tuinLB Posted January 14 Share Posted January 14 @Nielsmeboer waarom nieuwe hennen in het voorjaar aan de leg krijgen ? Ik probeer juist jonge hennen in het najaar te laten starten met leggen, deze jonge hennen leggen dan in de winter redelijk goed door waardoor je 's winters ook nog genoeg eieren hebt. In het voorjaar gaan de oudere hennen ook weer goed leggen dan heb ik de extra eieren van de jonge hennen niet nodig voor eigen consumptie. Door ieder jaar( of iedere 2 jaar) een paar nieuwe hennen te "starten" in het najaar kan ik de eierproductie dus redelijk op peil houden in de winter. Tevens kan ik dan ook de oudste hennen slachten voor de winter, wat natuurlijk ook weer scheelt in de voerkosten. Broedtechnisch vindt ik dit ook handiger. Kuikens van begin van het voorjaar komen dan in het najaar aan de leg. Waardoor ik niet in de winterperiode kuikens heb zitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nielsmeboer Posted January 14 Share Posted January 14 Ik heb in de winter ook ruimte zat. Echter starten de meeste hennen toch pas na de winter lijkt het. Heb nu 8 jonge hennen lopen maar nog niet 1 ei can ze Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 14 Author Share Posted January 14 Als wij in februari uitbroeden dan hebben we voor de winter de 1e eieren en dat loopt dan de hele winter aardig door. Maar goed, dit is meer een onderwerp voor hier: Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted February 19 Share Posted February 19 Hier laten we de natuur haar gang gaan, zonder kunstlicht. Zo kunnen we jaren lang met onze speciale rassen fokken en ze zo behouden en delen. Een aparte groep hennen 2 legjaartjes aanhouden is goed bevallen, dit is hun laatse legjaar en gaan dan op wintersport. de hanen mogen tot de herfst scharrelen. Dit jaar weer volop uitbroeden, de foktomen weer aanvullen en verjongen. En weer fokhanen selecteren, ook dat moet gebeuren met alleen hennen gaan we het niet redden 🙄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 25 Author Share Posted May 25 Nou er mislukte van alles dit voorjaar, op kippenuitbroedgebied Maar met een omweg hebben we nu dan toch echt een heel stel kuikens. Niet zelf gefokt, niet uitgebroed met eigen machine, maar gewoon ergens gekocht en opgehaald. Nou ja. Ook helemaal goed natuurlijk. Ze krijgen nog een grotere voerbak hoor, dit is wel heel krap voor zoveel kuikens. Maar eerst maar eens even opwarmen en bijkomen. 3 Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted May 25 Share Posted May 25 Och kijk dan, die flufballekes. Leuk hoor! Dat ze maar mooi groot en lekker mogen worden 1 Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 30 Author Share Posted May 30 Er komen al vleugeltjes aan! Ze mogen ook al naar buiten, maar het is daar wel een beetje een jungle voor deze piepkuikens. Toch zijn ze er blij mee! 1 Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 1 Author Share Posted June 1 1 Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 6 Author Share Posted June 6 De kuikens vinden hun buitenren helemaal geweldig, ze stormen 's ochtends naar buiten als we het luikje omhoog doen. En er zijn er een paar die 's avonds eigenlijk niet naar binnen willen omdat ze nog zo druk zijn met krabben en pikken en rennen. Ze hadden die jungle op dag 1 al helemaal platgelopen en nu wordt het ook wel een beetje een vieze bende daar. Ook groeien ze zo hard dat ze hun binnenhokje al bijna helemaal vullen Joep heeft dus even haast gemaakt met het verbouwen van een varkenshok. Daar moest nog een bodem in, wat wel zo veilig is tegen eventuele roofdieren. En een deurtje, met ventilatie en daar dan weer zeer stevig gaas voor. Ze kunnen dus zeer binnenkort verhuizen! 3 Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted June 6 Share Posted June 6 Mooi nieuw hok voor ze. Ze zijn echt leuk, maar wat groeien ze hard! