Jump to content
Jorieke123

Vleeskippen, snelgroeiend, geen plof.

Recommended Posts

de eerste vleeskips, snelgroeiend en geen plof zijn er van dit jaar. Met 5 maandjes scharrelen kunnen ze op wintersport.

Heirloom Gärtnerei

Whatsapp moestuin group, pb nr voor toevoegen

What's growing on?

De kuiks vreten hier onbeperkt, 1e week 1 kg en 2e week 2 kg en 3e week 0,5 kg per dag Groeien als kool en zijn hyperdepiep

Heirloom Gärtnerei

What's growing on?

Dit jaar hebben we weer vleeskippen, 'zelf' (machine... we hebben er niet op gezeten ;) ) uitgebroed, zie ook hier: 

De verdere groei en later ook slacht ga ik dan weer in dit vleeskippen-topic bijhouden. 

Begin mei kwamen de 1e eieren uit:

IMG_0855.JPG

12 mei:

Photo1068.jpg

17 mei :

IMG_0985.JPG

30 mei:

IMG_1104.JPG

3 juni:

Photo1089.jpg

9 juni: 

IMG_1211.JPG

We hebben ondertussen ook jongere kuikens lopen, en gisteren hebben we die 3 verschillende clubjes samengevoegd in die verplaatsbare tunnel-ren. 

Ze zien er in ieder geval een stuk kleurrijker uit dan die standaard witte vleeskippen. Ze hebben blauw/groenachtige poten trouwens. Een aantal van hen dan.  

Posted (edited)

9 juli:

kipschnitzel

fotocredits

Ik blijf het best bizar vinden, van die opgevoerde kippen. Wel handig.

Edited by ADOPEG

~ Vita rosa est ~

Ik wil komend najaar vleeskippen in de dan lege kas. Hebben jullie een adresje waar ik terecht zou kunnen? Die poule de Bresse lijkt me wel wat waar Trea het altijd over heeft. Maar andere exemplaren mogen natuurlijk ook.

leuk om te zien dat jullie zo bezig zijn met de vlees kuikens!

hier komen binnenkort de eerste broedeieren van vlees kuikens in de machine te liggen.

wat voeren jullie de kuikens?

gewoon standaard zoals alle kip kuikens of krijgen ze extra eiwit rijk voer?

Wij voeren de 1e weken gekocht kuikenvoer van For Farmers. Daarna een eigen gemaakte mix van maïs, pompoenpitten, broodkruimels, tarwe, en wat we maar 'over' hebben en er doorheen kan. Deze keer ook nog een zak hele oude zonnebloempitten met schilletje en al, ooit van Speets (van dit forum) gekregen en daarna vergeten :) 
En verder dus al het gras en onkruid wat ze zelf willen, door de verplaatsbare ren waar ze in lopen. En als ze nog wat groter zijn (lees: geen kuiken meer) dan ook hele broden/bolletjes en wat we verder maar krijgen (voor onze varkens) en wat ze blijken te lusten. 

We letten dan helemaal niet op hoeveel eiwitten of andere zaken.  

IMG_1040.JPG

IMG_1043.JPG

IMG_1047.JPG

IMG_1049.JPG

bedankt voor je antwoord!

helaas heb ik hier niet genoeg ruimte om alles zo zelf te verbouwen.

wat is dat voor machine waarmee je alles maalt? kan je daarmee zelf je mais vermalen tot kippen/kuiken voer?

Nou, bijna al die ingrediënten zijn gekocht of geruild, maar kosten los in het juiste seizoen en lokaal ingekocht vaak minder dan een mix. EN wij weten nu precies wat er in gaat, zoals bijv. geen soja of andere zaken uit hele verre landen. 

Dat is inderdaad een molen, die 'alles' (ok.. tot op zekere hoogte natuurlijk ;) ) kapot slaat wat je er in gooit. En door middel van verschillende zeefjes kan je bepalen hoe grof of hoe fijn het voer moet.  Het merk is Golia en we hebben hem jaaaaren geleden gekocht in een Engelse webshop. Ze zijn ook wel in NL te krijgen, al kennen wij iemand die er 1 kocht en die had een minder sterke motor (nieuwe model, goedkoper?) en die brandde al snel door. Die van ons wordt niet heel veel gebruikt, maar als we hem aanzetten dan moet ie ook meteen heel wat kilo's malen omdat we dan toch bezig zijn zeg maar. En dat gaat super. 

Ziet er goed uit! Mooi stelletje zo. En niet zo viezig wit allemaal. Als je snapt wat ik bedoel. ;)
Hier gisteren ook foto’s gemaakt.
Omdat me opviel dat de amrocks nu weer een groeispurt hebben. En de vleeskipjes weer achter zich laten. Wat me ook opvalt is dat de poten van onze amrocks eigenlijk net zo dik zijn als die van de vleeskippen. Ik ga ze over n tijdje ook es wegen benieuwd hoeveel t gewicht afwijkt. Zal ik dan in t vergelijkingstopic van Joriek zetten denk ik.

29c4b67c29ea1d2d38e149092f3faaab.jpg

• Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Goed hoor. Ze zijn niet meer bang, staan om je voeten te dringen terwijl je de voerbak vult. En het samenvoegen van de verschillende leeftijden ging ook super. Geen vervelend gepik en gedoe. Ze krijgen elke dag zo'n 1 tot 1,5 meter nieuw gras als we de ren wat verslepen. En daar gaan ze dan ook lekker mee aan de slag. Ze maken hier en daar een gat maar dat vullen we wel op met een schepje zand zodra de ren verder is geschoven. 

Ze zitten ook echt goed in de veren, en zien er minder smoezelig uit na een zandbad ;) 

• Like 1

Ik weet niet meer goed waar ik het had gelezen, maar daar stond dus dat 81 dagen een mooie leeftijd is voor buitenkippen. Op dat plaatje van de website waar onze kuikens vandaan komen, staat o.a. 80 dagen voor de meeste rassen. Maar ook 50 en 60 dagen voor andere rassen, en ik weet niet 100% zeker welke we hebben?

Nou ja, morgen zijn onze oudste 'kuikens' dus 81 dagen oud. Ik zou ze zelf normaal nog niet slachten, we hebben liever een wat zwaardere (maar weer niet TE zwaar) kip. Maar eigenlijk zouden we er wel 1 moeten testen he? 

Ik heb nog weer even foto's gemaakt, al zie je niet echt vooruitgang omdat de verschillen minder groot zijn nu. Het gaat geleidelijker zeg maar. Hier wel de 3 verschillende leeftijden bij elkaar:  (daar zitten steeds dik 2 weken tussen)

Photo1195.jpg

Photo1194.jpg

Zo lijkt het wel een struisvogel zo groot ;)

Photo1204.jpg

Ze zijn iig echt niet meer bang, rennen op het verse gras af als we de ren elke ochtend een stukje verplaatsen, en krabben steeds diepere gaten in het gras die ik dan de volgende dag weer vul. :thumbup:

• Like 1

Ik vind die vleeskippen wel leuke kleurtjes hebben deze keer. Dit was vorige keer toch niet?

On 6/18/2020 at 10:55 AM, Jorieke123 said:

Nou, bijna al die ingrediënten zijn gekocht of geruild, maar kosten los in het juiste seizoen en lokaal ingekocht vaak minder dan een mix. EN wij weten nu precies wat er in gaat, zoals bijv. geen soja of andere zaken uit hele verre landen. 

Dat is inderdaad een molen, die 'alles' (ok.. tot op zekere hoogte natuurlijk ;) ) kapot slaat wat je er in gooit. En door middel van verschillende zeefjes kan je bepalen hoe grof of hoe fijn het voer moet.  Het merk is Golia en we hebben hem jaaaaren geleden gekocht in een Engelse webshop. Ze zijn ook wel in NL te krijgen, al kennen wij iemand die er 1 kocht en die had een minder sterke motor (nieuwe model, goedkoper?) en die brandde al snel door. Die van ons wordt niet heel veel gebruikt, maar als we hem aanzetten dan moet ie ook meteen heel wat kilo's malen omdat we dan toch bezig zijn zeg maar. En dat gaat super. 

Hebben er ook eentje, gebruikt gekocht met kleine schade. Maar werkt prima, om de 7 a 8 kg gaat prima dan is de emmer vol. het is voor privégebruik een prima ding. Een pletter hebben we ook, maar die is op krachtstroom. Mooie geplette vlokken, vinden de kips smakelijker en gemalen voor de kuiks. Onze ervaring is dat kruimel voeren fijn werkt, maar ze korrel veel minder morsen en verspillen. De scharrelaars zoeken het lekkerste er uit en smijten het voer met hun snavel overal heen. Alle soorten voerbakken getest, de een voorkomt morsen beter dan anderen. Maar tegen expres uitzoeken en verspillen is elke voerbak machteloos. Al helemaal als ze de kruimels laten liggen en in hongerstaking gaan. Ze krijgen eiwitrijk voer, gezien de zeer grote (grootste) vleesrassen.

Heirloom Gärtnerei

What's growing on?

Hahaha. Moest lachen om die derde foto. Alsof ie een ‘photobomb’ doet.

Hier net kippies gewogen.
In een emmertje met deksel op de weegschaal. Heel profi allemaal

a6d6bd6c45b63ffe6b8b6de8ee1e2775.jpg
Na het wegen degene die we houden, kortwieken en in de bench, de anderen terug in de driehoek

bb8060a2058ae3bf4f0607453b39f4dd.jpg

De Amrock-hanen, 1,5 week ouder dan de vleeskippen wogen tussen de 1100 en 1600 gram. Ik heb de twee zwaarste gekortwiekt. De liefste mag de nieuwe haan van het stel worden. Bepalen we over een paar maandjes wel.

Ik heb ook de twee grootste vleeshennen gewogen. 1600 en 1750 gram. De zwaarste hen gaan we ook es kijken of we die niet zullen houden. Heb haar vooralsnog bij de twee jonge Amrock-hennen en de twee jonge Amrock-haantjes gezet.

Dit is het voorlopige groepje ‘blijvertjes’ :
31d5a49e407615c86783af4fda4be0bc.jpg

De grootste vleeshaan zat net onder de 2 kilo.
Nog een paar weken, en dan is het tijd voor de vriezer voor een eerste groep.
Maar tot die tijd staan ze lekker in het verse gras iedere dag.
cf67da7675367c0a82c3050886c3c78f.jpg

wees bevriend met kleine dingen

De volgende ronde Bresse zijn in de herfst aan de beurt, probeer einde herfst. Dan hebben ze nog een klein half jaar kunnen scharrelen met onbeperkt voer. Ze hebben dan binnen en buiten water en voer, 25 kg automatische voerbakken en 25 l drinktorens. Zal voer in de voerautomaten en watertorens vullen en weekje verzorgd dagelijks controleren en vullen indien nodig. 

Heirloom Gärtnerei

What's growing on?

Wow dat dat bij jou past, hier werkt dat niet. Automatische voerbakken, meter voerbakken en voertorens met onbeperkt voer en nog vallen ze over elkaar omdat ze alle op dezelfde plek willen eten. Nou zijn het er iets meer dan 20+ kuiks en jonge kips, maar die van jou zijn wel netjes opgevoede Jorieke.

Heirloom Gärtnerei

What's growing on?