Jump to content
Sign in to follow this  
Gwen

Welke rassen perzik, nectarine, amandel zijn het best resistent tegen ziektes?

Recommended Posts

Ha,

Ik zie dat er nog geen overzichtstopic is van rassen perzik, nectarine en amandel (met name) die het beste resistent zijn tegen ziektes. Graag zou ik daarom suggesties willen en in de openingspost een overzicht maken zodat leden die een bepaalde fruit- en/of notensoort in hun tuin willen zetten de best overwogen keuzes kunnen maken.

Mate van winterhardheid is ook een belangrijk criterium om rekening mee te houden vanwege het klimaat in ons kikkerlandje.

Ik zou zeggen roep, suggereer en vul aan. Dan houd ik alles bij.

1 PERZIK

1 a. Avalon Pride --> volgens Yuras krijgt de boom het wel, maar niet in sterke mate en lijkt er niet onder te lijden

1 b. Benedicte --> volgens Yuras krijgt de boom wel veel Krulziekte

1 c. Amsde waarschijnlijk

2 NECTARINE

3 AMANDEL

Edited by Guest

Avalon Pride is inderdaad KZ resistent (krijgt het wel, maar in kleinere mate).

Benedicte bij mij (ook bij Persica was het) lijdt wel veel van KZ.

Ik heb nog een KZ resistente ras, naam van weet niet, vermoedelijk is Amsden.

Wel zeer gevoellig tot KZ is Champion, Melred, Sugar Baby zelfs dood gegaan van KZ....

Dus als ik een perzik zal nemen zal de Avolon Pride het beste zijn? Krijgt wel KZ maar niet te veel zeg je ? Wat de de vruchten van dit ras en hoe verhouden ze zich als de plant toch de KZ krijgt rijpen de vruchten wel dan af ?

Avalon heeft bij mij de beste resistentie tegen kz.. Fruteria ook, maar onder de naam fruteria worden verschillende soorten geleverd. 2 van mijn 6 bomen werden dit jaar voor 80% aangetast, 4 andere geen centje pijn.

Ook jayhaven heeft een zeer hoge resistentie tegen kz, maar iets minder dan avalon.

Van de nectarines is enkel snowdrop redelijk resistent, de rest zeer vatbaar.

Nadeel van avalon is kans op snel afgeleefd zijn. Oorzaak? Ik gok op of uitgestelde onverenigbaarheid of gevoelig voor zware vruchtdracht. Dat ken ik ook van bepaalde abrikozen rassen.

Benedicte wordt in veel jaren ook behoorlijk aangetast.

Wil je helemal niet bestrijden dan blijven enkel avalon, fruteria en jayhaven over. Jayhaven even onder voorbehoud. Amsden is ook goed resistent maar valt voor mij af om de matige smaak.

Wil je "licht bestrijden"dan komen daarvoor [tot nu toe] in aanmerking oa benedicte, poysdorfer, snowdrop en redwing.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl/heemtuin/fruitcollectie

Zie nog geen bijzonderheden aan mijn halfstam Benedicte, maar staat pas voor het 2de voorjaar dus kan beginnersgeluk zijn.

Amsden is ook goed resistent maar valt voor mij af om de matige smaak.

Tja... Voor mij inderdaad tegenover. Amsden smaakt beter dan Avalon Pride ... Maar ja, op kleur en smaak ....

Wat Benedicte betreft, mogelijk wel de microklimaat een grote rol spelt..

Red haven heb ik twee - een staat bij de huis, behandeld met BP, toch krijgt KZ dit jaar, de andere (stek van) staat op tuincomplex, onbechandeld. Wel, heeft aantasting in zelfde mate. Ook, mogelijk, onderstam grote rol spelt...

Inderdaad yuras over smaak is het lastig twisten.

Het microklimaat/standplaats speelt een grote rol. Bv tegen een zuidoostmuur onder een dakrand en de krul is al 50% minder.

En dan moet je ook nog afwachten of iets soortecht is geleverd, naar mijn ervaring wordt ongeveer 10 a 15% verkeerd geleverd. Sommige firma"s staan bij mij op een zwarte lijst. Ikzelf kan pas na 3 jaar zien of het aangeplante ras ook het gevraagde is.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl/heemtuin/fruitcollectie

Avalon Pride is goed krulziektebestendig. En daar is dan al het positieve nieuws mee gezegd.

Vruchten (geel vruchtvlees) zijn matig, zeker tov Benedicte. Daarnaast krijgt Avalon veel dubbele vruchten.

Het vruchthout is ronduit slecht. Heb elk jaar aangetast/dood hout verwijderd waardoor het model er helemaal uit is.

Als ie van de zomer niet bijtrekt gaat ie de komende herfst de groencontainer in.