Jump to content

De bruine rat

Recommended Posts

Zojuist betrapt op een heterdaadje, de bruine rat die mijn engelwortel net wat te lekker vindt.

De voorgschiedenis is hier te vinden (even naar beneden scrollen): https://www.moestuinforum.nl/engelwortel-archangelica-officinalis-t2113.html.

Het heterdaadje hier:

De rat zit op een ideaal plekje, tussen de compopstbak en het water in, lekker beschut. Er zijn twee gaten te vinden, waarvan er een de vluchtroute zou zijn.

Wie heeft er ervaring (en tips!) met het vangen van de bruine rat? (Ik spreek nog met enige naïviteit in enkelvoud.)

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Onze gemeente laat experts langskomen voor 95 euro (starttarief) als het gaat om ratten op particulier terrein. Ik vermoed dat het bij openbaar terrein anders is, maar dat is nu helaas niet het geval.

De bruine rat is echt ongedierte, je kunt contact opnemen met de gemeente waar je woont.

Er is in mijn optiek maar één soort ongedierte, en dat zijn wij mensen. De bruine rat profiteert alleen mee met de drang van mensen om de aarde naar hun hand te zetten. Één rat is nog geen plaag, je gaat ook niet iedere vogel afschieten die een besje uit je tuin jat. Voorkomen is beter dan genezen en tuinieren is in mijn optiek niet bestrijden maar samenleven met de natuur om je heen.

Maar mocht je toch willen bestrijden, dan klopt het dat je contact kunt opnemen met de gemeente waar je woont, of een erkend bestrijdingsbedrijf. Zelf vallen zetten is in Nederland verboden.

Ook wij hebben bruine ratten op ons Eiland, maar we kunnen heel goed met elkaar leven: http://www.natuursporen.nl/?p=1491

Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl

Tja... klinkt als een ideale habitat voor de ratten. Mooi beestje staat er op de film. Moet je die dan daar gaan vermoorden? Dan kan je wel bezig blijven denk ik. Als je deze te pakken hebt komt er wel weer een nieuwe.

Denk dat je beter je plantbeleid daar kunt aanpassen. En dan vooral die wildcam er zo af en toe neerzetten om te zien wat die prachtige beestjes uitspoken als jij niet oplet.

Gaaf filmpje! Wat voor soort wild camera heb je gebruikt?

Ik denk dat bestrijden gezien het gebied weinig zin heeft. Misschien de plantjes in het begin voorzien van bescherming? Meester planten zijn jong voor dieren het aantrekkelijkst

De bruine rat is echt ongedierte, je kunt contact opnemen met de gemeente waar je woont.

Er is in mijn optiek maar één soort ongedierte, en dat zijn wij mensen. De bruine rat profiteert alleen mee met de drang van mensen om de aarde naar hun hand te zetten. Één rat is nog geen plaag, je gaat ook niet iedere vogel afschieten die een besje uit je tuin jat. Voorkomen is beter dan genezen en tuinieren is in mijn optiek niet bestrijden maar samenleven met de natuur om je heen.

Maar mocht je toch willen bestrijden, dan klopt het dat je contact kunt opnemen met de gemeente waar je woont, of een erkend bestrijdingsbedrijf. Zelf vallen zetten is in Nederland verboden.

Ook wijl hebben bruine ratten op ons Eiland, maar we kunnen heel goed met elkaar leven: http://www.natuursporen.nl/?p=1491

Bruine rat , verspreider van de ziekte van LEIM.

Behoort tot het ongedierte en mag je killen, beste is om een rattenval te kopen, kost een of 2 euro, een muizenval maar dan iets groter.(Cranenbroek)

Beter vroeg beginnen met die opruiming, want binnen de kortste keren heb je er honderde zitten, jungelen als ratten, bekend spreekwoord.

En uitroeien tot de laatste, want die krijgen wel 4x per jaar jongen en de jongen zijn na een maand of 4 ook weer vruchtbaar.

Nou ben ik in dubio. Op de website van de gemeente lees ik dat het beter is de bruine rat wel te verspreiden (i.v.m. ziekte en het snelle voortplanten). Is jullie ervaring anders?

Dat er af en toe een paar engelwortelplantjes (de frambozenstekjes van Mellie laten ze met rust trouwens) of een pompoen wordt opgegeten vind ik niet zo erg, wel het idee dat er daadwerkelijk de kans bestaat op verspreiding van ziektes.

Uitroeien van ratten is een zinloze bezigheid, maar overlast beperken lijkt me beter. In huis wil je ze niet hebben, daar kun je ze beter - laten - verdelgen, maar een rat in je tuin? Eerst maar eens met je wildcamera spotten of het echt een rat is. Bij ons willen eenden en fazanten ook nog wel eens een wortel uitgraven.

Ratten kunnen ziektes verspreiden, klopt. Katten ook, honden, kippen, koeien, varkens. En wat dacht je van mensen? Vraag je eens af... Hoe vaak ben ik in mijn leven direct ziek geworden van een dier? En vraag je dan eens af, hoe vaak ben ik ziek geworden van een mens?

Ratten willen we daarom uitroeien, kippen houden we bij vogelgriep in het hok of we "ruimen" ze. Maar wat doen we met die snotterende collega die trots toch op zijn werk verschijnt?

Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl

@BoerJennes het is daadwerkelijk een rat, dat zie je ook op het filmpje dat in de eerste post hier staat. Zijn 'huis' is nu precies op de plek waar wij veel zijn en buiten zitten in de zomer en waar de kinderen ook veel spelen en zwemmen. Dus vandaar dat ik toch wat oplettender ben.

