Jump to content

Aardbeienplan wil niet

Edstut
 Share

Recommended Posts

Beste mensen,

Wie weet wat hier aan de hand is mijn planten worden steeds minder. De aardbeien die de andere planten geven zijn ook nou niet echt top.

Ze staan op meerdere plekken in meerdere bakken. Het gekke is dat 1 plant van de zelfde lichting het bij de buren optimaal doet. En bij mij gaat alle naar de knoppen. Wat gaat er fout?

image53441497792881.jpg

image80621497792927.jpg

image16921497792953.jpg

Alvast bedankt.

Groeten. Ed

Het is gewoon geïmpregneerd tuinhout in de bakken zit bemeste tuinaarde en ik geef ze elke avond voldoende water. Het zijn ostara planten. Het overige water kan aan de onderzijde de bak weer uit.

Ze groeiden in het begin ok maar later gebeurde dit.

Ik heb ze bijgemest met aarbeien meststof.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Geïmpregneerd tuinhout kan giftige stoffen afgeven, dus dat zou ik sowieso al niet gebruiken bij een plant waarvan je later delen gaat eten.

Voor aardbeiplanten dien je onbemeste aarde te gebruiken, anders is er risico dat de wortels verbranden.

Zie ook; https://kweduivenvoorden.nl/index.php/kwekers-informatie/meest-gestelde-vragen (onder nr. 18)

Na hoeveel tijd heb je voeding gegeven en hoeveel?

Ik vermoed dat het op bovenstaande punten is fout gegaan bij je.

Ja duidelijk verhaal dan. Dan gaan we helaas gewoon weer opnieuw beginnen. Toch me huiswerk onvoldoende gedaan.

Ik zal de aarde gaan vervangen voor potgrond en het hout afschermen van de aarde.

Bedankt voor de hulp.

Nou net de eerste hangbak leeggehaald en weer opnieuw gevuld met potgrond. De wanden heb ik bekleed met plastic zodat er ook geen contact meer is met het hout. Zijkanten zijn open zodat het water weg kan. Ik heb bij alle planten de dode bladeren en de vruchten eraf gehaald zodat alle energie naar de plant gaat. Nu afwachten en hopen op een beter resultaat.

Ja idd. Daarvoor heb ik nu de onderkant bekleed en de voor en achterkant . Water kan alleen nog weg via de zijkant. Want verzuipen is ook niet alles. We gaan het afwachten. Bedankt voor het advies.

Groeten, Ed

Op foto ziet die plant er toch niet overbemest uit? Anders zou hij verkleurde bladranden hebben. Is het zanderige grond? Misschien is er niet genoeg organische stof om vocht vast te houden en loopt al het water gewoon door de grond alvorens de grond het vocht opslorpt?

Nee klopt, maar als de wortels verbrand zijn dan verschrompeld de plant gewoon (zelf ook meegemaakt, bij mij eerste kweek).

En als je goed kijkt, dan zie je een hoop verschrompelde planten staan.

Overige planten zien er inderdaad niet overbemest uit, maar doen het volgens Ed niet goed.

Bij een te weinig aan water krijg je slappe bladeren en dat is ook niet echt terug te zien.

Zandgrond is hier niet ter sprake, er is zoals aangegeven bemeste tuingrond gebruikt.

Sowieso was er wel een actie nodig i.v.m. het geïmpregneerde hout.