakt. Alles ligt nu verpakt en wel in de vriezer :thumbup:

IMG_2791.JPG

IMG_2795.JPG

• Like 2

• 3 weeks later...
  • 7 months later...

Dit jaar hebben we 'slechts' 9 kuikens aangehouden, daar hebben we begin augustus al 1 kip van geslacht want dat was een haan. En die haan was wel erg actief (hij dekte de dames al) en luidruchtig. 

Ik kan niet meer vinden wat hij (in zijn geheel) woog na de slacht, maar er kwam 900 gram aan poten en 600 gram aan filet vanaf. :thumbup:

De overige 8 kippen lopen er nog, het zijn allemaal dames. Normaal is het redelijk 50/50 qua verdeling maar nu dus niet. We hebben er gisteren 3 uitgezocht om verder mee te fokken en de 5 dames die dáárna nog weer overblijven worden komend weekend geslacht. Ze zijn flink, ik hoop dat het vlees niet te stevig is qua structuur. Ik laat het hier weten :)