Fruittuin17 Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Ik ben benieuwd of er ook mensen zijn hier die ervaring hebben met de Bonne Louise d'Avranches perenboom. Is ie echt zo schurftgevoelig en doen jullie daar iets aan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mkleinman Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Ik heb al een aantal jaar een Bonne Louise boom in mijn voortuin staan. Ik heb eigenlijk nog nooit last gehad van perenschurft in mijn boom. Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Helaas het klopt wat er in de literatuur vermeld wordt over BLA. Dit ras is extreem gevoelig voor schurft, met name op zaailing onderstam! Ik heb mijn hoogstam BLA op zaailing na 5 jaar uit frustratie gerooid. De eerste twee jaar ging het nog goed, daarna na enkele jaren met veel neerslag in de zomermaanden alleen nog maar schurft. Zowel schurft op de bladeren, de takken als op de vruchten. Spuiten met spuitzwavel hielp helemaal niets. De boom was overigens goed open gesnoeid en stond op een plek met goede belichting en beluchting, dus daar lag het echt niet aan. Nog een dingetje: het frisse jonge blad in het voorjaar is gevoelig voor windschade als de boom op een niet beschutte plek staat. De bladeren scheuren dan kapot, Als je BLA wilt proberen, dan uitsluitend op Kwee-onderstam en een beschutte standplaats! Hij is dan veel minder schurftgevoelig en de vruchten smaken ook beter op Kwee-onderstam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruittuin17 Posted June 16, 2017 Author Share Posted June 16, 2017 Zou een afdakje helpen tegen de schurft?Ik heb geen idee op welke onderstam mijne staat eigenlijk. Hoe kan je dat zien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Tot op heden geen noemenswaardige last van schurft, geen bestrijdingsmiddelengebruik. Het is een hoogstam (zaailingonderstam) van een jaar of tien op een open standplaats. Ook geen bladschade tot op heden. Heerlijke peertjes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruittuin17 Posted June 16, 2017 Author Share Posted June 16, 2017 Bizar dan hoe dat zo enorm kan verschillen. Het blijft dus toch een beetje geluk hebben lijkt het. Ik had de Bonne Louise meegenomen als verstuiver voor de Beurré Hardy maar had me niet gerealiseerd dat schurft een probleem zou kunnen zijn. Overigens heb ik een laagstam dus die staat niet op een zaailing? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mkleinman Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Bizar inderdaad die grote verschillen. bij mij is de peer onderdeel van een duopeer ( Bonne Louise en Conference ). Ik heb elk jaar wel enorm last van perenroest maar niet van schurft. Ik behandel dit jaar voor het eerst met spuitzwavel tegen de perenroest en de bladeren zijn tot nu toe nog puntgaaf. Ook zit de boom dit jaar gelukkig weer helemaal vol. Ook de kant van de Bonne Louise zit goed vol dit jaar. Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 Zo een duoboom heb ik ook staan maar ik moet de eerste BLA nog proeven. De conference draagt goed. Denkt de BLA er af te zagen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 Veel zal afhankelijk zijn van standplaats. In een relatief droog en minder vochtig perceel of gebied, zal schurft minder een probleem zijn. Probeer een ras ook te kiezen dat het past bij de omstandigheden van je bodem en plaatselijk klimaat Mijn struikboompje (op kwee, waarschijnlijk kwee-A) doet het opvallend goed tussen vele andere peren (oudere boom, sinds 2 jaar overgeplant) .......droogte en wind zijn hier aan de kust de uitdagingen.....schurft nergens opvallend...wel andere problemen soms. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mkleinman Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 Zo een duoboom heb ik ook staan maar ik moet de eerste BLA nog proeven. De conference draagt goed. Denkt de BLA er af te zagen. Daar heb ik dus ook lang last van gehad. Elk jaar een handjevol BL peren. Vorig jaar heb ik de boom behoorlijk gesnoeid na aanleiding van tips hier. Vorig jaar bijna niets aan peren. Dit jaar de hoofdprijs. Zowel de BL als de Conference zitten helemaal vol. Zie ook: post345801.html?hilit=bonne%20louise#p345801 Een klein deel is er intussen nog wel uit gewaaid maar wat er nu nog in zit zijn hele mooie peertjes aan het worden. Quote Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts