Jump to content

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Posted

Van morgen merkte ik dat er jonge nieuwe zijscheuten ,afgebroken waren van mijn rode bes opgeleid als 3 takker ; wellicht door het gewicht van natte bladeren ,of van een vogel ?

Worden mijn zij scheuten te lang ?

IMG0010-00371251492505452.JPGIMG0011-00350181492505537.JPG

Een heel verhaal hoor, berg je

Je scheuten van je 3-takker zijn lang ja. Best erg lang al.

Daar kunnen een paar dingen de oorzaak van zijn. Natuurlijk mogelijk de ( over ? )- bemesting. Andere reden kan zijn dat je pas afgelopen winter je struiken tot 3 takker gesnoeid hebt, waardoor best een groot deel is weggehaald van je struiken. Het wortelgestel is ingesteld op méér dan er nu is en dat doet de takken exploderen. Bij mij zijn de snoeren, 2 en 3 takkers lang zo ver nog niet.

Geeft niks; hersteld zich op termijn vanzelf.

Dan valt me op dat de nu aanwezige oudere takken niet heel vol hangen met de beginnende vruchten. Dat moet ook een oorzaak hebben. Dat kan komen bv omdat die takken nu pas, dit voorjaar pas, voor het eerst in het volle licht staan ( staan ze dat trouwens ? ), dan verbetert dat ook vanzelf.

De zijtakjes die nu groeien.

Je ziet best lange internodiën ( afstand tussen blad onderling op de jonge takken ) Dat is die snelle groei. Luisgevoelig ook nog eens, maar dit ter zijde.

De groei van de bes is komend seizoen wel tot zeker in september, maar de snelste vegetatieve groei is vanaf nú tot de langste dag. Je kan dat willen indammen, maar gaat niet heel erg lukken. Of wel iets. Toppen bv over een week of 2. Toppen: niet meer dan dat. En niet alles tegelijk toppen, neem de helft bv van alle jonge takjes. De groei moet ergens heen kunnen. De getopte takjes gaan dan opnieuw uitlopen op de bovenste 2 knopen. Laat lekker gaan dan en top dan de andere helft van de jonge takken.

Dan lopen ook die weer uit. De getopte scheuten van de eerste zomersnoei zijn dan weer een end verder en die kan je ook weer toppen. Zo dam je de groei met zomersnoei in.

Je moet wel op de nu aanwezige nieuwe zijtakjes, een aantal knopen kaal houden: zonder opnieuw uit te hoeven lopen dus. Dus alleen TOPPEN, niet insnoeien. Je wil dat de struik van de zomer de bloemknoppen gaat aanleggen, en dat doet ie op de takken die nu groeien en kan dat niet daar doen waar jij gesnoeid hebt, daar wil hij weer verder groeien namelijk. Kun je me volgen ?

Dit is de hele zomer te herhalen. Valt mee hoor, hoeveel werk dat is. En je wilt mooie snoeren die volgend jaar rijk dragen.

ps. Ik zou de lengtegroei van de spillen laten gaan. lekker laten groeien. Als daar de intenodiën ook echt te groot zijn, die eventueel ook toppen ergens lopende het voorjaar.

Na aug niet meer willen toppen. Alles laten gaan en wintersnoei toepassen op vrucht.

• Author

Bemesten doe ik niet

Ik heb alle zijtakken pas dit jaar in februari op 2cm teruggesnoeid,

Inderdaad ze staan op het Noorden ,met nog wat schaduw aan de oostkant ,toch heb ik verleden jaar mooie bessen gehad

okok. Zit ik er aardig naast met mijn inschatting. Had niet verwacht dat je alle zijtakjes tot op 2 cm zou hebben ingekort deze winter. Met welk doel heb je dat gedaan ? Ik bedoel : de bes wil toch ergens zijn vrucht dragen. Heb je dat niet weggesnoeid ? Beetje afhankelijk van het ras ( Jonkheer van Tets wintersnoei hou je best op 5 knopen bv, anderen kunnen weer korter ) moet er toch wat vruchthout blijven staan ?

Maar ook dán heb je best veel wintersnoei toegepast; geen hele gesteltakken , maar best veel zijtakken toch. Dit is de reactie dus van de struik.

Daarnaast: ook het feit dat de struiken op noord staan speelt wel mee met de lange internodiën.