Jump to content

Hoe ik uien zaai en zaaiui uitplant

Jorg
 Share

Recommended Posts

Bij mij uitstekend, veel opbrengst op weinig oppervlakte. Had veel uien van gemiddelde grootte. Maatje tennisbal.

De reuzeuien en wedstrijd uien had ik wel apart uitgeplant.

Dit seizoen ga ik weer zo doen en dan ook met reuzeuien, kijken hoe dat gaat...

Dat is wel een leuk idee van dat uitdunnen! Sturon of Rijnsburger maakt niet echt uit hoor. Ik heb beiden. En ik denk dat Rijnsburger 5 gewoon de verbeterde versie is van de rijsburger. Dat zie je soms nog met bepaalde variëteiten.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

• 4 weeks later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Met perspotjes? Dat lijkt me een hoop extra gedoe, zeker met dat heel kleine zaad. Denk ik, want zelf nooit zo gedaan.

Makkelijker is zaaien in een platte bak van voldoende diepte (balkonbloembak of zo), en als ze groot genoeg zijn: de mooisten selecteren en uitplanten. Of je dat uitplanten per stuk of per drie doet, dat is aan jou.

Net zoals prei dus. Bij prei is een wat grotere bak (of bloembak XL) aan te bevelen.

• 2 weeks later...

Inderdaad prei n een bloembak, uien heb ik daar trouwens ook in gedaan..in die bak van jou Henk van twee jaar terug, erg handig ding De prei staat in de koude kas en dat gaat al prima.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

• 1 year later...

Ik heb met mijn nieuwe tuin ook geen kas meer. In jouw geval zou ik ze eerst binnen zaaien en na een maandje, zo rond februari naar de koude bak verplaatsen. Binnen wel zo licht mogelijk wegzetten uiteraard, want met de hoge binnen temperatuur groeien ze hard.

• 3 months later...

Ik heb vorige week pas uien direct gezaaid in een zaaibed en een rijtje plantuitjes gezet. Daar stond op de verpakking bij dat deze in april nog steeds gezaaid zouden kunnen worden. Met wat ik hier lees vraag ik me wel af of ik enig resultaat mag verwachten van de zaaiuien die pas half april gezaaid zijn? :)

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Wel resultaat hoor, verwacht ik. Plantuitjes zeker, vroeg genoeg. Mochten de zaaiuien niet groot worden dan kun je ze als pootuien oogsten en bewaren om volgend seizoen te poten.

• Thanks 1

• 1 month later...

Uitjes staan er nu zo bij, sommige wat dikker dan andere en soms best dik gezaaid. Wat is slim om te doen, nog wat uitdunnen en beetje uit de rij planten? Vermoed dat die sprietjes dit jaar geen echte uien meer worden. 
242432F0-3DAB-49B9-AD80-86B61E346B05.jpeg.212f5197aeadc435667c99f648070097.jpeg

• 1 month later...