Jump to content

Vleeskippen, snelgroeiend, geen plof.

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

@Nielsmeboer waarom nieuwe hennen in het voorjaar aan de leg krijgen ? Ik probeer juist jonge hennen in het najaar te laten starten met leggen, deze jonge hennen leggen dan in de winter redelijk goed door waardoor je 's winters ook nog genoeg eieren hebt. In het voorjaar gaan de oudere hennen ook weer goed leggen dan heb ik de extra eieren van de jonge hennen niet nodig voor eigen consumptie. Door ieder jaar( of iedere 2 jaar) een paar nieuwe hennen te "starten" in het najaar kan ik de eierproductie dus redelijk op peil houden in de winter. Tevens kan ik dan ook de oudste hennen slachten voor de winter, wat natuurlijk ook weer scheelt in de voerkosten. 

Broedtechnisch vindt ik dit ook handiger. Kuikens van begin van het voorjaar komen dan in het najaar aan de leg. Waardoor ik niet in de winterperiode kuikens heb zitten. 

• 1 month later...

Hier laten we de natuur haar gang gaan, zonder kunstlicht. Zo kunnen we jaren lang met onze speciale rassen fokken en ze zo behouden en delen. Een aparte groep hennen 2 legjaartjes aanhouden is goed bevallen, dit is hun laatse legjaar en gaan dan op wintersport. de hanen mogen tot de herfst scharrelen.

Dit jaar weer volop uitbroeden, de foktomen weer aanvullen en verjongen. En weer fokhanen selecteren, ook dat moet gebeuren met alleen hennen gaan we het niet redden 🙄

• 3 months later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Nou er mislukte van alles dit voorjaar, op kippenuitbroedgebied :) Maar met een omweg hebben we nu dan toch echt een heel stel kuikens. Niet zelf gefokt, niet uitgebroed met eigen machine, maar gewoon ergens gekocht en opgehaald. Nou ja. Ook helemaal goed natuurlijk. 

Ze krijgen nog een grotere voerbak hoor, dit is wel heel krap voor zoveel kuikens. Maar eerst maar eens even opwarmen en bijkomen. 

IMG_5832.JPG

IMG_5835.JPG

• Like 3

De kuikens vinden hun buitenren helemaal geweldig, ze stormen 's ochtends naar buiten als we het luikje omhoog doen. En er zijn er een paar die 's avonds eigenlijk niet naar binnen willen omdat ze nog zo druk zijn met krabben en pikken en rennen. Ze hadden die jungle op dag 1 al helemaal platgelopen en nu wordt het ook wel een beetje een vieze bende daar. Ook groeien ze zo hard dat ze hun binnenhokje al bijna helemaal vullen :lol:

Joep heeft dus even haast gemaakt met het verbouwen van een varkenshok. Daar moest nog een bodem in, wat wel zo veilig is tegen eventuele roofdieren. En een deurtje, met ventilatie en daar dan weer zeer stevig gaas voor.

Ze kunnen dus zeer binnenkort verhuizen! 

IMG_2766.jpg

IMG_2767.jpg

IMG_2775.jpg

IMG_2771.jpg

IMG_2782.jpg

• Like 3

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Heee mooi man! Ze genieten er duidelijk van. :) En dat verbouwde hok… Zeer profi. Raampje erg mooi gelukt. Geeft mij ook weer goeie ideeën.
De vaste helpers ook weer aanwezig, zie ik. Hahaha. Fijn dat jullie even wat hulp hadden. Leuk om mee te kijken. :thumbup:

• Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Ze zien er ondertussen echt niet meer schattig uit. Ze hebben al veren, maar hebben ook nog donzige plekken. En ze peuren met hun kop in het zand dus ze zijn steeds smoezelig. Ze werken in no-time een berg onkruid weg. Dus dat geven we ze regelmatig. Altijd onkruid genoeg hier... 

Vorige week hebben we een ton (zo'n blauwe van uhm, 120 liter?, dus geen 1000 kilo :) ) met voer voor ze gemalen. We hebben voor ze ingekocht: veldbonen, maïs, en tarwe. Alle 3 hier in de omgeving geteeld. En we hebben ook veel brood gedroogd als we teveel kregen voor onze varkens. Dat stampen we dan tot kruimels en dat gaat ook door de kuikenmix. En ik heb zakken kuikenvoer gekocht: https://voerwaarts-circulair.nl/collections/voer/products/circulaire-vleeskuikenkorrel-2mm-20kg 

Joep vraagt zich hevig af of we het gaan redden met onze voorraad. Want veel van die zaken kochten we nog vóór de enorme prijsstijgingen van de laatste tijd. Dus nieuw voer is meteen een stukkie duurder. 

IMG_2896.jpg