Ik laat de rat graag leven, maar dan wil ik wel achterhalen wat de besmettingskans is. Als je het bijvoorbeeld hebt over de ziekte van Weil (iets anders dan een snotterende collega - die overigens in mijn geval dan vaak thuis werkt) dan lees ik hier toch weer dat het geen kleine besmettingskans is: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23772568. Ik kan zelf nog geen onderbouwing vinden dat je een rat zonder zorgen kunt laten zitten op een plek waar je zelf veel in de aarde wroet, waar kinderen spelen en zwemmen en waar de kat ook graag rondloopt. Maar als jij (BoerJennes ) mij daar wel van kunt overtuigen: graag! Hier lees ik bijvoorbeeld dat het aantal Hantavirusbesmettingen in Nederland nog wel meevalt: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/H/Hantavirusinfectie. Alleen is het besmettingsgevaar dan weer ineens flink hoger als je daadwerkelijk loopt te wroeten in een plek waar zich ratten bevinden. Dan zou ik dat deel van mijn (niet te grote achtertuin) aan de rat moeten geven, dat heb ik er dan ook weer niet voor over.

Ik kan de rat helaas niet oppakken en vijf meter verder in een hol zetten, wat al een heel stuk zou schelen trouwens. Ik probeer nu wat er daar aan beschermend groen aan de waterkant groeit te verwijderen, maar weet niet of dat de rat direct doet verhuizen nu het wat meer open ligt. (Het lijkt me nog steeds een knus holletje.)

Voor nu ben ik dus nog steeds op zoek naar tips en denk er echt over na om een rattenval te plaatsen dit weekend. (Wat overigens gewoon mag in Nederland, ik heb het voor de zekerheid even nagevraagd.)

Ik sluit me aan bij BoerJennes, denk dat het weinig zin heeft om dit ene exemplaar af te vangen/dood te maken. Dan blijf je bezig want er komt gewoon weer een andere langs, ook al woont deze dan misschien niet precies op jouw stukje, ze lopen er wel en laten hun ontlasting ook daar achter.

Je woont blijkbaar in een mooi natuurlijk gebied en daar krijg je de plaatselijke natuurlijke bevolking dan ook bij.

Beter is het denk ik om je eens goed te verdiepen in DE RAT en zijn leefgewoontes en behoeftes. En niet alleen in ziektes en gevaren.

Denk dat je met gericht ontmoedigingsbeleid (gaas op de grond?) dit exemplaar misschien naar wat verderop kunt verdrijven, dat lijkt me zelfs een leuke uitdaging. Beestjes zijn heel erg slim.

Wroeten in de grond kun je met handschoenen doen.

Je zou bij de gemeente kunnen vragen of de sloten/watertjes in je buurt überhaupt de ziekte van Weil bacterie bevatten. Dan weet je gelijk of je er veilig kunt zwemmen. Besmetting zal dan echt niet van die ene rat van het filmpje komen.

En heb jij ooit zelf over iemand gehoord die de Ziekte van Weil heeft opgelopen? Ik nog nooit namelijk.

En begrijp nog niet zo goed waarom de kat last moet hebben van de aanwezigheid van de rat?

http://www.nu.nl/gezondheid/4157985/meer-mensen-ziek-in-2014-ratten-en-muizen.html

Lees dit maar, het zijn niet veel maar ik hoef niet 1 van die 100 mensen te zijn.

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/verkeersdoden-nederland

http://www.nu.nl/gezondheid/1910299/meer-doden-door-kou-en-griep.html

Ik snap dat er een bepaalde angst is voor muizen en ratten, maar zet een paar feiten op een rij en probeer te relativeren. Dan valt het allemaal nog wel mee.

Om er voor te zorgen dat een kat hond kip of kind niet in een rattenval stapt, kun je de val in een stuk pvc buis plaatsen.

Ik denk dat verkeersslachtoffers en slachtoffers van kou en griep echt geen argument zijn om niet te bestrijden.

Er zijn nu mensen bezig om voor een ander te bepalen dat het risico klein genoeg is om de rat/ratten te laten zitten.

Als je een rat wil laten leven kun je hem ook vangen en ergens ver van bebouwing uitzetten, helaas is er dan wel een kans dat hij bij iemand anders op bezoek gaat.

Mensen, waar zijn jullie mee bezig, een bruine rat is het grootste ongedierte dat op aarde rondloopt.

Hoop dat jullie nooit ziek worden van deze viezerik.

Wie in contact omt met de urine, kan besmet raken.

Ze vullen de riolen en vuuilstortplaatsen, dan lopen ze over jullie plantjes, nou lekker eten.

Over de hele wereld worden ze uitgeroeid, maar dat is volgens sommige niet nodig hier.

Gemeentes hebben speciale afdelingen alhier voor die uit te roeien.

En weten jullie wel dat een rat een mens kan aanvallen, ook veel katten durven die niet te pakken.

Zet een grotere muizenval, een rattenval en verkrijgbaar bij kranenbroek voor een paar euro.

Je zal ze niet allemaal uitroeien,maar wel minderen.

Een rat kan wel meer dan 10 jongen krijgen en na 3 maanden krijgen deze ook alweer jongen, dit gaat zo door, dus tel uit je winst.

En waar je er 1 ziet, daar zitten er meer dan 10.

En voor de kat te beschermen, zet de val onder een fruitkist, de rat vind zijn weg wel verder. AMEN.

gr Mat