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 8 Author Share Posted June 8 Meelwormen 1 Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 10 Author Share Posted June 10 Morgenochtend verhuizen ze naar een groter stuk! Nog niet het hele hele grote veld, maar we hebben daar een klein stuk afgezet zodat ze nog even veilig zitten en kunnen wennen aan hun nieuwe nachthok. 1 Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 11 Author Share Posted June 11 Kuikenverhuisdag Met hulp van @Anna3 en Peter hebben we net de kuikens naar hun nieuwe veld gebracht. In die ren zit dan nog weer een deurtje wat straks open kan zodat ze alle vierkante meters kunnen gaan verkennen. 4 Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted June 11 Share Posted June 11 Heee mooi man! Ze genieten er duidelijk van. En dat verbouwde hok… Zeer profi. Raampje erg mooi gelukt. Geeft mij ook weer goeie ideeën. De vaste helpers ook weer aanwezig, zie ik. Hahaha. Fijn dat jullie even wat hulp hadden. Leuk om mee te kijken. 1 Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 15 Author Share Posted June 15 De nieuwe voerbak is nog wat groot 2 Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 15 Author Share Posted June 15 1 Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 17 Author Share Posted June 17 Ze hebben er een stukje grond bij gekregen. 1 Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted June 17 Share Posted June 17 Te leuk, bij de bovenste twee foto’s kreeg ik dat muziekje van The A- team in mijn hoofd…. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 24 Author Share Posted June 24 Ze zien er ondertussen echt niet meer schattig uit. Ze hebben al veren, maar hebben ook nog donzige plekken. En ze peuren met hun kop in het zand dus ze zijn steeds smoezelig. Ze werken in no-time een berg onkruid weg. Dus dat geven we ze regelmatig. Altijd onkruid genoeg hier... Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 25 Author Share Posted June 25 1 Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 27 Author Share Posted June 27 Ze moeten nog wel even leren om keihard terug te komen rennen als ik ze roep. Ik geef ze dan wat meelwormen bij hun nachthok en dan doen we dat kleinere rennetje weer dicht. Gistermiddag moesten we ze nog uit alle hoeken van dat enorme veld halen 2 Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 27 Author Share Posted June 27 Vorige week hebben we een ton (zo'n blauwe van uhm, 120 liter?, dus geen 1000 kilo ) met voer voor ze gemalen. We hebben voor ze ingekocht: veldbonen, maïs, en tarwe. Alle 3 hier in de omgeving geteeld. En we hebben in de afgelopen maanden ook veel brood gedroogd als we teveel kregen voor onze varkens. Dat stampen we dan tot kruimels en dat gaat ook door de kuikenmix. En ik heb zakken kuikenvoer gekocht: https://voerwaarts-circulair.nl/collections/voer/products/circulaire-vleeskuikenkorrel-2mm-20kg Joep vraagt zich hevig af of we het gaan redden met onze voorraad. Want veel van die zaken kochten we nog vóór de enorme prijsstijgingen van de laatste tijd. Dus nieuw voer is meteen een stukkie duurder. Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 4 Author Share Posted July 4 Ze groeien hard, sommigen zijn nog wel aardig 'bloot' op sommige plekken. Anderen hebben al een dicht verenpak: 3 Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 4 Share Posted July 4 Lekker rennen die plof kippen. Daar zit geen plof bij! Komt dat kale van de omwisseling van dons naar veer? Quote We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten? vraag informatie via pb. Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 4 Author Share Posted July 4 Ja, maar bij de haantjes gaat die wisseling niet zo smooth en bij de hennen wel. Is altijd wel hoor, ook wel bij onze veldkippen. Maar dan is dat bloot toch niet zo enorm bloot. Ze zullen zelf ook wel harder groeien dan hun veren. Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts