Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

kruidentuin/geurtuin

zilverharry1

Recommended Posts

Wie kan advies geven over aanleg, van nieuwe kruidentuin /geurtuin

welke Bodem moet ik aanlegen,Voeding heb ik nodig,

Soorten geur bloemen /kruiden

wie kan mij advies geven

Beginnen met wat je lekker vind. Niet alles, alles kiezen om compleet te willen zijn. Je eigen selectie dus. En bij die planten de bodemsoort uitzoeken. En dan maak je gedeeltes die wat zanderiger en schraler zijn, en gedeeltes die voedselrijker zijn. Lavas wil bv. best wel een mesthapje, maar kamille maalt er niet om.

En dan is het de vraag: wil je de geurentuin enkel en alleen om insecten te trekken (sommige mensen kicken op een prachtige vlindertuin) of wil je uiteindelijk oogsten en kruiden gebruiken? Als je wilt oogsten en gebruiken zou ik die planten niet lullig weinig inzaaien (zoals ik deed), maar forser, zodat je vaak lekker bossen groen kan oogsten.

Ik heb geen idee of ze dit jaar nog zullen bloeien voor je, maar eetbare bloemen zijn bijvoorbeeld: Borage, Oost Indische Kers, Kamille, Goudsbloem... allemaal supermakkelijk te zaaien en te onderhouden. Ook jouw genoemde kruiden kunnen bloeien en erg mooi daarin zijn (bloeiende tijm vind ik echt prachtig)...

Harry,

Een kant en klaar advies kan ik je niet geven, dat kost te veel tijd en ieder heeft een eigen voorkeur voor de manier van tuinieren. Ik denk dat jasmin het goed omschreven heeft als je weet wat er in je kruidentuin moet komen kan je zelf in een word document of excel wat basiskenmerken (die jij belangrijk vind) van die kruiden gaan verzamelen. Dat is als je van gestructureerd werken houdt natuurlijk, je kan de kruiden natuurlijk ook op gevoel planten maar let dan op dat niet alle kruiden houden van een stevige bemesting.

Enkele adviezen van mijn kant. Let op de locatie/standplaats ( schaduw of zon, warmteminnend).

De grondsoort speelt ook een rol maar daar zou ik me niet zo druk om maken omdat dit vaak toch een mengeling is. Gewoon een jaartje proberen.

Wat betreft geschikte bloemen zijn er diverse topics op het forum (gebruik de zoekfunctie van het forum of deze zoekfunctie van google.

Zie bijvoorbeeld: bloemen-zaaien-voor-bijen-t1050.html

Maar er zijn ook kruiden die en mooie bloemen hebben en gebruikt kunnen worden als kruid (let op niet altijd eetbaar).

Als je wat meer specifieke vragen hebt dan kunnen we ze wat makkelijker/beter beantwoorden.

Ik zou de munt in ieder geval zeker niet in de volle grond zetten maar in een daarvoor bestemde pot of bak vanwege het woeker gedrag van de meeste muntsoorten. Ze maken ondergronds wortelstelsels, kan zichzelf uitzaaien via de bloemetjes en is ook nog en winterhard.

Citroenmelisse schijnt hetzelfde verhaal te zijn alleen valt dat bij mij wel mee

Dit geldt overigens ook -in mindere mate- voor Oregano. Reserveer een stukje in je kruidentuin voor ieder kruidje dat je plant en zorg dat de planten binnen die ruimte blijven. Als je dat goed bijwerkt he je nooit last van overwoekering.

• 4 weeks later...
deze wil ik er in zeten.

peterselie, bieslook, oregano, tijm, kerrie, dille, laurier, dragon, melisse, munt. maar kan ik dan er ook nog wat bloemen bij zeten voor de kleur.

kerrie??? is daar een plant van?