Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Oesterzwam krijgt gekke familie


Mellie

Aanbevolen berichten

Van de minichamp:

Eerst kwamen er 'gewone' oesterzwammen. Ook al 1 x een aantal geoogst. Op de bestaande zwammetjes heb ik sinds enige dagen een familie van het een of het ander. Of gewoon oesterzwammen, maar dan wel extreem mini? Geen idee wat het is en of ik ze moet weghalen of dat ik deze kan eten...?

 

Wie O wie heeft raad?

Stan? Paddenstoelengek? Help, iemand!

 

d3f54002c8d1c2d220e3a86f7aa41b60.jpg

 

76274e5fe0d1aa32bb53cec3f9abd1a2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze zijn nog een stuk kleiner. Die kleintjes van Jorieke is het begin van de oesterzwam als ze net groeien. Deze groeien op de al bestaande. Heb 3 dozen naast elkaar staan met 2 x koningsoesterzwam en 1 x deze. Had ernaast ook champignon, maar die heb ik vorige week verhuisd. Heb ik per ongeluk aan kruisbestuiving gedaan???

 

Foto's van vandaag: op de laatste foto zie je duidelijk het verschil tussen een

baby oesterzwam en de baby geenideewaarjevandaankomt zwam

 

137673eb5af7fdb40d5c777ab85ad47c.jpg

23482c4dfd240568f485a0001a0a07fb.jpg

 

c4ddb9dc7f509353d5a461ea1c65b44e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt niet aan kruisbestuiving gedaan denk ik, ik had precies hetzelfde. de oude oesterzwammen groeien niet verder en er komt een nieuwe spurt van jonge oesterzwammen. Ik lees mee want ik weet niet wat er aan gedaan kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Van de doos van minichamp die we eigenlijk opgegeven hadden en een nieuwe voor in de plaats hadden gekregen, blijft maar oesterzwammen geven!

 

Ik had het hart niet de doos weg te gooien. Wat schimmel eraf geschraapt en vervolgens weer in een bak water gezet. Sindsdien blijft hij maar produceren! De andere bakken kregen bijzondere haast fluorescerende schimmels en vliegen... die zijn al een poosje weg, maar deze doos is een topper!

 

De zwammen zijn gigantisch en ook nog eens heel lekker en vlezig! Leuk man zon minichamp doos.

 

d88d6837f92cdc8df16b0119b94f3d58.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk niets. Zelfde plek, zelfde doos. Heb alleen eerst alles wat groeide of semi groeide verwijderd. Toen een paar uur laten weken in water. Vervolgens alles afgegoten en weer opnieuw begonnen met dagelijks sproeien. Ben echt onder de indruk van zoveel groeilust! Doos hebben we sinds februari. Eerste maanden gebeurde er weinig overigens. Toen kwamen er eindelijk zwammen en in juni die hele gekke kleintjes. Nu mega dingen. Zo groot heb ik ze in de winkel nog nooit gezien. Niet dat dat wat zegt overigens

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Niets aan-de-hand hoor is vrij normaal dat op de oude zwam weer nieuwe komen. Er is iid meer kans op als de groei-omstandigheden minder goed zijn en de zwam zijn sporen niet of slecht kan droppen. temperatuur en luchtvochtigheid spelen hier in mee. In de natuur komt het ook voor dat een boom omvalt en dan de zwam een nieuwe zwam krijgt op de hoed die weer in de juiste richting staat van de wind.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
  • 2 maanden later ...

Hoi Mellie,

 

Wat een joekels waren dat zeg. Lijkt wel toveren.

Je zegt "schimmel er af en vervolgens weer in een bak water gezet"? Wat bedoel je dan?

Zulke grote wil ik ook wel, hahaha. Goed gedaan hoor.

Veel succes met je nieuwe zwammen.

Groetjes, Adelheid

Groene vingers kun je kweken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Edit:O en nog een vraag gemist!

Er zaten wat nare plekjes op met een foute schimmel. Day heb ik eruit gepulkt. Ik heb de bak gevuld met water, omdat ik vermoedde dat het niet vochtig genoeg was. Een par uur later het te veel weggegoten en de deksel er weer op gedaan. Ging toen als tierelier! Had echt joekels en erg lekker. Mooie structuur en fijn mondgevoel hebben oesterzwammen vind ik.

 

Nieuwe zitten er helaas niet meer in. Mijn yoghurtemmertjes wilden niet meer na de bio koffieprut. Vieze geur in sommige emmers (zeg maar gewoon poeplucht...) en bijna in alle 6 allerhande slechte schimmels. Zo balen... en zo is dit zwammenavontuur gestrand. Misschien toch maar weer een minichamp doos bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...